Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Venttiilien suoja-aine vs. Shell V-Power Nitro+ bensiini
- Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 16.9.2017 at 15:04 Wonderi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.8.2017, 08:21 #243530
Keskusteluaiheesta tänne.
23.8.2017, 08:36 #243536Ajan rättärillä jokapäivä vuodesta 1989. Kilometrejä on kertynyt ja kertyy kohtuullisesti (n.20t/vuosi). Koneet kulkimissani ovat -70 luvun kutosen moottoreita. Koskaan en ole lisäainetta ostanut tai shellin v-poweria tankkiin laittanut. Koskaan ei ole venttiili palanut. Ennemmin on kampiakselinlaakeri antanut periksi. Eli lyhyesti. Lisäaine 2cv6.ssä tarpeetonta rahan tuhlausta!
23.8.2017, 08:40 #243538Anteeksi. Olenhan mie lisäainetta ostanut ja käyttänyt. Kaminassa, jossa kansi oli valurautaa. Siinä myös seetipinnat on valurautaa ja siksi tarvitsi lisäaineen. Alumiinikannen kanssa ei tarvii.
23.8.2017, 08:46 #243540Omat kokemukseni ei riitä syvälliseen analyysiin. Näyttää kuitenkin siltä että V-Power tankkausten jälkeen kulutus olisi 0,1-0,2 l/100km pienempi. Otanta toistaiseksi liian pieni, joten seurataan lisää.
Itse jatkan sekäkäyttäjänä, eli 98E + lisäaine tai V-Power ilman lisäaineitta, riippuen kumpi sattuu reitille.
23.8.2017, 09:10 #243542Joku polttoainekuski voisi rikkoa radiohiljaisuuden ja paljastaa tuleeko V-power samasta tankkiautosta kuin ST1 98E5. Muistelen nimittäin niin, että tämän E10-E5-hömpötyksen aikoihin V-power meni uusiksi ja nykyisellään se on kaiketi ihan samaa tavaraa kuin normi 98E5.
Ts. se vanha V-power oli korkeaoktaanisempaa ja vastaavista bensoista olen itsekin keskieuroopassa hyöytynyt kulutuksen ja kulun puolesta, mutta enää se ei samaa tavaraa ole.Riittääkö miljoona kilometriä testijaksoksi tarviiko lisälyijyä ainakaan kutosen koneeseen? Itse itselleni vastaten; ei tarvitse. Saa toki käyttää.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.8.2017, 16:34 #243551Hyvinkään teboililta saa nykyään 99 oktaanista bensaa. Onkohan tuo hyötysuhteeltaan parempaa kun 98?
Mikko24.8.2017, 10:28 #243585Moro !!
Mielenkiintoinen aihe joka puhuttaa aina. Itselläni ei ole mahdollisuutta ja varoja tehdä asiassa omakohtaisia kokeita, olen siis luottanut kirjaviisauteen ja erityisesti valmistajan Citroenin viisauteen ja asiantuntemukseen asiassa. Alla kuvakaappaus ranskalaiselta sivulta, jossa Citroenin teknisen tiedotteen sisältö, väliriveillä selitykset minun vapaasti suomentamina:
La seule réponse qui tienne la route, est le tableau ci-dessous dont les données proviennent d’une note technique de Citroën (n° 89-175 TT) du 29 septembre 1989.
Vastaus lyijyttömän polttoaineen käyttöön löytyy Citroenin teknisestä tiedotteesta (nr: 89-175TT) julkaistu 29.09.1989.Véhicules Citroën commercialisés à partir de Am 1984, ont la possibilité de tourner à l’essence sans-plomb RON 95 ou RON 98:
Citroenin tuottamat autot mallivuodesta 1984 voivat käyttää lyijytöntä polttoainetta seuraavan taulukon mukaisesti:
• O = Oui, fonctionne au sans-plomb sans modification du point d’allumage.
• O= Kyllä, ilman sytyshetken muutosta
• R = Réglage du point d’allumage pour fonctionner au sans-plomb.
• R= Sytystyshetken muutoksella voidaan käyttää lyijytöntä
• N = Non, ne peut pas fonctionner au sans-plomb.
• N= EI, ei sovellu lyijyttömälle
• Les dates de départ du montage des sièges de soupapes renforcés déterminent que:
• Päivämäärä josta alkaen venttilin istukat ovat sopivat lyijyttömälle
• Les véhicules antérieurs à cette date ne peuvent pas fonctionner à l’essence sans-plomb RON 95 ou RON 98.
• Tätä aikaisemmat autot eivät voi käyttää lyijytöntä 95 tai 98
•
• Les véhicules postérieurs à cette date respectent le tableau ci-dessous.
• Myöhemmät mallit on listattu allaolevaan taulukkoon joka liitteenä.
Reglage allumeur pour RON 95
Sytytyshetken säätö 95:lle puoli hammasta myöhäisemmälleToinen lähde jota voi käyttää on Haynesin Citroen 2cv, Ami & Dyane 1967 to 1990 korjausopas joka kertoo asiasta seuraavaa:
Lyijytön polttoaine:
Mallivuodesta 1986 alkaen (moottorin numerot 0906015012 ja 0906501477) eteenpäin kaikki 2CV mallit voivat käyttää lyijytöntä polttoainetta jatkuvasti ilman lisäsäätöjä. Mallit ennen vuotta 1986 eivät ole varustettu kovennetuilla venttiilin istukoilla ja eivät voi käyttää lyijytöntä missään oloissa ilman lisäainetta.
Tässäpä tätä teoriaa niille, jotka luottavat kirjaviisauteen kuten minä tässä asiassa.
Lasse24.8.2017, 11:09 #243592Lassen kirjoituksen ja Haynesin mukaan 70-lukuisessa tulisi siis käyttää lisäainetta, sikäli mikäli kannet ei ole ajansaatossa vaihtuneet uudempiin?
24.8.2017, 20:41 #243625Höh! Shellin nettisivuilla kohdassa tuotetiedot, on koostumus lueteltu.
Etanolipitoisuus MAX 5% , ja oktaanit vähintään 98
Eli ihan samaa kuin muillakin, lisäaineet on vaan eri.Kutosen koneeet tuntuvat pärjäävän ihan hyvin ilman lisäainetta. Vanhukset ei.
Ventiilien kunto vaikuttaa myös kestävyyteen, jos OK ja kosketuspinta seetiin on leveä ei ongelmia. Jos kulunut, venttili kuumenee ja lopulta katkeaa.Juuri koneistetuille venttileille ole kuullut suositeltavan 4X annostusta ensimmäiset 500km ja 2X seraavat 500km.
14.9.2017, 13:18 #244143Höh! Shellin nettisivuilla kohdassa tuotetiedot, on koostumus lueteltu. Etanolipitoisuus MAX 5% , ja oktaanit vähintään 98 Eli ihan samaa kuin muillakin, lisäaineet on vaan eri.
Juu, vanhan V-Powein oktaaniliku oli 99, mutta muuttivat tuon jonkin aikaa sitten. Ero “normaalibensaan” on nimenomaan lisäaineistuksessa.
Itse jatkan edelleen V-Powerin käyttöä. Kulutus oli Pohon reissulla menomatkalla vastatuuleen Shellin bensalla parikymmenystä pienempi kuin paluumatkan tyynellä ABC / Neste bensalla. Eihän pohjoseen voi olla edes alamäki. 😉
16.9.2017, 15:04 #244185Oktaaniluvun nostaminen normaalista ylöspäin ei tee mitään vaikutusta sätkän moottorissa. Oktaanilukuhan tarkoittaa puristuskestävyyttä, eli nakutusherkkyyttä. Jos ei nakuta 95:llä niin ei nakuta sitten 98:lla tai 99:lläkään, eli toimii tasan yhtä hyvin. Modernit moottorit osaavat haistella tilannetta ja säätyä sen mukaan, ja osaavat hyötyä korkeamman oktaaniluvun bensasta. Ainoa tapa saada sätkän moottorissa hyötyä (lisää tehoa, vähemmän kulutusta) korkeampioktaanisesta bensasta, olisi virittää se kuntoon jossa se matalampioktaanisella käy nakuttaen, eli sitten ei voisi matalampioktaanista käyttää ollenkaan. Voihan olla että bensalaaduissa on joku muu ero joka kulutukseen ja kulkuun vaikuttaa, esim. etanolipitoisuus.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.