Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vauhtipyörän vapaamatkustus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125172

    Melkoinen kesä ollut perhepiirissä, mutta viime viikko oli taas sellainen, että jotain olisi voinut jäädä puuttumaan… Lapsikatraan viimeinen kokelas sai ajokortin ja sitten alkoi tapahtua. Virallinen selitys oli että “mä ajoin seittemää kymppiä ja sit kuulu vaan hirvee pamaus, ei oo mikään rengas puhki mä katoin, mut enää ei liiku ja starttikin kuulostaa oudolta” Katsokaapa itse työn tulosta…

    Tämän lisäksi minulle tuntemattomat nuoret jannut hinasivat ko. kulkimen kotiin ja taitavina poikina ottivat avaimet lukosta pois. No se voi hieman haitata, kun liikenneympyrässä napsahtaa rattilukko päälle. Arvatkaapa näyttääkö runko(kaan) ehjältä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151757

    Vauhtipyörän pultit poikki… Olisko tuo kuiteski “vähän” ääntäny ennen vahinkoa, jota ei tuore kuski sit tunnistanu..?

    Osaa jo löystyneetkin pultit pitää pahan äänen, nimim. kokemusta on, hetkeä ennen kampiakselin kieroon jumitusta… 😳

    #151758

    Otan osaa, tulee vähän remonttia.
    Ilmajäähdytteisen koneen kanssa ajettaessa, kun vielä koneen jäähdytyspellit, lokarit kolmiopellit ym. pitävät melkoista ääntä, saattaa kokemattomalta todellakin jäädä huomaamatta jokin uusi ääni, ja jos seitsemääkymppiä ajaa löysillä vauhtipyöränpulteilla, lopputulos on parhaimmillaan tuo, pahimmillaan jotakin muuta. Onneksi ei käynyt henkilövahinkoja. Koneita, vaihteistoja ja muita tarvittavia roippeita on sentään vielä runsaasti rahalla ostettavissa. Rattiputken lävistämä rintakehä on huomattavasti vaikeapi korjata.

    #151759

    Toisaalla olleesta vauhtipyörän pulttien uusimiskeskustelusta poskiin punaa saaneena kyselen, onko tietoa, oliko vauhtipyörä kasattu takaisin vanhoilla pulteilla ??
    Lasse

    #151760

    @Lasse1 wrote:

    Toisaalla olleesta vauhtipyörän pulttien uusimiskeskustelusta poskiin punaa saaneena kyselen, onko tietoa, oliko vauhtipyörä kasattu takaisin vanhoilla pulteilla ??
    Lasse

    😆 😆 Tuolla koneella on ajettu ties kuinka paljon ja jos en nyt ihan väärin muista niin lohko on ollut auki pikkuisen vajaa 10 vuotta sitten…Momenttiin on varmasti vedetty pultit, mutta enemmän epäilen nyt sellaista, että em. kokematon kuski on tönäissyt starttia vauhdissa päälle tai jotain muuta vastaavaa. Kytkimen nostotkin olivat todella nopeita ja se varmasti rasittaa. Tuntia ennen tapahtunutta toinen henkilö ajoi ko. kulkimella ja minkäänlaisia ääniä tai muita outouksia ei kuulunut ja kuten Jasu totesi, tuohon vahinkomäärään on liittynyt ennakoitavissa olevia ääniä aivan varmasti, joita kokematon kuski ei vaan hiffannut…

    Mutta tuskin selviää koskaan, miten tapahtumaketju on saanut alkunsa, ajattelin vain laittaa kuvat näkyville, jotta vauhtipyörän pultteihin jatkossa oikeasti kiinnitetään huomiota. Ärsyttävän paljon materiaalituhoa, vaikka tottahan sekin on että onneksi ei henkilövahinkoja, kuten Miki huomautti…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151761

    Oli muuten paljon rumemman näköinen “livenä” kuin kuvissa..!

    Sitä sitten ihmeteltiin, ajateltiin ääneen, tuli vaan mieleen enempi mahdollisia syitä mutta ei mitään selkeää kokonaiskuvaa saatu muodostettua tapahtuneesta. Kun kerran hieman enemmänkin Rättärillä ajanut henkilö oli kyseistä Sätkää kuljettanut vielä noin 2½ tuntia ennen tapahtunutta eikä tällöin mitään hänen korviinsa kantautunut, niin hänen kanssaan jotenkin vahvistui ajatus että jotain äkillistä/yllättävää on tuossa pitänyt käydä. Jota tuskin koskaan selville saadaan…

    -Kun ei ne vauhtipyörän pultitkaan ihan itsekseen katkeile, pitäisi olla joku ulkoinen aiheuttaja sille..?

    -Vauhtipyörän pulttien löystymisen olisi kyllä äkkinäinenkin kuullut, sen verran pahan äänen se pitää. Lisäksi meno hyytyy varsin pian, kammen mennessä “kieroksi”…

    -Jos starttia päälle tälläisi, ei se mielestäni tuollaista tuhoa tehdä pitäisi. Tuloksena olisi rikkoutunut startti ja ehkä hammaskehä..? Bendix-laitteessa on sitä varten vapaakytkin ettei startti pistä hanttiin jos sitä päällä pitää moottorin käydessä…

    -Laatikkokaan ei tuntunut olevan jumissa, joten sieltäkään ei “syyllistä” löytyne..?

    -Kytkinakseli oli saanut kipiää, miksi..? Onko vauriot tulleet siitä kun moottori on pyrkinyt erkaantumaan laatikosta vai onko tässä syy..?

    Kuvittelin että tuota osakasaa ihmetellessä olis mieleen tullut vastauksia, mutta näin useampi tunti jälkeenpäinkin on edelleen vain enemmän kysymyksiä…

    #151762

    Sellainen tuli tuosta kytkinakselista mieleen, että vuosia sitten siinä oli käpälämallin paineasetelmassa yksi käpälä pudonnut pelistä pois ja se ravisti älyttömästi..no nyt kun se sai taas uutta kenkää pikaisilla nostoilla niin olisiko se akseli voinut vain murtua liiasta tärinöistä ja rasituksista ja leikata kiinni ko. seurauksin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.