Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Venttiilinohjureiden tiivistys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121621

    Olisi tarkoitus tiivistää venttiilinohjureita,eli tarviiko venttiilinjousityökalua,ja käykö yleismalli? 🙄

    #130894

    En oikein ymmärtänyt tuota sun kysymystäsi täysin, mutta jokatapauksessa joudut ottamaan pois jouset ja muut härvelit vaikka laittaisit pelkät teflonit. Tosin ei ne tiivistä kuin hetkeksi öljysavut, että parasta on viedä kannet koneistamolle ja laitattaa uudet ohjurit ja rotsata sen jälkeen venttiileille uudet paikat. Ne pystyy ottamaan jos rohkenee pelkällä hylsyllä ja vasaralla mutta takaisin laitto on hieman työläänpää, siksi kannattaa vaikka lainata joltain kiltalaiselta siihen tarkoitettua avainta niin kyllä käy kähevästi. Jos sulla on nelkku missä on tuplajouset niin sitten eti suosiolla avain koska niistä saattaa lyödessä lentää venttiilin lukot hevonkuuseen eikä niitä yleensä löydä kuin pitkän ettimisen jälkeen. Samalla jos laitat uudet ohjurit, laita myös venttiilit uusiksi ne ei tee paljoa lisäkustannuksia, ja pyydä joku toinen kuka on ennenkin laittanut sätkän venttiileitä mukaan niin on aina helpompi tehdä homma, minusta se on sätkän eräs helpoimmista remonteista. Työkalu kysymykseen ettei siihen käy kuin omarakenne avain. Vesku

    #130895

    Paljonko ohjureiden vaihdosta muuten pyydetään?
    Teflonit voi vaihtaa jopa kansi kiinni koneessa, joko narua tai paineilmaa käyttäen.
    Sahtivaari, mistä tiedät että juuri kannet on huonot/paljonko ajettu?

    #130896

    Minä teetin viimevuonna R-koneistuksella kansiremontin, sekä noin viisivuotta sitten toiseen koneeseen. Viime vuonna hinta oli tuplaantunut edellisestä elikkä se koneistamo ei enää mun kansia korjaa, sillä vahinko ne teki aika hyvää työtä vaikka veit nokan tai mitä tahansa sätkä osaa ne osas tehdä. Siihen saatto vaikuttaa kun ajoin vielä jokkista tehtiin siellä kaikki hionnat y.m.. mutta enää en harrasta sitä niin taisi hinta nousta. Hinnat oli noin (oil monet kannet samalla kertaa) viimeiksi 130euroa pari, edellisellä kerralla oli kansien laitto 370mk pari, mutta silloin oli nokkia mukana. Hinnat ovat noin hintoja kyllä multa jostain kuitit löytyisivät jos oikein ettisin. Siihen kyllä kuului jo ohjurit mukaan. Vesa

    #130897

    Sisältääkö seetin hionnan?

    #130898

    En kansien ja venttiilien kuntoa enempi epäile,kun veto on hyvä, ja käyntiääni, kuin käkikellon, mutta kaasua hellittäessä pölläyttää sinistä savua.

    #130899

    Männät ja renkaat voi hyvinkin olla myös.
    Yleensäkin kaikki vuodot (kannet, stefat jne) kertautuu, kun kone on väljä.

    #130900

    Sisälsi seetien laiton sekä muistaakseni niihin tuli myös vahvikkeet että pystyy ajamaan lyijyttömällä. Vesa

    P.S..Joku kysyi kerran täällä (en muista kuka) että mitä sinkitynpellin hitsaamisesta irtoaa, hälle tiedoksi että siitä irtoaa erittäin myrkyllistä syöpää aiheuttavaa ainetta sekä sinkkipölyä mitä ei edes silmillä näe, hitsaa kumpaa tahansa sähkö tai tavallista sinkkipeltiä. Siksi hitsatessa tarvii ehdottomasti hyvän tuuletuksen tai paineistetunmaskin, jos hitsaat laita edes pöytätuuletin ja yritä olla hengittämättä hajua. Elikkä se on eräs vaarallisimmista aineista mitä hitsari kohtaa. Vesa

    #130901

    Uudemmissa 2cv:n koneissa jotka on lyijyttömälle on vain venttiili tietääkseni vaihdettu. Valurautakansissa pitää olla kovemmat seetit, mutta ilmeisesti alumiinikansissa ei, koska koneet kestää niin hyvin lyijytöntä. Tietääkseni juuri venttiilin (pako) istukat kuluvat jos niitä ei ole tehty lyijyttömälle.
    Sitäpaitsi seetien levennys vaikuttaa tehoihin vähentävästi, tosin tiiviys on hiukan parempi. Eli joko ne teki siellä jotain muutakin tai sitten ei ihan asiallisesti. Tiedän kyllä r-koneistuksen ja että siellä osataan monenlaista mutta?
    Antoiko ne muuten takuum ettei ohjurit vuoda, sillä öljyvuotoa on esiintynyt noissa jälkeenpäin tehdyissa ohjurien vaihdossa?

    #130902

    Ei antaneet vaikka kysyinkin, mutta minä olen teettänyt siellä melko paljon ja ovat kestäneet, mitä Kouvolankoneistamo ei saa pysymään siksi ne eivät minun muistaakseni enää tee sätkän koneeseen mitään. Ovat aikoinaan pari konetta hajottaneet huonon työn takia, ja hävinneet jutun niin siksi eivät tahdo edes puhua rättäristä. Tämä tosin tapahtui jo 80-luvulla. R-koneituksesta viimeeksi tuli toinen kansi hieman sutena oli molemmat ohjurit samanpaksuset ylhäältä että meinas mennä toinen tefloni rikki ennenkuin huomasin. Nyt meinaan luultavasti laittaa seuraavat Tumoon, sanokaa Turunseudulla asuvat kannattaako sinne lähettää. Pohjosesta ehkä löytyy (ehkä)tällähetkellä paras, ainakin ralli ja jokkismiehet kehuvat sitä. Seeteihin muistaakseni oli laitettu kromireunat tai jotain sinnepäin, älä vaan kysy tarkenpaa koostumusta sillä en osaa sanoa muuta kuin komiasti kiiltää. Ne kannet ovat vielä mulla hyllyssä kohan keksin jonkun risan koneen tai laitan sitten tähän omaan tänhetkiseen pataan vaikkei se vie öljyä eikä savuta mutta onhan sitten uudet kiinni. Mutta sanokaanan onko mitä eroa näissä 80luvun loppupuolen koneissa kun ei mahtunut minun vanhemman koneen imu ja pakosarja ollenkaan siihen, laturikin meni monta senttiä yli, tämä on näitä tähtikytkin versioita. Jäi yksikurkkunensarja odottamaan parenpia aikoja. Nytten sormi väsy, vastauksia kiitos. Vesa

    #130903

    Ei ole mitään eroa. Yleensäkin imu-pakosarjan sovitus tehdään tietyssä järjestyksessä: Ensin kannet alkutiukkuuteen, sitten imu-pakosarja, sitten kansien loppukiristys. Eli ei ole mikään ihme että ei sovi.
    Sun pitää siis löystää kansia. Jotkut putket on vähän vinompia kuin toiset, joutuu sovitteleen. Kannattaa varoa että ei riko imupakosarjan kiinnitys kierteitä!
    Tietysti on sellainen mahdollisuus että joku on jotain osia modifioinut, esim. kantta laskettu tms.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.