Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vinkki Helgen takaiskunvaimenninongelmaan

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129162

    Viitaten viimeisimmän Nyytisen juttuun liian löysistä takaiskareista. Olen itse pohtinut vähän samankaltaista ongelmaa, sillä Ami Superin etuiskareita on ollut markkinoilla täysin liian löysinä, jolloin suurimassainen keula on holtiton. Olen päätynyt ratkaisuun, jossa etsin käsiini sellaiset iskarit, joissa öljyt pysyvät sisällä, mutta muutoin olisi aika fiksata… Ja sitten siihen ratkaisuun: Porataan iskarin kylkeen reikä, päästetään vanhat vedensekaiset öljyt ulos, hitsataan sopiva mutteri iskarin kylkeen ns. öljytiiviisti. Sen jälkeen voi lähteä hiomaan sopivaa iskarituntumaa täyttämällä iskarin parhaaksi katsomallaan öljyllä. Eli löysä öljy–> heikko vaimennus, jäykkä öljy–> jäykkä vaimennus ja sitä rataa. Mutteriin pyöräytetään kupariprikallinen pultti korkiksi. Helppoa ja poikkitieteellistä! 😉

    Ajatus ei ole omani, vaan jostain rata-2cv:eilystä tai madaltamisesta se on jäänyt mieleni sopukoihin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173893

    Pois laskettavan öljyn määrä kannattaa mitata, että osaa saman verran lisätä uutta öljyä iskariin.
    http://www.snail2cv.com” onclick=”window.open(this.href);return false; tekniikka osiossa on hyvä juttu iskunvaimentimiin liittyen.

    #173894

    Tiedän tätä menetelmää käytetyn esim. kilpailutoiminnassa.

    Mihin vaimentimen tehon menetys pääasiassa perustuu? Tiivisteiden heikkenemiseen (suurempi ohivirtaus) vaiko öljyn ominaisuuksien muuttumiseen tai öljyn vajenemiseen (näkyvästi vuotava iskari on tietysti kadotukseen tuomittu)?

    #173895

    @Isoo-Jukka wrote:

    Tiedän tätä menetelmää käytetyn esim. kilpailutoiminnassa.

    Mihin vaimentimen tehon menetys pääasiassa perustuu? Tiivisteiden heikkenemiseen (suurempi ohivirtaus) vaiko öljyn ominaisuuksien muuttumiseen tai öljyn vajenemiseen (näkyvästi vuotava iskari on tietysti kadotukseen tuomittu)?

    Mietin tätä samaa ja tulin siihen tulokseen, että siihen voi olla ainakin kolme syytä:
    1. Veden kondensoituminen iskarin sisään. Vesi juoksee öljyä nopeammin vaimenninrei´istä läpi.
    2. Pieni ohivuoto, jonka tilalle öljytilaan tulee ilmaa, jotka sitten liikkuvat ilmakuplina öljyn seassa.
    3. Isompi ohivuoto, jonka seurauksena iskariin kertyy ilmaa ja kondenssivettä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173896

    Iskarit voi myös asentaa väärin. Merkinnät ei aina ole ihan yksiselitteisiä. Tarkistin juuri yhdet LIPit ja niissä on merkintä TOP-HAUT ja keltainen piste. Miten päin tämän asentaisit? Minä laittaisin niin, että iskarinvarren pää tulee ylemmäs ja tuo keltainen piste yläpuolelle. Joissain iskareissa on siinä silmukan juuressa on kolo, joka pitäisi olla yläpuolella. Vaiko alapuolella?

    #173897

    @Masa wrote:

    Iskarit voi myös asentaa väärin. Merkinnät ei aina ole ihan yksiselitteisiä. Tarkistin juuri yhdet LIPit ja niissä on merkintä TOP-HAUT ja keltainen piste. Miten päin tämän asentaisit? Minä laittaisin niin, että iskarinvarren pää tulee ylemmäs ja tuo keltainen piste yläpuolelle. Joissain iskareissa on siinä silmukan juuressa on kolo, joka pitäisi olla yläpuolella. Vaiko alapuolella?

    Samaa mieltä, merkinnät ovat jokseenkin epäselvät. Monesti laitan paikalleen, lasken kulkimen alas, pomputan ja käännän iskarit toisinpäin, jos pomppuja on enemmän kuin yksi kovan rytkäytyksen jälkeen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #173898

    Melkeinpä joka valmistajalla (LIP, Boge, Gabriel…) on omat asennusohjeensa ja lisäksi on hyvä poistaa mahdollinen ilma pumppaamalla iskareita edestakaisin ääriasentojen vlillä.

    #173899

    Tässä vielä kuva LIPin iskarista. Ja selvennys edelliseen viestiini, että tämä pää alaspäin ja merkki yläpuolelle.

    Joskus aikoinaan Tuntsan jotoviikolle mennessä piti uudet iskarit kääntää loppumatkalla kun viimeiset 60km oli metsäautotietä ja ajaminen meni lähes mahdottomaksi.

    #173900

    @Masa wrote:

    Iskarit voi myös asentaa väärin. Merkinnät ei aina ole ihan yksiselitteisiä. Tarkistin juuri yhdet LIPit ja niissä on merkintä TOP-HAUT ja keltainen piste. Miten päin tämän asentaisit? Minä laittaisin niin, että iskarinvarren pää tulee ylemmäs ja tuo keltainen piste yläpuolelle. Joissain iskareissa on siinä silmukan juuressa on kolo, joka pitäisi olla yläpuolella. Vaiko alapuolella?

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Putki-iskunvaimentimet” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #173901

    Masan kanssa samaa mieltä nyt kun hän täsmensi ohjettaan, aikanaan Ihamäen Riston kanssa
    asia tuli puheeksi ja keltainen merkki siis kapiiniin päin ja ylöspäin. Bogeissa syy suojakuppien
    sijoittamiseen rungon päitä kohden taitaa olla yksinkertaisesti se että mikäli asetetaan kapiiniin päin
    , keräävät vettä teräksisen suojaputken sisälle, seurauksena kupin puhkiruostuminen. Toiminnan kannalta
    ei liene eroa, eräässäkin autossa on ollut toinen etuiskari tuolla “väärällä” tavalla ja omistaja ei ole huomannut toiminnallista eroa. Muistaakseni Bogeissakin taitaa olla stanssattu kolo iskarin päässä, ehkä ylöspäin on merkki silloin hyvä laittaa jos ei parempaakaan neuvoa tiedä.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.