Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Venttiilivälyksissä on eroa!

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124573

    Viime vuosina on muutaman kerran tullut vastaan tilanne, jossa venttiilivälykset ovat oikeasti olleet pääsyy ongelmiin. Yleensähän ne tsekatessa ovat aina OK eikä niiden ruuvaaminen oikein motivoi.

    Esim1: Tunnettu V-salmelainen sätkäilijä ihmetteli, kun heidän Tiinansa lämmettyään ei enää lähde kirveelläkään käyntiin, kylmänä kyllä ilmankin kirvestä. Mitattiin puristukset, jotka olivat lämpimänä olemattomat. Syy: koneen lämmettyä liian tiukat venttiilivälykset menivät nolliin ja kaikki venttiilit kantoivat hivenen. Säädön jälkeen tilanne normalisoitui ja onneksi puristuksetkin palasivat eli venttiileitä ei ollut (vielä) palanut. V-salmen mies tunnusti, ettei ollut ikinä venttiileitä säätänyt.

    Esim. 2: Omasta Valko-pakustani säädin rutiinina ennen Raid Mosquitoa venttiilivälykset, mutta muutanman tuhannen maantieajon jälkeen alkoi kulku hiipumaan. Syy: välys (ja sylinteristä paine) oli tyystin hävinnyt vasemmasta pakoventtiilistä, joka kantoi. Säätö normalisoi tilanteen. Todenennäköisesti pitkä maantieajo oli polttanyt karstoja venttiilin lautasesta ja seuraavaksi olisi polttanut sen kantavan venttiilikin.

    Esim 3 eilispäivältä: Tyttäremme Hannan uudessa sätkässä oli huono ja vaelteleva tyhjäkäynti, joka ei kaasutinta säätämälläkään parantunut. Maantieajossa kuitenkin tehot tuntuivat olevan tallella. Imupuolen tiiveys tsekattiin, tulpat, tulpanjohdot ja puola vaihdettiin; ei vaikutusta. Sytytyksen ajoitus ja kärjet olivat OK. Puristuspaineet olivat alakanttiin varsinkin toisella puolella (n. 7). Lopuksi vielä venttiilien tsekkaus ja siellähän vika taas oli: välykset 0,05 – 0,1 luokkaa. Tyhjäkäynti parani huomattavasti ja kaasuläpän säätöruuvia sai avata monta kierrosta. Puristukset tämän jälkeen molemmin puolin n. 9 kiloa. Säätöjen tultua kohdalleen myös pieni terve venttiiliääni palasi tyhjäkäyntiin; ilman välyksiä saundi olikin liian pehmeä ollakseen totta.

    Lopuksi kertauksena oikea tapa säätää venttiilit: kun esim. vasemmalla puolella on etumainen venttiili eli pakopuoli on täysin auki (nostajan tanko yläkuolokohdassa), sirry silloin säätämään pakoventtiilin välys oikealta puolelta 0,2 mm:iin. Sama periaate sitten muidenkin venttiiliparien kanssa.

    Älä säädä vuosia seisseen koneen välyksiä ennenkuin olet ajanut sillä jonkin aikaa. Karsta, hapettumat ja lika venttiililautasissa antavat väärää informaatiota. Jos venttiilikannet ovat olleet irti, suorita välyksien uudelleensäätö jo muutaman sadan kilometrin ajamisen jälkeen.

    Tämä juttu on tehty Nyytisiin, mutta julkaistakoon nyt jo tässä. Älkää foorumilaiset unohtako tänne kirjoittaessanne, että Nyytisetkin kaipaa aineistoa eikä koko kiltakansa juttuja täällä lue. Usein ei tarvitse kuin kopioida teksti (ja kuvat) osoitteeseen 2cv.nyytiset-ät-suomen2cvkilta.fi. Näin jutut jäävät myös printattuun muotoon tulevillekin 2cv-sukupolville.

    #148031

    Onko tuo ainoa tapa säätää venttiilit. ❓

    Itse olen aina säätänyt vaihdosta. elikkäs esim. vasemmalla imu ja
    pako vaihtaa, toinen nousee niin toinen lähtee alas.
    Tällöin vasta puolelta voi säätää molemmat.

    Näin olen säätänyt useampi pyttyisiä, jos on ollu pitempi rivi pyttyjä
    niin sytytysjärjestys on ollut syytä ottaa avuksi.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #148032

    Minä olen aina toitottanut että unohtakaa nuo monimutkaiset säätö jutut,, kun kaikki neljä venttiiliä saa säädettyä kun pyöräyttää konetta kaksi kertaa.. Ensin sytytys merkkiin vauhtipyörällä ja säädetään toisen puolen kumpikin venttiili ja tämän jälkeen konetta käännetään kierros sytytys merkkiin ja säädetää toisen puolen kumpikin venttiili…..
    Helppo ja nopea ja ennenkaikkea varmasti tulee kohdalleen..
    Näin vanhat asentajat sen tekee,, joka vähän kulahtaneelle nokka akselille on ainut oikea säätötapa.. Asiasta voi spekuloida mutta ymmärrettyään homman on asia ok…:
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148033

    Tuohan on aivan loistava systeemi, jos ja kun noin toimii. Oma selostukseni on vain kopio Citroenin omista ohjeista.

    #148034

    Mustahattumiehen ohje on viisas. Se takaa että venttiilit ovat varmasti kiinni silloin kun niiden pitääkin olla kiinni, eli kun sylinterissä syttyy tuli.

    #148035

    Lisäsin Nyytisiin lähtevään juttuun tuon Manun vinkin. Näin se informaatio jalostuu foorumissa.

    Sitten tuo sama olisi vielä taltioitava 2CV Wiki -sätkätietosanakirjaan.

    #148036

    Kahdella korjauskurssilla olen tätä säätötapaa opettanut,,ja ovat kaikki sanoneet että on yksinkertainen ja nopea toimen pide..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148037

    Se on nyt wikissä:
    http://www.suomen2cvkilta.fi/wiki/index.php?title=Luokka:Niksit

    Kaikki siirtämään tietoja 2CV-wikiin syksyn ja talven pimeinä tylsinä iltoina (mutta malttakaa tutustua ohjeisiin ensin)!

    #148038

    Silloin kun tästä venttiilien säädöistä oli viimeksi käden vääntöä, niin testasin yhteen koneeseen nuo kaikki kolme tapaa. Jukan tapa on ns. kymppitonnin säätö, jolla voi huoletta päästellä 10 000km. Tuo seuraava tapa on ns. 5000km tapa, jolla itse ajelen sillä erotuksella, että imu 0.15, pako 0.20. Mutta sitten tuo Mustahattuisen tapa oli jotakuinkin välimaastoa näistä kahdesta tavasta. Se miten vertasin oli niin, että laitoin ensin jollain noista kolmesta säätöihin ja mittasin toisen säädön tavalla. Kuulostaa hankalalta.. Mutta johtopäätöksenä mittauksista oli, että millään noista kolmesta ei ole suurta eroa tuohon 5000km tapaan, sen verran kuitenkin, että noilla kahdella muulla voi huoletta ajella sen 10 000km säätämättä, koska välyksiä on enemmän ts. ei ole niin suurta vaaraa, että alkaa kantamaan.

    Poikkeuksia näihin huoltoväleihin muodostaa koneen muu kunto, karstoittuminen, nokka-akselin vauriot, työntötankojen nostajien kuluneisuus jne jne.

    Summa summarum: tärkeintä on, että säätää venttiilit 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148039

    No tuolla omalla esittämällä tavalla säätäen olen itse ajellut niin kauan kun olen 2cv:n omistanut,, takuun voi antaa että 10 tuhatta kilometriä kulkee säätämättä tarpeen tullen… Sekä kulkee hyvin eikä yhtään venttiiliä ole tarvinnut säädön takia korjata… Toisekseen se on nopea tapa ja hyvän säätö tuloksen antava,,, mutta tietenkin jokainen voi säätää oikeaksi uskomansa tavan mukaan,, minä esitin vain tavan jonka olen katsonut helpoksi ja nopeaksi siten kun sen 60 luvulla opin autoasentajilta… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148040

    Moro !!
    Kysyisin vielä mustahattuiseltamieheltä, mistä tietää kumman puolen sytys merkistä lähtee, tai sytytyshän lähtee aina molemmille, mutta kummassa puolessa on puristustahti sytystysmerkin kohdalla ??
    Ja vielä voiko sytytyksen puolen päätellä jostain ilman venttilikoppien poistamista ?? (Olisi paljon helpompi homma 😉 )
    Lasse

    #148041

    Mielenkiintoisia eroja saatu eri säätötavoilla. 😯
    Palaan tähän aiheeseen vielä sen verran että kertomani vaihdosta
    säätäminen on tismalleen sama asia kuin Mustahattuisen esittämä
    ohje, sillä erotuksella etten maininnut sytytys merkistä mitään.

    Esim. 4-syl. kone. Juuri kun ykkössylinterin pako sulkeutuu,(saman
    sylinterin imu aloittaa avautumisen), silloin sytytys on nelossylinterissä
    ja mainittu tai mainitsematon sytytysmerkki kohdallaan. Tällöin sääde
    tään nelosen molemmat venttiilit, sama päinvastoin kuten myös kakko-sen ja kolmosen kanssa.

    2cv:sä on kaksi sylinteriä, ja vielä vastaisku kone. Tässä tapauksessa
    on helpompi tarkkailla sytytysmerkkiä kuin sivulla olevaa venttiili
    toimintaa. Venttiilit on kiinni puristus sekä työtahdin aikana, periaatteessa ne on säädettävissä koko tämän ajan.

    Mustahattuinen taisikin mainita ettei ole niinkään väliä millä toiminta
    tavalla säätää, kunhan riittävän usein säätää. Sätkän välykset ovat
    kuitenkin niin pienet että käsiala siinä eniten vaikuttaa, välysmittaa
    tulee käsitellä herkin sormin, välysmitan lehteä tulee voida pienin vastuksin vetää edestakaisin. Lukituksen jäkeen on aina tarkistettava
    välys. Jättäkää mieluummin karvan väljä, kireeksi menee helposti.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #148042

    Kyllä onhan se bokserissakin se vaihto menossa imu pakoventiilien kesken toisella sylinterillä silloin kun toinen on sytytysmerkissään ja säädettävissä siten kumpikin kyseisen puolen venttiili ja kierroksen päässä on toisella pytyllä vaihto ja toiselle säätö…
    Nelos rivi koneessa jota emme sotke nyt bokserin kanssa on helpoin tapa säätää kun kierretään kone sytytys merkkiin ja säädetään ykkösen kumpikin venttiili,, siitä puoli kierrosta ja kolmosen venttiilit,, puoli kierrosta ja nelosen venttiilit,, puoli kierrosta ja kakkosen venttiilit…..
    Mutta puhutaan vaan nyt 2 sylinterisestä bokserista eli vastaisku koneesta….
    Helppoa on säätää kone kun kone,, edellyttäen ensin että perehtyy koneen toimintaan..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148043

    Ihan samaa mieltä mustahattuisen kanssa, ei muuta kuin mukavia
    säätöhetkiä kaikille kulkimen kanssa touhuaville. 😀

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #148044
    eki

    Mistä johtuu, että tehdas antaa 2CV4:lle ja 2CV6:lle erilaiset säätöohjeet? Niiden mukaan nelkku pitäsi säätää siten, että kun saman puolen imu on täysin auki, niin säädetään pako ja päin vastoin. Kutonen taas säädettäisiin niin, että vastapuolen venttiilin ollessa auki säädetään toisen puolen vastaava venttiili.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.