- Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 25.11.2020 at 01:53 toimesta.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ventiilijouset
Mietin tässä et kuuluuko 2cv6 olla ventiileissä yksi vai kaksi jousta?
Olisiko kaksi kestävämpi mutta taas yksi taloudellisempi?
Pohtii
Mikko
Molempia löytyy.. en tiedä kumpi on parempi, olisko 2 – jousiset vanhan varaston loppuun käyttöä, uusimmissa koneissa on 1 jousi. En ole ihan varma mutta olen tainnut törmätä tupla jousiin AM koneissa.
Eikös tuplajousia ole käytetty resonanssin takia. Eli jollakin kierrosluvulla jousi alkaa itessään värähdellä, kuten soittimen kieli. Jolloin vanttiili ei välttämättä seuraakkaan nostajaa, vaan jousen värähtelyä. Käyttämällä kahta erililasta jousta (eri resonanssitaajuus), toisen värähdellessä toinen pitää venttiilin aikataulussa. Tieysti jos halutaan todella jäykkä jousi, kaksi erillistä lienee kestävämpi ratkaisu. Onko tällä 2CV:ssä merkitystä, ei tietoa. Venttiilinjousia taitaa aika harvoin hajoilla ?
Nuo yksijousiset tulivat käyttöön muistaakseni -77 vuoden jälkeen, koneen lohkoissakin pieniä muutoksia tehtiin tuolloin. Ilmeisesti kaikissa koneissa, todennut asian myös nelkun koneissa kun on ollut originaaleja varaosakoneitakin hallussa. Ensimmäinen tällainen nelkku oli käyntiääneltään huomattavan hiljainen verrattuna vanhempiin versioihin, nokka-akseli tietenkin kulumaton mutta oma käsitykseni oli että nämä yksijousiset kannet olisivat vähämeluisammat. yli 80 t. olen ajanut nelkulla jossa kaikki sisuskalut oli uusittu, siis nokkakin, mutta vanhemmilla kansiversioilla.
Tuo viimeisin nelkku oli muutenkin ihmeellinen, kiihtyikin hämmästyttän hyvin. Kampi ilmeisesti vaurioitui kun kone sammui peruuttaessani jyrkkään mäkeen pari kertaa, sen jälkeen meno heikkeni kuten kiinnostukseni nelkkuihin.
Vanhempiin kansiin ei käy yksijousiset joiden halkaisija isompi ja jos uudempiin kansiin laittaa kaksijousisysteemin, jousen löysästä istuvuudesta voi jotain ikävää seurata.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste