Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vikadiagnoosia koneeseen?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123505

    Totesin jo jokin aika sitten että kone käy jotenkin hieman raskaasti tyhjäkäyntiä. Toisella sylinterillä pysyy käynnissä kun tulpanjohdon irroittaa, mutta kuskinpuoleisen kun irroittaa, kone sammuu. Sylinteri siis sytyttää, mutta ei paljoa muuta tee tyhjäkäynnillä. Ajossa ei huomaa mitään erikoista, kone vetää hyvin ja kulkee kait sen minkä pitääkin.
    Tulpat olivat kovin erinäköiset. Oikeanpuoleinen, siis se joka käy hyvin (!) oli karstoittunut kun taas kuskinpuoleinen oli lähinnä käyttämättömän näköinen.
    Venttiilit hioin kun yläkerta oli auki. Välykset tuli samoin säädettyä huolellisesti, joten en ihan heti sijoittaisi onngelmaa niihin. Sylinterit oli kyllä kovin kuuluneet, mutta männärenkaat ihan ok (välyksiä en tosin mitannut). Hoonasin pytyt kevyesti ja laitoin kiinni.
    Puristuspainemittari on ties missä, eli en pysty tsekkaamaan balanssia.
    Ensimmäisenä tuli mieleen että imusarja falskaa kuskin puolelta. Oonksmä ihan hakoteillä? Onko poppakonstia todeta? Muita ehdotuksia?

    Niin, konehan on siis ami6:sen AM-M

    #140741

    mitens se kärkien aukoja kappale, eikös niitä ole ollut mutkalla?
    Jos toisella puolella aukee kärki 0.4 ja toisella 0.2.. siinä on aikamoinen
    ajoitus ero kuin myös kipinän vahvuuskin.

    -Olli

    #140742

    @PienempiOlli wrote:

    Jos toisella puolella aukee kärki 0.4 ja toisella 0.2.. siinä on aikamoinen
    ajoitus ero kuin myös kipinän vahvuuskin.

    -Olli

    Muuten hyvä, mutta silloin joka toinen sytytyspulssi olisi surkea, eikä eroa olisi sylintereiden välillä. On kyllä kuitenkin ihan tarkistamisen arvoinen paikka.

    EDIT: Eikus perskutarallaa, nokassahan se kappale on , elikä ainahan se silloin osuu samalle mukille. Joo, tarkistan kyllä tuon.

    #140743

    Kannattas tehdä myös puristus mittaukset pytyille..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140744

    Yhdyn edelliseen mielipiteeseen. Venttiilivälykset kannattaa joka tapauksessa heti katsoa. Itselläni syystä tai toisesta hävisi Raid Mosquitolla välykset toisesta pakoventtiilistä ja puristukset oli 0. Onneksi korjaantui vielä pelkällä säädöllä. Silti kuljin liikkui suht. normaalisti varsinkin tasaisella.

    Palanut tai kantava venttiili aikaansaa alkuvaiheessa kuvaamiasi oireita.

    #140745

    Ja venttiilithän säädetään siten,, että tulee hyvä.. Säädetään kumpikin venttiili samalta sylinteriltä yhtä aikaa kun on kyseisellä sylinterillä puristus tahti ja mäntä ylä kohdassa.. Vanhemmat moottorimiehet teki siten jo ammoisina aikoina.. Ja välyksethän ovat 0.20mm
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140746

    Tuli mieleeni sellainen, että kun kone kasataan niin venttiilin välyksethän laitetaan kohdalleen sillä kasaushetkellä ja heti ekan käytön jälkeen. Ekan käytön teen niin, että starttaan niin kauan kunnes öljyä valuu molemmilta kansilta (venttiilikopat eivät siis kiinni vielä tässä vaiheessa). Tämän jälkeen tietää, että öljynpaineet nousee hyvin. Sitten kopat kiinni ja käymään siksi aikaa kunnes kone alkaa lämmetä. Tässä vaiheessa sylintereistä irtoaa eniten metallia tarttuen öljypropun magneettiin. Sitten kone seis, öljyt ulos ja jälleen venttiilien säätö. Usein jo tässä vaiheessa palikat on passaantunut sille mallille, että hieman säädettävää löytyy. Uudet öljyt, kasaan ja menoks. En tiedä tekeekö muut näin tarkasti?

    Edelleenkin uskaltaisin väittää, että vanhuksessa välykset on tuon 0.20mm, mutta kutosessa ja nelkussa imupuoli 0.15mm ja pako 0.20mm. Otan vastaan vastaväitteitä, mutta haluan hyvät perustelut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140747

    Tosihan se on että imu 0.15 ja pako 0.20mm,, kuitenkaan ei haittaa ole havaittavissa kun itse olen käyttänyt jo vuosia samaa imuventtiilissäkin..
    Tuo aikaisempi viesti ei toki ollut väitös kirjoitus…

    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140748

    Puristuspainemittarikin löytyi, ja paineet kummassakin kaasuläppä auki tasan 10 ja läppä kiinni 7. Ei siis kantavia venttiileitä. Puolan vaihdoin, samoin kun tulpanjohdot ja kärkikotelon kärkineen (ei olisi ollut tarvetta muuten, mutta kärkien kiristusruuvin jengat petti). Imupakosarjaan laitoin imupuolelle würthin punaista. Lopputulos se, että nyt sammuu (!) irroittamalla kumpi tahansa tulpanjohto. Ollin teoria kävi toteen koska strobolla katsoen ajoitusmerkki näkyi tuplana n. kolmen hampaan päästä toisistaan. Saattaa jopa vaikuttaa tyhjäkäntiin juuri niin että käy hieman toispuoleisesti.
    Ikävin tässä rupeamassa oli se, että niin kuin kaikille olen neuvonut sytytyksen säädössä että ajoitustappi pois ennen käynnistystä, niin ei kun en ottanut. Sen seurauksena tappi jumitti, vetostartti jumitti päälle, ja startista paloi hiilen kuparilanka. Eli siis hiiliä vaille olen nyt. Ja ISOA kolvia. Kolvin saa kaupasta, mutta saako noita hiiliä? Ja saako uusia kärkisysteemeitä tuohon pyörimeen, vai joko 123 olisi ajankohtainen?

    #140749

    Sinulle melkein lähin hiilien ostopaikka on Pukinmäen Esso. Otat mallit mukaan. Voi olla, että joutuu hieman hiomaan. Sieltä on ainakin tähän mennessä löytynyt laturin ja starttien osia, elleivät ole siirtäneet toimintaansa Malmin lentokentän kupeeseen. Siellä on isompi korjaamo, mutta varmasti neuvovat Essolla oikeaan osoitteeseen.

    #140750

    Ducellierin hiilet maksoi 6 euroa toukokuussa 2006. Ei tarvinnut siis hioa. (Ostin Tampereelta Electro-Tuotteesta Aleksanterinkadulta.) Paris-Rhoneenkin olis hiilet löytynyt.

    #140751

    Nokan heiton pystyy korjaamaan vasaralla naputtelemalla, täytyy vaan ensin järkeillä mille puolelle se on “vinossa”. Napautuksia varsaralla ja välillä kokeilua miten sytyskohta muuttuu. Kun molemmat puolet tasan, uusi ennakonsäätö ja tarkistus ja avot jo pelittää kone ihan eri mallilla.
    Olen tämän tarkastuksen tehnyt jokaiseen käsiini saamaan koneeseen ja melkein joka toisessa on heittoa 1-4 hammasta ja käynti tasoittuu kummasti “säädön” jälkeen.
    Eikun naputtelemaan !!
    Lasse

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.