Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Velleman syttyboksi, jälleen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
21.5.2007, 15:46 #123282
Kuinka moni olisi kiinnostunut ko. laitteesta? Siis valmiiksi kasattuna, johdot kiinni ja menoks periaatteella?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.5.2007, 19:11 #139411noviisina en oikein tiedä aina mistä kyse mutta jos kyse kärjettömästä sytytyksestä niin olen kiinnostunut.
mikko23.5.2007, 19:51 #139412Ei ole varsinainen kärjetön sytytys, vaan kipinänvahvistaja. Lähes samat edut kuin kärjettömässä, poislukien kärjettömyys. No kuitenkin, ei tarvi juurikaan koskea kärkiin sen jälkeen kun tämä on asennettu. Ainut kuluva osa on bakeliitti 😀 Laitan kuvia myöhemmin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.5.2007, 05:16 #139413Kumpis tuo vellemanni nyt on kipinänvahvistaja vai -monistaja. Minua kun on joskus asiasta ojennettu ja kerrottu, että se on monistaja. Antaisi jopa muutaman kymmenen kipinää yhden sijasta (nopee sen tarvii ainakin olla).
Mulla oli laite käytössä noin kymmenen vuotta ja sinä aikana ei paljon tarvinnut kärkiä vaihdella – bakeliitin kuluminen ainoa syy. Hieman on herkkä kosteudelle, mutta se lienee oikeaoppisella paketoinnilla estettävän. Eikös sen voisi valaa hartsiin…
Tällä hetkellä laite on pois konehuoneesta, kun ei löydy noiden rojusen joukosta eli on hukassa… 😳
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com24.5.2007, 13:20 #139414Nokun mä elän vähän siinä uskossa, että se ois vahvistaja, mutta en mene vannomaan. Jasuhan sitä ois just halunnu selvittää oskiloskoopilla. Vai oisko ollu 123:sta, en muista 😀 Mulla se on kabiinissa ilman mitään kotelointia. Yks on mennyt rikki kun sen päälle vuoti tuulilasinkehyksestä vettä ja toinen on mennyt rikki, kun se oli konehuoneessa aika lähellä kolmiopeltiä ja se toimi moitteettomasti kuivalla kelillä, mutta helvetin märällä loskakelillä se rupes pätkiin. Tämäkin siis koteloimaton. Suosittelen ehdottomasti kabiiniasennusta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.5.2007, 16:27 #139415Valmis. Kuvasarja valmistuksesta:
Huomasin pakkauksesta, että sopii myös 6volttisiin modifioituna.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.5.2007, 19:06 #139416Tämähän on kahdella vahvistusasteella oleva transistorivahvistin, kärkiä säästävä laite. Samoilla kärjillä ajaa pari moottoria loppuun kunhan vain muistaa aika-ajoin voidella kärkiä käyttävän bakeliittipalikan…
Kytkentää hätäisesti kuvasta katseltuna näyttäisi siltä että kärkien kautta ei juurikaan tämän laitteen kanssa virtaa kulje, siis sitä mikä niitä kärkiä kuluttaa, vaan tämän jäähdytysripaan kiinnitetyn transistorin kautta kulkee puolalle menevä virta. Käyttämällä kahta vahvistusastetta saadaan tälle “tukevalle” transistorille riittävä ohjausvirta, joka saadaan järjestettyä sillä pienemmällä peltikuorisella transistorilla.
Olipas taas sekavasti selitetty..? 🙄
26.5.2007, 19:17 #139417Näin olen ymmärtänyt, eli ei anna useampaa kipinää vaan yhden vahvan..?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.5.2007, 19:22 #139418Itse asiassa, tuskin edes vahvempaa kipinää antaa, puola sen kipinän vahvuuden ratkaisee pääasiassa, mutta säästää kärkien kulumista merkittävästi.
Uskoisin tämän värkin olleen suunniteltu vähentämään huoltotarvetta kärkien kanssa..?
26.5.2007, 20:15 #139419Juu, mutta valmistaja lupaa parepaa käynnistymistä, pienempää bensankulutusta, vääntöä ylä ja alakierroksille ja allekirjoitan itse nuo kaikki. Erityisesti superiin asennettaessa eron todella huomasi, ainakin tuon väännön osalta. Voiko se muusta johtua kuin paremmasta kipinästä? ajoitus on sama jne…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.5.2007, 22:18 #139420Nämä kaikki johtunee siitä että kun kärjet ovat edes jokseenkin kiinni niin puolaan saadaan ohjattua sähköä eli varastoistua energiaa kipunaa ajatellen. Ilman tätä vahvistinpurkkia kyseinen tapahtuma on enempi epämääräinen…
Näin tämän paremman toiminnan uskoisin toimivan..? Vastaus siis jyrkkä ehkä…
27.5.2007, 05:10 #139421Missäs näitä Velleman kittejä myydään? Saako ihan täältä koto-Suomesta?
27.5.2007, 18:15 #139422Radio Duo oy, Kontula, Helsinki. Harkitsen haku-kasaus-myynti urakkaa mikäli on joitakin halukkaita jotka eivät itse halua/osaa kolvailla. Pientä korvausta vastaan, muuten ei aika riitä mihinkään muuhun.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.5.2007, 22:04 #13942328.5.2007, 15:03 #139424Aivan 😀 kiits
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.