- Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 25.11.2016 at 16:41 toimesta.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vetoakselin yläpää
Eli nyt kävi niin että katsastusmies hylkäsi “laakerin” takia jotka kyllä on vaihdettu vasta.
Asiaa tutkittuamme päätimme vaihtaa vetoakselin alapäät kun oli väljän tuntuiset, mutta nyt tuo toinen on pöydällä eli se puoli missä oli klapia niin kuuluuko yläpäässä olla klapia akselin irti ollessa vai onko se kuiten yläpää rikki?
Nimin. Ei viitsisi turhaan kiinni laittaa.
Vetareissa voi olla klappia kolmessa kohtaa: alapään nivelessä, ylä- ja alapään välisissä väljiksi kuluneissa booreissa ja yläpään nivelessä. Paras indikaattori on ajo itsessään, sillä pienissä nopeuksissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa tuntee vetoakseleiden vapaaliikkeen, kun vetarit väljiintyvät todella huonoiksi. Tätä voi kädelläkin tunnustella kääntelemällä akselia molempiin suuntiin pyörimissuunnissaan, mutta esimerkiksi boorien välykset eivät aina edes ajossa tunnu…varsinkin, jos välissä on rasvaa. Hyväkin käytetty vetari saattaa myös pitää napinaa tietyissä kääntökulmissa, mikäli samainen vetari on pyörinyt aiemman elämänsä kulkimen toisella puolen.
Pyöränlaakerin välyksen tuntee rengasta nitkuttelemalla olkatapin akselin suuntaisesti ja samalla katsoo vanteen taustapuolella onko liike väljässä olkatapissa, eli liikkuuko pyöränripustus suhteessa tukivarteen, vai heiluuko pelkästään pyöränlaippa laakerinsa varassa? Tätä ei aina katsuritkaan ymmärrä… Jos pelkästään pyöränlaippa heiluu niin siihen monesti auttaa, kun kiristää vetoakselin mutteria. Jos tämä ei auta ja laakeri on muutenkin meluisa niin ei muuta kuin vaihtoon.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]
Joo. Tämä selvisikin jo, eli pyöränlaakerista se johtui kuitenkin vaikka yläpääkin löysä oli.
Tulipahan vaihdettua nuo alapäät samalla.
Kiitos, Kumpulaisen Penan saatin toinen yläpääkin tilalle joten niiltä osin kunnossa.
Valoisanaikaan tutkimaan laakeria, onhan tässä vielä aikaa 4:teen päivään jolloin pitäisi konttorilla käyttää uudestaan 🙂
Leiman jälkeen ne remontit sitten vasta alkaakin 🙂
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste