Sanoisin, että jos väyksen selvästi tuntee (jouset ym. kiinnitykset yläpäästä purettuna) venttiiliä heiluttaessa, on sitä liikaa. Aavistuksenomainen käyttövälys tietysti tarvitaan. Toisaalta esim. pakopuolella karsta varren alapäässä voi aiheuttaa venttiilin takertelua ohjuriinsa. Reilusti kuluneen ohjurin seurauksena ei myöskään lautanen enää keskitykään kunnolla. Ohjuri on pehmeämpää materiaalia kuin venttiili, jonka varsi ei yleensä kulu.
Jos kone savuttaa, uudemmissa koneissa pelkällä venttiilinvarren teflon-tiivisteiden vaihdolla saa paljon aikaan.
Vanhemmissa koneissa, joissa tefloneita ei vielä ollut, on ohjurien tiiveys hyvin tärkeää. Varsinkin imupuolelta öljyä imeytyy pakotilaan ja myös koneen seistessä öljyä noruu sinne väljän ohjurin kautta, mikä aiheuttaa mahtavan pölähdyksen käynnistettäessä.