Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka vinkki, jousitukseen liittyen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123029

    Silmukan sisälle 25 mm pitkä männäntapin pätkä. (Rasvaa väliin) Näin saadaan estettyä silmukan kuluminen.

    #138012

    Uudemmanmallisten (“mutterimallisten”) jousivarvanpäiden kohdalla on tosiaan halkeaminen ongelma, jota ei esiintynyt aiemmin. Ilmeisesti materiaalia on huononnettu.

    Alkuperäinen Citroenin rakenne tässä kohdassa on nerokas eli nokkapala keinuu pyöreaän silmukan sisällä, jolloin suurellakaan pintapaineella ei helpostiu tapahdu kulumaa. Kuluu kyllä, jos paikan jättää ikuisesti rasvaamatta.

    Muutaman kerran olen kuullut epäuskoisten korvanneen nokkapalan ruuvilla tai muulla huonoin seurauksin.

    Hekan niksissähän ei varsinaisesti tästä ole kysymys. Aika näyttänee kestävyyden. Halkeamisvaara on varmasti pienempi. Nokkapalan pitäisi kuitenkin mahtua keinumaan holkin sisällä, kuten on suunniteltu.

    #138013

    Heipähei pitkästä aikaa..

    Itse tein seuraavanlaisen “virityksen” kymmenisen vuotta sitten:
    kolmiotappien tilalle pultit ja nyloc-mutterit jotteivät aukea.
    pulttia hankaavaan peltiosaan voi (siihen kolmiomalliseen reikään) hitsata
    prikan. Pultin ja silmukan väliin Etolasta hain
    halkaisijaltaan silmukkaan sopivaa uretaanitankoa josta
    sahasin pätkät joka silmukkaan. Ja tietty porasin reiät keskelle.
    Ei kitinöitä, ei kulumia, ei rasvauksia ja tietty aavistuksen
    mukavampi ja hiljaisempi alusta, ainakin omissa kuvitelmissa.

    pari vuotta sitten tarkistin uretaanipalat kulkimen
    purkamisen yhteydessä, jonkinmoisessa ryhdissä olivat vielä mutta
    koska tankoa oli vanhastaan jäljellä, veistelin kuitenkin uudet.

    Aikaisempaan viitaten: syy miksi mulla näkyy ä ja ö on se että mulla on purjeveneessä oma läppäri mukana 😉 😉 😀

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.