Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vesivuodot

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123544

    Taas syyssateiden aikaan tulee välillä vettä norona sisään jostain etuikkunan alapuolelta. Tuuletusluukku on hiljan uusittu ja nähdäkseni tiukka joka puolelta. Rankkasateessa ajaessa muodostuu niagara jonnekin sinne pyyhkijöiden moottorin kotelon maastoon, ja valuu siitä lattialle ja hanskahyllylle. Syyksi on usein epäilty väljiä pyyhkijän akseleiden läpivientejä. Jos näin on, niin mikä neuvoksi?

    #141088

    Tähän minä totean ettet millään saa täysin loppumaan veden tuloa. Mutta se on minusta sätkän oma hauska piirre että kaasujalka kastuu. Saat neuvoja pyyhkijän varsien suojaamisesta ja kaikesta muusta mutta minulla ainakin on tuntu että muutama loro tulee aina vaan. Älä laita paksuja mattoja anna veden mennä läpi niin ei ainakaan liikoja kuljin kostu. Tämä oli minun kannanotto.

    #141089

    Yksi mahdollisuus on tuulilasin tiivisteen alla A-pilareissa olevat reiät, jotka ainakin uusimmissa kutosissa on alun perin teipattu umpeen. Jos teippi puuttuu tai on rikki, vesi pääsee tiivisteen alta pilarin sisään, sieltä tuulilasin alla olevaan koteloon ja lopuksi syliin.

    Toinen vuotopaikka on konepellin saranan hitsauskohta koriin. Jos saumassa on ruostereikää, vesi menee rei’istä koteloon ja sieltä tupaan.

    #141090

    Joo, vettä tulee minullekin kabiiniin, vaikka koko lukku on nyt teipattu umpeen. Vielä tarkistamatta tuulilasin tiiviste, mutta sekin on uusi ja notkea. Samoin konepellin saumassa korikittiä + teippi vielä lisävarmistuksena. Mutta vuotaa vieläkin. Pakussa ei sentään enää vuoda katon reuna… Yksi Niagara vähemmän.
    Pitänee truutata jotakin Sikaflexiä sinne tuuliasin tiivisteen alle, luultavasti vesi tulee tosiaan a-pilarin tietämiltä ja valuu minun tapauksessa nopeusmittarin kohdalta siitä muovikourusta ulos.

    #141091

    3 yleisintä vuotokohtaa: tuulilasin tiiviste, tuuletusluukun tiiviste ja pyyhkijöiden akselien läpiviennit.

    Vesi saattaa päätyä sisällä aivan muuhuin kohtaan kuin missä se vuoto ulkopuolella on.

    Kuivalla kelillä kannattaa esim. tippakannulla kastella tiivisteiden reunoja ja katsella mistä kohdasta vesi imeytyy sisään.

    Tuuletusluukun tiivisteen koristelistan yläpuolinen sauma oli viimeisin löytämäni mystinen vuotopaikka.

    #141092

    Minulla loppuivat vesivuodot seuraavien toimenpiteiden ansiosta:
    1. Laitoin tuulilasin pyyhkijöiden akseleiden ympärille potkurivaseliinia. Ainetta löytyy myös pienissä tuubeissa.
    2. Tuulilasin kehykseen tiivisteen alle ympäriinsä ja tuuletusluukun ympärille suihkutin spraypullosta kotelosuoja-ainetta ohuella pillillä Varmista, ettei kotelosuoja ole pellavaöljypohjaista.
    t.pentti

    #141093

    Onko sulla lisätietoa tuosta potkurivaseliinista (merkki, mistä saa?).

    #141094

    Biltema Art. 36-315 = potkuriakselirasva.

    #141095

    Yleisin syy mihin itse olen törmännyt on iänikuinen tuulilasintiiviste ja vanha sellainen! Uudemmissa sätkissä se tiiviste oli parempaa mallia, verratkaapa nelkun ja uuden kutosen tiivistettä ulkopuolelta… Ja vinkki jonka haluan antaa: Älkää laittako silikoonia tai sikaflexia sinne tiivisteen ja kehyksen väliin koska: A) yleensä sitä vuotokohtaa ei saa siten tukittua B) Se tuulilasi on sen jälkeen hele….vaikea vaihtaa C) niitä roippeita on ilkeä repiä kun sen tiivisteen on saanut irti D) ja kun sitten joskus maalaa sitä koria uusiks niin koko tuulilasinkehyksen seutu menee ketuiks kun se maali alkaa kuplia.. Ja tähän viimeiseen ongelmaan tiedoksi Antisilikoonia ei ole enää markkinoilla, se aiheutti pahemmat ongelmat maalaamoiden suodattimiin kuin itse kuplinta autoissa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141096

    Tuulilasin kehys saattaa myös oireilla silikoonin käytöstä:

    KUVA

    -Olli

    #141097

    Tuo ollin kuvassa näkyvä tuulilasin ympäristö saattaa kyllä kärsiä muustakin kuin silikonista 😯 . Ja Akaile, Bitumipohjainen musta veneisiin tarkoitettu Sikaflex on täysin eri asia kuin silikoni jota en laita kuin kylppärin laattasaumoihin. Tai no, würthin punaista geesukoneen öljyn paluuputkiin…

    #141098

    Joo eihän se silikoonia varsinaisesti ole, mutta välttäisin kyllä kaikkia akryyli/silikoonipohjaisia. Kyllä se ikkuna siihen nimittäin asettuu vuotamattomasti kun on kunnon tiiviste ja asennuksessa runsaasti rasvaa tai fairya tms. Jännä homma muuten kun Dyanessa vuodot on paljon harvinaisempia, muuta eroa kun ei ole kehyksessä kuin ne sivureiät jotka sätkässä teipillä tulee tukittua. Itelläkin on käytössä alkuperäinen tiiviste ja tuulilasi, eikä oo toistaiseks vuotoja ollut kertaakaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #141099

    Tuo kotelosuoja-aine konsti toimii mainiosti, ja lisäplussaa on ettei mitään tarvitse varsinaisesti purkaa.
    Ovelia vuotopaikkoja ovat myös vanhusmallisen katon kiinnityslirvakkeiden alle ruostuvat reijät. Nämä löytyät myös kutosesta. Ja katon etutiivisteen alle jäävä sauma. 80-luvun kutosessa ko. paikka oli peitetty vain sähköteipin tapaisella teipillä, jonka alla oli muistaakseni vain se musta “pohjaväri”. Ja tietysti runsaasti ruostetta ja reikiä. Näistä tosin vuotaa vain ajaessa.

    Silikoonin “vaikuttava aine” aine on sen sisältämä etikkahappo, joka syö maalin ja ruoste hoitaa pellin.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.