Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Venttiilikopan yms paikoilleen laiton huomioista
- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15.2.2016 at 11:49 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.2.2016, 18:41 #223241
Eli olen asemoimassa huollosta saadut venttiilikopat+männät sylintereineen takaisin paikoilleen ja näin ensikertalaisena arveluttaa, että jotain menee pieleen. Irroittelun suoritin äärimmäisen huolella eikä ongelmia ollut. Onko paikoilleen laitossa jotain erityistä huomioitavaa, vai meneekö homma “niinkuin strömsössä” kun vain noudattaa T. Eerolan 2cv:n korjausoppaan ohjeita?
8.2.2016, 18:59 #223242Kiristysjärjestyksen kanssa olen ainakin itse joskus sössinyt. Imupakosarja kiinni ja momenttiin enen sylinterikansia, niin tiivistyy imupakosarja paremmin kansiin. Saattaa tuokin olla Teemun kirjasessa kerrottuna…
8.2.2016, 19:07 #223243Jos tarkoitat venttiilikopilla sylinterikansia niin työntötankojen suojaputkien kanssa saa olla huolellinen, etteivät ne jää kanittamaan lohkoa vasten. Tällöin ne menevät lontolle, vaurioittavat työntötankoa/tankoja ja aikaansaa öljyvuotoa. Kannen pinnapulttien muttereiden prikat pitää laittaa oikein, eli kaksi parina ja yksi yksinäinen, ja tietysti momenttiinveto vaiheittain.
Männissä männänrenkaiden asemoinnit siten, ettei männänrenkaiden halkiot ole samassa linjassa. Eli esimerkiksi öljyrenkaan halkio klo. kuudessa, keskimmäisen klo. 10 ja ylin rengashalkio klo. 2. Männänrengasuriin tippakannulla puhdasta öljyä. Sylinterit rasvanpoistajalla täysin puhtaiksi ja sinne puhdasta öljyä kauttaaltaan levittäen ennen männän asennusta. Laitan yleensä männän pöydällä sylinteriin jättäen männäntapin näkyviin, jolloin ei tarvitse ährätä männänrenkaita sylinterin reunan yli, kun mäntä on jo kammessa kiinni..Onnistuu niinkin, mutta..
Kaivelin rakentamaani ohjetta esille: https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/2cvn-moottorin-kokoonpano-4-ja-6/
Toivottavasti on apua. Kuvan koneessa käytetty STP ei aiheuttanut ongelmia, öljynkulutus todella maltillinen tänä pänä, mutta ihan asiallinen huomio. En muistaakseni viime toukokuussa käyttänyt toiseen moottoriin STP:tä kasatessa ja 0.5 litraa/2600km taisi olla edellinen “kulutus”.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.2.2016, 19:45 #223245Kiitokset ohjeista, kuvallisista on aina hyvää apua ennenkuin sanasto ja alkaa juurtumaan päähän. Täytyy huomenissa ryhtyä asennuspuuhiin.
14.2.2016, 18:32 #224737Lisävinkki:
Wanhuskoneissa, missä on alumiiniset venttiilikopat, puuttuu kopan reunasta taite. Se pitää olla jos käyttää nykyisin myytäviä kumisia venttiilikopan tiivisteitä. Taite estää kumitiivisteen pullahtamisen ulos sijoiltaan. Jos on tälläinen koppa, pitää ostaa tiivistepaperia josta leikkelee sopivan tiivisteen. Jollain kovettuvalla tiivisteliimalla voi toki yrittää kumisen käyttöä, vaan hyvä on silloin olla öljypaineen varoitusvalo.15.2.2016, 11:49 #224765Lisävinkki:
Wanhuskoneissa, missä on alumiiniset venttiilikopat, puuttuu kopan reunasta taite. Se pitää olla jos käyttää nykyisin myytäviä kumisia venttiilikopan tiivisteitä. Taite estää kumitiivisteen pullahtamisen ulos sijoiltaan. Jos on tälläinen koppa, pitää ostaa tiivistepaperia josta leikkelee sopivan tiivisteen. Jollain kovettuvalla tiivisteliimalla voi toki yrittää kumisen käyttöä, vaan hyvä on silloin olla öljypaineen varoitusvalo.Alumiiniset kopat voi kirisitää tiukemmalle kuin peltiset, joten luulisi tiivisteen pysyvän paikoillaan? Kokoonpuristuessaan tiivisteeseen tulee ennen lasittumisvaihetta “ura”, jonka perusteella venttiilikopan voi paikoittaa aina samoin venttiilinsäätöjen välissä. Toinen paljon käyttämäni jippo on liimata tiivisteet Hylomarilla venttiilikoppaan kiinni. Tällöin 4 mahdollisen vuotosauman sijasta on vain kaksi vuotosaumaa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.