Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vilkkurele? Cartier 12V 2L
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.7.2010, 10:39 #126095
Projektin sähköt alkavat olla hallussa – kiitos Wikin kaavioiden ja yleismittarin. Piuha kerrallaan kahden raadon johtosarjoista kasattuna ja räätälöitynä. Vilkut ei löydy, piuhat on kyllä selvillä. Ennen kuin lähden ostelemaan uutta relettä, tiiustan otsikon rasiasta. Musta peltikuorinen rele nimi: CARTIER 12V 2 L 40/45W. Pohjassa 3 abikokantaa, joissa merkinnät + COM REP. Teksti “Ne pas laisser tomber”.
Haulla “vilkkurele” en löytänyt apua.
Onko kellään tolkuntietoa tästä vai tilaanko suosista uuden?
Jussi, Rovaniemi
3.7.2010, 12:06 #157948No, muistaakseni kytkentä oli sellainen että virtalukolta tulee jännite liittimeen + ja COM liittimestä menee johto vilkunkytkimelle,,
kun taas REP on vilkun merkkivalolle menevän johdon liitin.. noin itse sen kytkisin.. 💡 🙄Kuvassa vilkunrele 14 syöttövirta tulee + vilkun kytkimelle Com keskimmäinen (Ve) luultavasti se REP merkkivalolle,,
kaivoin siitä kytkentäkaaviosta tämän suurennoksen…. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂13.11.2011, 15:45 #157949Heippa!
Mullakin on vähän lisätarpeita vilkkureleeseen.
Nykyiset vilkkureleet ovat aivan liian hiljaisia. Haluaisin että valon lisäksi kuuluisi oikein kunnon “tikitys” niin muistaisi palauttaa sen vilkun kun se autom. palautuskin puuttuu!
Mitenkähän sitä tikkausta saisi aikaan?
Neuvokaa viisaat, kiitos!13.11.2011, 16:18 #157950Sätkän vilkkuviiksen juuressahan on juuri sitä varten kolkutin. Ehkä kulkimesi kolkuttimen joku on hiljentänyt tahallaan? Vai puuttuuko se tarpeeksi varhaisesta mallista kokonaan?
13.11.2011, 17:03 #157951No yksinkertaisin ratkaisu on merkkivalot,, niin kuin ne nykyautoissakin on..
Otetaan kaksi merkkivaloa joihin kytketään johto vilkkuvaloista vasemman puolen vilkuista toiseen ja oikean puoleisesta toiseen merkkivaloon..
Riittävän tehokkaat polttimet merkkivaloille..
Tai hankkia sellainen vilkunrele jossa on merkkivalololle oma liitin….
Uudemmissa rättäreissäkin on siirrytty merkkivaloon vilkuissa ja se perinteinen kolkutin on jätetty pois..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂14.11.2011, 07:37 #157952@Wonderi wrote:
Sätkän vilkkuviiksen juuressahan on juuri sitä varten kolkutin. Ehkä kulkimesi kolkuttimen joku on hiljentänyt tahallaan? Vai puuttuuko se tarpeeksi varhaisesta mallista kokonaan?
Eikös se kolkutin nimenomaan katoa jossain 70-luvun puolessavälissä eli silloin jäätiin pelkästään vilkkureleen naksumisen ja pienen merkkivalon varaan. Kolkuttimella varustettu katkaisija on ihan samannäköinen ja sitä kaiketi voi käyttää uudemmissakin malleissa. Väri on kolkutinmalleissa vaaleanharmaa tai tummansininen kun taas uudemmat ovat yleensä ruskeita tai mustia kuoreltaan.
14.11.2011, 10:45 #157953Mun -79:ssä on tummanharmaa kolkutin. Ei voi tietenkään tietää onko se ollut siinä jo alunperin. Onkohan muuten merkkivalo pakollinen kolkuttimen kanssa? On sattunut niin sätkästä ällistyneitä katsastajia että vilkut ja se toimimaton merkkivalo on unohtunut aina tarkistaa.
14.11.2011, 12:04 #157954Jep. Sen naksutin katosi uudemmissa malleissa, vanhoissa sen sijaan kaikissa oli tuo. Ja jännitteellä ei näköjään niin väliä, pakussa naksuu hyvin 12:a voltilla, vaikka katkaisin alunperin on kuusivolttinen. Tai nyt siis uustuotantomallinen vaaleanharmaa. Vanha runko pitäisi kyllä olla jossakin jouten, mutta taitaa niitä löytyä lähempääkin.
Joskus olen törmännyt, lähinnä pitkään seisseissä tai kosteassa varastoituihin joissa tuo naksutin jumittaa. Katkaisin aukeaa siitä pienestä ruuvista, CRC:llä saa paikat taas herkiksi.15.11.2011, 10:51 #157955Kiitos kavereille tiedosta!
Minun laite on vm86 ja siinä on ainoastaan merkkivalo.
Mistähän moisen toimivan kolkuttimen voisi hankkia?15.11.2011, 15:15 #157956Soitappa tuonne..
Markulta ehkä voisi löytyäkin… Kännykkän numero: 0405200719Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.