Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Vauhtipyörän pultit (ex hellepv arvoitus 3)

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126898

    Mikä se on se, joka vauhtipyörästä uudet pultit katkaisee alle tuhannen kilometrin ajon, mikä?

    Muokkasin vähän tuota otsikkoa…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #162462

    Ongelman ydin katkeamiselle on se että uusia tarvikepultteja ei voi kiristää 3.5 – 4.5 kilobondimetrin tiukkuuteen ,, niin kuin kuuluisi.. Ne katkeavat.. ??
    Ne kertakaikkiaan ovat kuulema niin huonoa terästä,, että ovat vain kuulema pultin kuvia,, ei käyttöön soveltuvia ??
    Parasta on käyttää vanhoja alkuperäisiä pultteja,, varsinkin jos ovat hyväkuntoisen näköisiä eikä ole koskaan väännetty yli kireälle..
    Olen itse käyttänyt vanhoja alkuperäisiä pultteja useampaankin kertaan uudelleen ja ovat pysyneet katkeamatta kymmeniä tuhansia kilometrejä…
    💡
    Kyseessä ei ole siis arvoitus,, Mikko R Riihimäeltä niitä katkaisi aikanaan yhden sarjan kun yritti momenttiin kiristää…. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162463

    3,7 tuli pistettyä kumpaankin koneeseen. Toisesta sätkästä jo vauhtipyörä lähti ja toinen on nyt Ranskan matkalla – voi vee.

    Ja näitä myydään ihan kotimaisilla markkinoilla, niinpä.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #162464

    Pultteja kannattaa purkaa talteen vanhoista räjähtäneistä nelkun koneista,,
    saattaa olla että ei kertaakaan ole avattu tehtaan jäljeltä.. Keltaiset maali merkit päissä tallessa…
    Kestävät oikealla momentilla hyvin uusio käytön kaksikin kertaa ja enemmän….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162465

    Kiinnostus heräsi noista pulteista niin laitan lupaamani loppulausunnon kammen kunnostuksesta.
    Kammessa oli kiertokangen alapään laakeri hiukan väljä, lähetin Seinäjoelle kunnostettavaksi(hinta oli sopiva). Käsikopelolla tarkastellessa kampi oli takas tultua hyvä, ei muuta kuin kiinni ja kone kasaan kunnostetuilla kanssilla(ite värkkäsin). Hyvä piti tulla mutkun ei tullu. Koneessa oli ollut pientä kolinaa kun ajeli 60 – 80 km/h ja niin ettei vetänyt eikä jarruttanut, pyöri sillai kevyesti, sen kolinan takia avasin kun epäilin kampea äänen aiheuttajaksi ja välystähän sieltä löytyikin. No kone paikalleen ja koe ajolle, kolina sama kuin ennen remonttia plus nyt vielä oli värinää kierroksilla sekä kytkin ravisti. Kolinaa en sen enempää miettinyt mutta värinä ihmetytti, pyörittelin käsin konetta ja mittailin olisiko ollut vauhtipyörässä heittoa, mielestäni oli. Epäilin olisiko jäänyt jotain likaa väliin tai halvan momenttiavaimen epätasaista kiristystä. Joka tapauksessa mulla oli ehjä alakerta hyllyssä niin laitoin nämä kannet siihen ja olen ajellut tämän kesän sillä moottorilla murheitta, kytkimenkin otin siitä korjatusta viallisesta ja se toimi nyt hyvin. Pöydällä vielä mittailin vauhtipyörän heittoa tarkemmin mutta en siinä nyt heittoa havainnut. Kysymys kuuluukin nyt että olisiko epäiltävä ettei kampi olisikaan tasapainossa.
    Vaikka se kolina olisi poistunut en värinän takia olisi kuitenkaan konetta nokalle jättänyt koska pelkäsin vauhtipyörän pulttien jokatapauksessa katkeavan hyvin pian.
    Näihin ajatelmiin saa antaa vastauksia, siihen kolinaankin, mitä epäilisitte. Moottoria kootessani mielestäni osat olivat kunnossa.
    Jotain kuitenkin oli, tai meni pieleen.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #162466

    Voihan siinä akselissa olla jotain tasapainoitus ongelmia,, sitten vielä linjaus saattaa olla hiukan pielessä myös,,
    tärisee pienestäkin virheestä..
    Kovin pientä heittoa ei silmin havaitse,, akseli pitäisi olla kiinni sorvissa jotta laakeripinnoista heittokellolla pääsis mittaamaan,,
    silloin näkisi sadasosa millinkin heiton..
    Kyllä ne korjaajat varmaan parasta osaamista ovat tehneet,, joskus se vain on niin pienestä kiinni….

    Tutkitkos kasatessa nokka-akselin kunnon ?? Nokkien kuluneisuuden,, jakopään rattaiden kuluneisuuden sekä niittauksen ja välijouset..
    Sieltäkin ääniä saattaa kuulua…..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162467

    Spekulaatiota..:

    Jos kasasit nyt tuollaisilla uusilla pulteilla, mitkä eivät kestä asiallista momenttiin kiskaisua, niin on saattanut kuitenkin jäädä vauhtipyörä vähän löysälle. Tästä sitten seurannut sellainen kiva, että aavistuksen löysässä ollut vauhtipyörä on “hakannut” siinä pienessä koeajossa kampiakselia linjauksestaan kieroksi, ja sitten uudessa kasauksessa tuli havaittua tuo täristys..?

    Myös vauhtipyörän heitto kertoisi että linjavikaa akselissa olisi…

    Kokemusperäinen tieto on, että pulttien ei tarvitse olla kovinkaan löysässä, niin akseli kyllä kieroontuu. Avaimella vielä avata sai, eli kohtuullisessa tiukkuudessa edelleen olivat, mutta silti oli (Visan) kampiakselissa sen verran heittoa ettei halunnut enää lohkossa pyöriä. Sorviin sitten vauhtipyörän päästä kiinnittäessä, ropelin pään laakerin kohdalla olikin toista milliä heittoa… Kumma kun hieman ahdisti…

    Ja juu, tuosta akselista sai kyllä vielä ihan hyvän, sorvi, parit mittakellot, lyijyvasara, malttia ja paljon Kaupungin Verstaan työaikaa… 🙄

    #162468

    Sinäpä sen sanoit.. Just noin… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162469

    Taas hyviä vastauksia. Näitä lukiessa palauttelin mieleen näitä kasausvaiheita ja semmoinenhan sieltä muistui että, kun lohkot oli yhdistetty ja satu kiinni niin siinä pyöritellessä ei pyörinyt ihan tasaisesti, vaan oli yksi kohta jossa selvästi ahdisti. Ei paljoa mutta sen verran että lenkkiavaimella hihnapyörän pultista kun käänsi niin selvästi tuntui. Sitten kun vauhtipyörä oli kiinnitetty ei enää ahdistusta huomannut. Ei se varmaan muuta tarvii kun jo värisee, onpahan taas tekemistä kun syksy pimenee ja viilenee 😀

    Hausjärvi / Hy-Ri

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.