Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vilkut vilkut

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122288

    Sähkömiehet hoi! Mikä mahtaa olla vikana, kun ei voi käyttää vilkun merkkivaloa? Dyanen alkuperäinen vilkkukatkaisin(napsutin toimii) ja vilkkujärjestelmä, mutta uusi rele (useampaa eri mallia kokeiltu). Eli toimii ihan normaalisti, kun vilkun merkkivalo ei ole kytkettynä, mutta sitten kun se on kiinni niin vilkuttaa nopeasti keskiasenossa ja toimii normaalisti vilkutusasennoissa. 😆 🙄 Eihän se valo pakollinen ole mutta mukava kyllä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133828

    Vilkkureleitä on kahdenlaisia tuon merkkivalon kytkennän suhteen, erona se että toisessa merkkivalolle syötetään sähköä ja toisessa merkkivalo on kytkettynä maihin. Tuo oireilu kuulostais näin äkkiseltään juuri tuon merkkivalon ongelmalta…

    #133829

    Kuulostaa loogiselta, täytyy kokeilla 🙂 MUTTA entäpä tämä: Vaihdoin ajovaloiksi 55/60w polttimot (ennen hehkulamput) ja tämän jälkeen päävirtasulake alkoi kuumenemaan niin maan perkeleesti. Valoille on releet ja sulake on 25A. Viikonloppuna vedin valokatkaisijalle uuden johdon suoraan akulta ja väliin oma sulake 25A ja silti päävirtasulake rasittuu. Virtalukolla on myös oma rele. Kuumeneminen loppuu heti kun nyppää toisen ajovalon johdon irti. (tai katkaisee virran kulun valokatkaisijan johdolta) Aattakkee aattakkee ryane on silmäpuoli!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133830

    Niin ja kiitos Jasu vinkistä, se vika oli siinä öljynlämmön anturin maan saannissa… 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133831

    Kuulostas siltä, kun valoilla olisi maan saannissa ongelma joka ilmenee nyt sitten kun valojen tehoja on nostettu. Kannattaa tutkia se koska huono maan saanti aiheuttaa sellaisen ilmiön että jos ei ole kunnolla maata alkaa valopoltin purkaa virtaa toisenkin hehkun kautta jolloin siellä on tupla virran voimakkuus vallalla ja lämpenemistä esiintyy. En ole varma, mutta kokeilisin tutkia tämän asian. Maat kannattaa vetää lampuilta siten että menevät koneen runkoon ja sitten kunnon maadoitus vielä koneelta runko palkkiin ja koriin. Ei pitäisi olla ongelmia edellyttäen että valo johdot eivät vuoda maihin jostakin hankaumasta. Ja tioetenkin akkukaapelit tulee olla siten että kosketukset toimii, että sielläkään ei ole etuvastusta.

    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #133832

    Valot on maadoitettu kaapeleilla suoraan laturin runkoon. Voi toki olla että nyt on jokin löysällä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133833

    Nyt on tätäkin ongelmaa sumplittu lisää: Vedin virtalukon releelle kaksi 1.75 neliömillin maajohtoa vanhan kaveriksi (akulta releelle) ja akulta koriin yhden suht. paksun lisämaajohdon, mutta mitään apua kuumenemiseen siitä ei ollut.

    Nyt herääkin kysymys, että kuinka suuren päävirtasulakkeen rasiaan voisi laittaa? Riittääkö 25 A silloin, kun laturi on tuo sätkän oma 30 A laturi? Koska sulakehan ei vielä kertaakaan ole “palanut”, 16 A sulake vain suli muodottomaksi, niin aloin miettimään, että onko tuo 25 A sulake vieläkin liian pieni ja toimii “jarruna”? Joku sähkömies sanoi, että suositus olisi 30-35 A?

    Ja jos joku tarvitsee laskuihin jotain tietoja, niin valot ovat 55/60w (+sätkän vakiokoot muissa polttimoissa) ja laturi tuo 30 A

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133834

    Kai sulla kiertää valokatkaisijan kautta vain releiden ohjausvirta. Jos menee valojen päävirta sitä kautta, niin voi paikat lämmetä.

    #133835

    @Jasu wrote:

    Vilkkureleitä on kahdenlaisia tuon merkkivalon kytkennän suhteen, erona se että toisessa merkkivalolle syötetään sähköä ja toisessa merkkivalo on kytkettynä maihin. Tuo oireilu kuulostais näin äkkiseltään juuri tuon merkkivalon ongelmalta…

    Ja mulla Tinskussa palaa merkkivalo aina. Ja kun vilkutta, niin silloin vilkkuu merkkivalokin oikein.

    #133836

    Vilkuille en oo nyt tehnyt mitään, jätin sen merkkivalon sivuun ja kokeilen tässä joskus.

    Juu pitäis mennä ainoastaan ohjausvirta katkaisijasta. Jos ei mee niin sitten ois kyllä jo varmaan sulanut katkaisija… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133837

    Oikein nauratti kun katoin ton mun ekan viestin päivämäärää 😀 Eli kaks vuotta tää vilkun merkkivalo on nyt seisonut sellaisenaan. Tänään sain ratkaisun asiaan, kun raplasin sähköjä urakalla. Ensinäkin asensin sen lhm-pääsylinterin merkkivalon, muutin mittaristoa hieman ja sit otinkin mietintään sen vilkun merkkivalon. Eli Jasuhan vinkkas mua siitä, että se valo tarvii kaks plussaa, kun olin sitä aikaisemmin kokeillut niin, että toiseen maita ja toiseen sen johdon releeltä. Mutta eipä ollut ongelma vielä silläkään ratkaistu! Toimii ok, mutta kun otti virrat pois päältä niin valo alkoi vilkkua nopeasti, oli viiksen asento mikä tahansa. No aattelin, että ei tää nyt tässä voi taas olla ja sit kokeilin niin että vedin jatkuvan plussan sille merkkivalon, eli se edellinen plussa oli virtalukon takaa… No sillähän se lähti toimiin!

    Ja jos joku muu joskus miettii kyseistä hommaa niin tässä kuvatus:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.