Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vinkkejä etuakseliston irroitukseen kaivataan

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128297

    Projektiaihio alkaa olla purettu muuten aivan atomeiksi, mutta etuakselia irroittaessa kolme pulttia neljästä otti ja katkesi… Niin on pultit jumittuneet reikiinsä ettei akseli tipahda vaikka runko roikkuu ilmassa ylösalaisin ja pulttien reiät on kylvetetty irroituslitkuilla. Pulttien reikiin sopivasti mahtuva paineilmatalttakaan ei auta mitään. Alkaa ideat loppumaan ja ammattilaisten vinkkejä kaivataan.

    #169229

    Ei kauheasti kokemusta näistä, mutta auttaako lämmitys/jäähdytys -syklit tässä mitään? Vai sytyttääkö mahd. kotelosuojat/massat tuleen?

    #169230

    Yks kikka on isolla laikalla katkasta ne pultit läheltä akselia. Toinen on et aukoo niiden pulttien ulkopuolelta ne suojukset ja kopistelee sen ruostemoskan sieltä pois.

    #169231

    Pultin suojakotelon kuumennus ja vasarointi olisi auttanut jo ihan aluksi niin pultit ei olisi katkenneet..
    On tullut eräskin pultti näin avatuksi…
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #169232

    Jos purat/olet purkanut tukivarret irti niin siihen akseliin kestää antaa aika rajua iskua laakeripintojen väliselle alueelle. Ennen tätä leikkaisin rälläkällä pulttikourun läpi pulttien tyngät niin lyhyiksi kuin mahdollista.

    Akseliputken ja rungon väliin ei sitten missään tapauksessa kannata hakata kiilaa yms. On tullut tämäkin testattua 😳 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169233

    Jos rungo menee vaihtoon niin se on sitten sama vaikka sen rälläköikin..
    Mutta jos kyse rungon käytöstä edelleen niin kannattaa kuitenkin kuumentaa reilusti sitä pultin suojakoteloa ja kun on jähtynyt niin vasaroi joka suunnalta koteloa..
    Toistetaan tarvittaessa useamman kerran,, kun pultti alkaa hiukankin pyörimään kääntelee sitä sitten edestakaisin niin kauan että lähtee ilman väkivaltaa auki asti ja runko säästyy isommilta vaurioilta..
    Sieltä piilosta se pultti ruostuu kiinni,, kierteeltään tuskin koskaan..
    Joskus voi myös porata sen pultinreikä kotelon pistehitsaukset auki ja näin pääsee tarvittaessa korjaamaa myös rungon sivupellin sieltä vahvikkeen takaa..
    😀 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #169234

    Kiitokset kaikille vinkeistä. Olisi varmaan kannattanut kysyä jo ennen katkaisua 🙂

    Runko on tarkoitus säästää ja hiekkapuhaltaa, joten ehkä tuo pulttien suojapeltien varovainen irroittaminen on se paras vaihtoehto. Pääsee tosiaan putsaamaan rungon niiden altakin ❗

    #169235

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Jos rungo menee vaihtoon niin se on sitten sama vaikka sen rälläköikin..

    Ei haittaa rälläköinti säästettävässäkään rungossa, kun pitää pultin tilalla alumiinitankoa ja hitsaa viillon umpeen. Tätä parempi korjaustapa on toki Manun ja AK-65:n mainitsema “pulttikotelon” irroitus, sillä se on tosiaan harmittavan yleinen lahokohta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169236

    Lähtihän se irti, vaikka kovasti laittoi hanttiin. Päädyin lopulta ajamaan Dremelillä jumittavien pulttien putket pystysuunnassa halki jotta pääsin kääntämään ne auki. Silti eivät pultit meinanneet putsaamisen jälkeenkään lähteä liikkeelle! Pulttikotelot on nyt entiset, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun olivat näemmä takapuolelta aivan lahot. Rungossakin oli koteloiden kohdalla vai nyrkin mentävät reiät… Vähän kemppiliimaa ja uudet kotelot niin kyllä se siitä 🙂

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.