Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vauhtipyörän pultit, ym.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124859

    Onko aina pakko laittaa uudet pultit vauhtipyörään, kun se on ollut irroitettu? olen jossain lukenut niin.
    Sain tänään kasattu neloskoneni, kun löytyi toiselta konelta hyvä nokka ja kampiakseli.
    Kampiakselin tiivisterenkaat rasvattin vaseliinilla huolella, mutta
    tuntui että tuli melkein liian liukkaat, 😕 meinas mennä melkein liian syvälle lohkoon.
    Nyt pelkään etää ne vois poksahta pois, kun kone käynnistetän!
    Voiko se olla mahdollista?

    #149804

    Kyllä voit huoletta laittaa vanhat takas, kyllä niitten pitäisi muutama irtiotto kestää. Laita hyvällä avaimella, on niin pirullisen kokoset kannat, niin ei tule pyöreitä kulmia. En oikein ymmärtänyt että mitä tarkoitit ulos poksahtelemisella. Kyllä tiiviste sisällä pysyy jos oikein sinne olet sen laittanut. Tietysti jos oikein hirveesti olet vaseloidut niin saattaa sitä lentää ympäriinsä, mutta kyllä vaseliini joskus loppuu. Tietysti löytyy muitakin mielipiteitä mutta tämä on minun.

    #149805

    En ole itse pultteja koskaan uusinut, mutta muistaakseni viimeksi laitoin kyllä jotakin Locktiteä tms. lukitetta kierteisiin. Momentti pitää olla oikea (en tähän hätään muista arvoja) ja tasaisesti kiristetty. Kanta on muistaakseni 16 mm, eli ei yleensä löydy hylsysarjasta. Ei ne stefat sieltä pois pullahda, mikäli ne on oikean kokoiset 😯 . Jos huohotin on kunnossa, kampikammiossa on pieni alipaine joka suorastaan imee ne paikoilleen.

    #149806

    Okei hienoa, ja momentti löytyi 3,8-4,5kpm.
    Tuo alipaine kuulostaa hyvältä myös, kai se niin on joo, mietettiin itse että öljypaine paina ne ulos 😮 ….no tule varmasti hyvä vielä.
    Vielä mietin kun yhdellä konella oli nuo väli prikat sylintereiden alle,kun taas toinen ei ollut.
    On vissin niin että puristussuhde kasvaa jos jättää ne pois, mutta varmasti niillä on joku hyötöä?
    Vaikuuttaa että enää puttuu, vaan kytkinakselin pronssilaakerin, ehjä etupuoleinen stefa!

    Uudet kuvat löytyy Aya2 rebuild kansiossa http://kuvablogi.com/blog/20359/

    #149807

    Eihän niitä pultteja ole pakkovaihtaa muuta jos niitä on helposti jostain saatavilla niin kyllä kokemukseni mukaan se on pieni investointi nyt vielä jos kone on irrallaan .
    Itse pähkäilin saman asian kanssa (tosin n30 vuotta sitten).
    Pultit olivat tosi hyvän näköiset ja asiantuntijaraadin suosituksesta päädyin käyttämään wanhoja pultteja. Sitähän on vaikea jälkikäteen arvioida mikä näiden pulttien katkeamisen aiheutti mutta
    sen tiedän ettei ollut herkkua ryhtyä niitä uusimaan.Pulttien historiaa tuntematta voisi arvioida että jo joku aikaisempi asentaja olisi ne vetänyt jo siihen vanhaan tunnettuun tiukkuuteen joka on tämä että,niin tiukalle että naksahtaa ja sit varttikierros takaisin. tämän jälkeen kun vetelet tapit monenttiin niin eipä taida tulla pitävää liitosta.Meni siinä vauhtipyöräkin uusiksi samalla.
    Kysessä oli 12 kaakkinen vm 61.Oli miun eka auto ja silläpä jäi nämä katkerat muistot lähtemättömästi mieleeni. Kun näitä tapahtuu vuosien varrella sitten lisää,näitä ajattelemattomia “säästötoimia” niin ne on helppo ohittaa olankohautuksella kun on riskit tiedossa jo “säästämään” ryhtyessään.

    #149808

    Totta haastat noista pulteista,, itse olen kyllä käyttänyt vanhoja pultteja,, edellyttäen että
    itse olen ollut se ensimmäinen irroittaja tehtaan jälkeen…. Sitten olen aina kirinyt momentti
    avaimella 4.5 kpm: riin,, jolloin venymistä ei luultavasti tapahdu,,, käyttö kokemusta 33 vuoden
    ajalta,, katkeamisia eikä muitakaan vaurioita ei ole kyllä minulle sattunut……
    Jos vähänkin epäilee pultin ulkonäöstä sen kuntoa niin kannattaa uusia ne koska niitä
    on myynnissä edelleen edulliseen hintaan,, muiden kuin alkuperäisten pulttien käyttö on
    ehdottomasti kielletty..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #149809

    Hienoja kuvia !! Mukavia yksityiskohtia tekniikasta kiinnostuneelle. 8)
    Moottorinlohkon numerolapusta päätellen koneesi on vaihtokone, eli kerran kunnostettu. Suosittelen kyllä uusien pulttien laittoa, kun noin ison vaivan olet jo nähnyt konepaketin eteen, ainakin jos et ole eka avaaja tehtaan jäljiltä, kuten Mustahattuinen kirjoitti. Olisi ikävää tuhota korjattu kone 10euron säästön takia.
    Kirjoitat väliprikoista sylinterissä ?? Sylinterit tulee ilman mitään prikkoja ja tiivisteitä lohkoon kiinni ja samalla tavalla sylinterikannet sylintereihin kiinni, siis ei tiivisteitä, prikkoja eikä edes tiivisteliimaa, sovitukset on tehtaalla tehty tarkoiksi, eikä mitään tiivistystä tarvita. Ainoat prikat siellä on sylinterinkannen muttereiden alle tulevat (3kpl) ja sitten ne epäkeskeiset ja toiset pyöreät, jotka painavat sylinterinnostajien putkien tiivisteet (prillikumit) jousien voimalla lohkoon paikalleen.Nämä näkyvät kuvassa nro 21 oikeassa alalaidassa.
    Hienoa jälkeä syntyy, taitaa tulla kesäksi ajoon. 😛
    Lasse

    #149810

    Sen verran täytyy sanoa, että näissä tehdaskunnostetuissa moottoreissa on joskus noita “väliprikkoja” sylinteriputken alla (1/syl.). Nämä tulee säilyttää paikoillaan jatkossakin. Tai jos jätät pois kokeile sopiiko mäntä liikkumaan osumatta kanteen. 😯

    #149811

    Niin, kiitos hyvästä vinkeistä! 🙂

    Käytän nyt alkuperäislohko (niin auton ja koneen valmistenumerot täsmä) sillä koneella on hyvät kunnostettut sylinterit ja kannet.
    Tosta vaihtokoneesta otin ainoastaan kampi, nokka, stefat, ja vielä huohotin ja öljyjäähdytin ym.
    Tuo vaihto/tehdaskunostettu kone oli yks ylikokosylinteri ja toinen vanha ruostunut alkuperäismittalla, siinä oli just nuo “väliprikkoja” syl.putkien alle.

    Alkuperäislohkossa vauhtipyörään pultit, kyllä mun mielestä tuo näyttää tehtaan jälkeen..

    Kesäksi ajoon 😛 jooo se voi olla sanomatta vielä!

    #149812

    Kuvan maali pulteissa kertoo juuri että tehtaan jäljeltä ovat,,,
    Työkaluna käytettävä hylsy on syytä hioa suultaan tasareunaiseksi
    koska se avain on yleensä uutena suustaan viistetty ja näin ollen ei ota
    täydeltä kantiltaan noin matalaan pultin kantaan….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #149813

    @miki wrote:

    16 mm, eli ei yleensä löydy hylsysarjasta.

    Onneksi mun kaikista hylsysarjoista löytyy, jäisi muuten BX:n sytytystulpat vaihtamatta 😉 .

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.