Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Virallinen sääketju

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #222633

    Hollola -18

    #222701


    Kuvasta näkynee paikallinen pikkupakkanen…

    Oli aika rauhallista liikenteessä, lähes yksinään sai ajella…

    #222738

    Tänään piti lähteä kauppareissuun muonavarastojen täydennystä varten, joten täytyi tehdä hieman esivalmisteluja ennen lähtöä. Ensin laitoin 2cv:n imusarjan päälle kuumalla vedellä täytetyn muovipussin. Annoin sen lämmittää siellä puoli tuntia. Sitten otin pussin pois ja käynnistysveivillä pyörittelin kylmää moottoria jotain 20-30 kierrosta. Tämän jälkeen kokeilin varsinaista käynnistystä sähköstartilla. Tässä vaiheessa pakkasta oli vähintään -25 astetta. Saattoi olla kylmempikin. Kylmyyteen nähden 2cv käynnistyi yllättävän kivuttomasti. Käyttelin konetta sitten hyvän aikaa lämpimäksi siinä parkkipaikalla ennen lähtöä.

    #222759

    Onks sulla Jimi koneen venttiilikoneiston hatut eristettynä ja retkipatjaa huohottimen ja kaasarin edessä estämässä viimaa? Näillä keleillä ei saa sätkän konetta kuumenemaan liikaa, joten sille voi ihan huolella pukea villapaitaa ylle ja rokottaa tuulettajan ilmavirtaa. Mitä nopeammin öljyt vetristyvät, sen paremmin kone elää. Erityisesti vanhuskoneessa öljynlauhduttaja joutuu koville, kun kylmäkäynnistyksessä öljynpaine nousee 8 bariin ja ehkä ylikin.

    Myös kondenssiveden tuotto lohkon sisään on runsasta, jos paikallaan käyttäen kone lämpiää ja sitten ajossa kone taas jäähtyy tehokkaasti. Tämän vuoksi olisi tärkeää nostattaa öljynlämpötila korkealle ainakin ajoittain. Tilannetta voi seurata öljyntäyttökorkista; jos on korkin sisäpuolella valkoista mähnää niin kondenssia syntyy runsaasti, jota tuo valkoinen indikoi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222767

    Hyvinkäällä tänä aamuna 14,7 pakkasta. Oli yöllä heittänyt pakkanen häränpyllyä, kun illalla oli yli 20. Tuntui melkein kesäkeliltä kävellä töihin.

    #222768

    Onks sulla Jimi koneen venttiilikoneiston hatut eristettynä ja retkipatjaa huohottimen ja kaasarin edessä estämässä viimaa? Näillä keleillä ei saa sätkän konetta kuumenemaan liikaa, joten sille voi ihan huolella pukea villapaitaa ylle ja rokottaa tuulettajan ilmavirtaa. Mitä nopeammin öljyt vetristyvät, sen paremmin kone elää. Erityisesti vanhuskoneessa öljynlauhduttaja joutuu koville, kun kylmäkäynnistyksessä öljynpaine nousee 8 bariin ja ehkä ylikin.

    Myös kondenssiveden tuotto lohkon sisään on runsasta, jos paikallaan käyttäen kone lämpiää ja sitten ajossa kone taas jäähtyy tehokkaasti. Tämän vuoksi olisi tärkeää nostattaa öljynlämpötila korkealle ainakin ajoittain. Tilannetta voi seurata öljyntäyttökorkista; jos on korkin sisäpuolella valkoista mähnää niin kondenssia syntyy runsaasti, jota tuo valkoinen indikoi.

    Tällä hetkellä ei ole telttapatjaa muualla kuin ropellin suojaritilän edessä, kuitenkaan kokonaan peittämättä. Lämmönvaihtimet on myös paketoitu em. materiaalilla. Voisin kyllä laittaa tuonne kaasuttimen eteen ja muuallekin patjaa eristämään. Kyllä sinne öljykorkin sisäpuolelle alkoi kertyä tuota kondenssin tekemää mönjää jo syksyn viileimpinä päivinä. Koko syksy oli aikaa viritellä talvieristyksiä, mutta kuinkas sitten kävikään… Talvi tuli ja juuri mitään en ollut saanut aikaan. Täytynee nyt sitten parannella noita eristyksiä. Öljypohjan allekin voisi jonkun peltisen suojalevyn laittaa vetoa hillitsemään. Nythän se on täysin paljaana ja alttiina kaikelle vedolle ja viimalle, mitä ajaessa edestä tulee. Uudemmissa rungoissahan on etuaisojen väissä jonkun verran pohjapeltiä moottorin alla, mutta wanhuksessa on vain pelkät aisat.

    #222769

    Juu tämä on mullakin tekemättä ja puuttuu myös se uudempien pelti, eli huju käy. Huomaa varsinkin kauppareissuilla, että pohja”panssarillinen” ei jäähdytä konetta niin nopeasti kuin nyt pääsee tapahtumaan. Tämä on vaihteiston kannalta huono myös.

    Vanhuksessa kun on lokareiden ja pyttyjen välissä enemmän tilaa niin ihan tavan lasivillalla saanee tuon hoitoon ilman lokareiden irrotusta. Tärkeintä on pistää siihen venttiilikopan etupuolelle moottorin ja lokarin väliin toppausta, ettei ajoviima ota venttiilikoppiin. Retkipatjastakin onnistuu, kun mittaa etäisyyden venttiilikopan ympäryspellistä lokasuojaan ja leikkaa sen syvyisen suikaleen.

    En muista onnistuuko vanhuksessa öljynlauhduttajan tukkiminen alumiinilipareella samoin kuin nelkuissa ja kutosissa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222805

    -26 tänäkin aamuna..jokohan huomenna hellittäisi?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222811

    Tämän vuoden pohjat nyt 31,4 vielä voi kiristyä hetken;) täällä suon reunalla ei o lämmintä..menee 1km naapurin luona käymään niin 1-2 astetta heti lämpöä lisää:D

    #222812

    Hollola KK:ssa laski lämpötila 29 miinusasteeseen.

    #222813

    Kotka -25 C, tuuli 12 km/h vastaa -34 C, rapeeta keliä.

    #222814

    Onttola/Joensuu -32c aamulla. Tähän alkaa jo tottua:)

    #222815

    Mommila aamulla – 30 Öljystä sen verran että 70 luvulla meillä töissä kukaan asentajista ei käyttäny BP;n öljyä, sitä saatiin suoraan hanasta ja autoihin mihin sitä laitettiin esiinty hillitön määrä tätä kylmälimaa, sitä töhnää. Mobilin öljyä käytti siinä verstaassa kaikki ja venttiilikopan sisukset pysy puhtaana.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #222819

    70-luvulta on öljyt muuttuneet paaaaaaaaljon. Voipi olla, että tuolloin BP:n öljyissä on ollut jotain ainetta, mikä tuon on aiheuttanut, mutta nykyään tuo ilmiö on kyllä ihan koneen käyntilämpötilasta kiinni. Sateisena viileänä kesänä Suomessa ei ole tarvetta edes ottaa öljynlauhduttajalta sulkupeltiä pois ja ompa Jasu tainnut enemmänkin testailla ajelua jopa ilman öljynlauhduttajaa.

    Saharan olosuhteisiin tehtyä ilmajäähyä ei tarvitse täällä Suomessa sääliä, varsinkin jos huolehtii säännölliset öljynvaihdot…!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222865

    Sateisena viileänä kesänä Suomessa ei ole tarvetta edes ottaa öljynlauhduttajalta sulkupeltiä pois ja ompa Jasu tainnut enemmänkin testailla ajelua jopa ilman öljynlauhduttajaa.

    Saharan olosuhteisiin tehtyä ilmajäähyä ei tarvitse täällä Suomessa sääliä, varsinkin jos huolehtii säännölliset öljynvaihdot…!

    Joo, on tullut ajeltua ilman jäähdytintä, viritetyllä Visalla edes kesäkelissä ei ollut huolta liiasta lämmöstä, vasta kun yli +25 kelissä ajoi Jykylästä Mikkeliin alle tuntiin, nii silloin öljyn sai lähelle 150 astetta…

    Nykyisessä moottorissa ei ole koko jäähdytintä, jätin pois kun kasasin koneen. Ja hämmästelen, kun ei vaan saa lämpimäksi öljyjä. Moottorin alla on kokopeittävä pelti, rungon etureunasta helmapeltiin on retkipatjaa, ja nyt pakkasilla laittelin maskiverkon taakse samaista retkipatjaa. Ottaa siis kaiken jäähdytysilman moottorin sivuilta, valmiiksi lämmitettynä. Noilla -25 ja kovemmilla pakkasilla, oli hyvä jos edes 60 asteeseen öljyt sai, äsken tuossa n. -3 pakkasissa ajelin reippaamman pätkän antaen “ihan sikana” kenkää, silti hyvä kun 90 astetta löytyi. Eikä yllätä, tuoreista synteettisistä öljyistä huolimatta, että sitä valkoista kuraa on mittatikussa ja täyttökorkissa…

    Kuten jo nin monesti on tullut todettua, tässä maassa ongelma öljynlämpöjen kanssa on se ettei ne lämpene. Eikä se kestoikä näy ainakaan vähenevän, vaikka pitää huolen että lämpöjä on. Toissamoottorin kasasin joskus (kuvista tarkistaen) talvella 95/96, oikeastaan viimeistä vuotta lukuunottamatta oli koko ajan pelti öljynjäähdyttimen takana. Kesäkelissä lämmöt huiteli monesti 120-130 asteessa, talvellakin sai jopa sataan nousemaan, kun oli riittävästi peitelty. Loppuaikoina sitten piti kaikki peitteet poistaa, kuten myös se pelti jäähyn takaa, ja jopa talvella sai lopulta lämmöt pysymään siellä 120 asteen tuntumassa. Ja sisällä tarkeni, kun sitä kuumaa ilmaa sitten sai sisälle, ei tarvinnut lisälämmitintä, jota taas tarvitsee nykyisen moottorin kanssa…

    Niin, se kone kesti tuossa käytössä 380 tuhatta, yli kymmenen talveakin tuli sillä ajettua. Pahimmillaan -42 pikkupakkasesta käyntiin, ilman esilämmityksiä, kun semmoista toimivaa ei ole koskaan haltuun tullut. Kaasarin kanssa oli toki Eeberiltä pieni putki kaasaria kohden, auttoi todella paljon kovissa pakkasissa…

    Laita vaan Akaile se pohjapelti, siitä on pelkästään iloa…

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.