Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Viri- ym. osia Belgiassa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128089

    Minulle uusi tuttavuus:
    http://vgs2cv.be/index.php/en/2cv-parts.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Tuollainen 710-kuutioinen 2CV:n alakertaan rakennetuna voisi olla mielenkiintoinen (mutta kallis?) kokeilu.

    #168391


    kyllä se kutosen lohkoon menee..lohkot ovat vahvempia kuin Visan..kuvan koneessa on muutakin extraa..lienee vieläkin Lievestuoreella…Belgiasta toin tietenkin

    #168392
    LPN

    Paljon mielenkiintoisempana osana pitäisin saman pajan kehittelemää kampiakselia, on vielä protoasteella ja siitä johtuen kallis, mutta sarjatuotanto on ollut tavoitteena:
    http://vgs2cv.be/index.php/en/2cv-visa-crankshaft.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Tuollaisen mäntä-pyttysarjan tekemisessä kotimaisin voimin ei olisi mitään ongelmia. Käytännössähän tuossa on siis Visan pyttyyn kairattu niin suuri reikä kuin mahdollista. Tuohon reikään on sovitettu teräksinen putki, joka on porattu haluttuun tilavuuteen. Männän saa teetettyä haluamillaan mitoilla esim. US-Partsissa. Helpompaa taitaa olla tilata Belgiasta valmis paketti, hintaa tulee reilu tonni.

    VGS:n Linda ja Philip ovat mukavia ja vastailevat tarvittaessa kysymyksiin minkä kiireiltään ehtivät.

    #168393

    Tuo US-Parts vinkki oli hyvä…Akailen kanssa eilen pohdittiin..volkkarin putket jne…älkää sanoko ettei käy..ainakin yksi sätkä on niillä piristetty…

    #168394

    😆 Tuosta lauseesta jää nyt sellainen kuva, että minun sätkä olisi 😀 No ei ole, mutta ei pitäisi olla mahdottomuus tehdä sellaista. Onhan sitä suomessakin männävuosina kokeiltu yhtä jos toista palikkaa.

    Ja syy miksi noita 710cc paketteja on tarjolla niin veikkaanpa, että ovat ajaneet Spa/24h kisoissa niin monet visan putket käyttökelvottomiksi, että tämä on helpoin tapa uusiokäytttää ne….?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168395

    Olen sellaisella koneella ajanut talven tiinassa kiinni. Kulkihan se. 😆

    #168396

    Tuota Dagon Tiinaa tarkoitin…

    #168397

    Hurrrrrrjaa: http://www.youtube.com/watch?v=xoRbzMKUR2o” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168398

    @dago wrote:

    Olen sellaisella koneella ajanut talven tiinassa kiinni. Kulkihan se. 😆

    Oliskohan ollut tuo sama kone jolla kuljetin tiinan tampereelle.
    Yhdellä välitankkauksella pääsin tuon matkan.Eipä olis uskonut että niilä kaasarivermeillä saa niin paljo syötettyä ainetta koneelle.
    Mäkeen kiipesi kyllä nöyrästi mutta välityset ei oikein olleet sopivat.(nelkun loota)

    #168399

    Sitten oli joku tietämättäni vaihtanut lootan, sillä kyseessä oli 6 tiina.

    #168400
    LPN

    @kari80 wrote:

    Tuo US-Parts vinkki oli hyvä…Akailen kanssa eilen pohdittiin..volkkarin putket jne…älkää sanoko ettei käy..ainakin yksi sätkä on niillä piristetty…

    Kai se niin on ajateltava, että kaikki on tehtävissä. Jos volkkarin putkilla tarkoitetaan esim. kuplan pyttyjä, niin äkkiseltään en keksi järkevää syytä sellaisia käyttää.
    Noita mäntiä mittojen mukaan saa toki muualtakin, esim. VirtalaRacing, JePistons. Ja eikös Jasu vihjaillut tietävänsä mahdollisesti pajan, joka männät tekisi varsin kohtuulliseen hintaan?

    #168401

    @LPN wrote:

    @kari80 wrote:

    Tuo US-Parts vinkki oli hyvä…Akailen kanssa eilen pohdittiin..volkkarin putket jne…älkää sanoko ettei käy..ainakin yksi sätkä on niillä piristetty…

    Kai se niin on ajateltava, että kaikki on tehtävissä. Jos volkkarin putkilla tarkoitetaan esim. kuplan pyttyjä, niin äkkiseltään en keksi järkevää syytä sellaisia käyttää.
    Noita mäntiä mittojen mukaan saa toki muualtakin, esim. VirtalaRacing, JePistons. Ja eikös Jasu vihjaillut tietävänsä mahdollisesti pajan, joka männät tekisi varsin kohtuulliseen hintaan?

    Hinta, saatavuus, pienemmät sisäänajon vaarat. Toki voimme aina kyseenalaistaa koko virittelyn, mutta ajattelin aiheen sopivan tämän otsikon alle.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168402
    LPN

    @Akaile wrote:

    @LPN wrote:

    @kari80 wrote:

    Tuo US-Parts vinkki oli hyvä…Akailen kanssa eilen pohdittiin..volkkarin putket jne…älkää sanoko ettei käy..ainakin yksi sätkä on niillä piristetty…

    Kai se niin on ajateltava, että kaikki on tehtävissä. Jos volkkarin putkilla tarkoitetaan esim. kuplan pyttyjä, niin äkkiseltään en keksi järkevää syytä sellaisia käyttää.
    Noita mäntiä mittojen mukaan saa toki muualtakin, esim. VirtalaRacing, JePistons. Ja eikös Jasu vihjaillut tietävänsä mahdollisesti pajan, joka männät tekisi varsin kohtuulliseen hintaan?

    Hinta, saatavuus, pienemmät sisäänajon vaarat. Toki voimme aina kyseenalaistaa koko virittelyn, mutta ajattelin aiheen sopivan tämän otsikon alle.

    Kyllä mun puolesta jokainen saa rakentaa kuljintansa haluamallaan tavalla, virittää tai olla virittämättä. Ja tasan niillä osilla kun haluaa. En ehkä heittelisi ilmoille mahdollisia mäntien valmistajia jos olisin virittelyn kyseenalaistamassa.
    Mulla on paha tapa yrittää nähdä asioita kokonaisuuksina ja peilata järkevyyttä oman tilanteen kautta. Tässä verrataan nyt valmista tuotetta (VGS:n 710cc sarja) melkoisesti työtä ja miettimistä vaativaan ratkaisuun (kuplan pytyt ja männät(?) sätkän lohkoon). VGS:n sarja maksaa reilun tonnin, toimitusaika muutama päivä tai kolmisen viikkoa jos ko. pyttymallia ei hyllystä löydy. Visan pyttyjähän on kolmea erilaista mallia, tosin tällä ei taida olla väliä jos ne esim. kutosen lohkoon sovitetaan. Saatavuus nyt on vähintään kohtuullinen, tulevaisuudesta ei tietoa. Ja tämä on siis kokolailla “pulttaa kiinni” -paketti. Hinnan suhteen vertailu kuplan pyttyihin on mun osalta järkevää siinä vaiheessa kun jollain on tarjolla ko. osilla toteutettu “pulttaa kiinni” -ratkaisu. Tavallaan sama pätee myös saatavuuteen, mietitään siis asiaa sitten kun on tarjolla se kuplan pyttyihin perustuva valmis ratkaisu. Ainakin mulla aika kaikkeen tekemiseen, myös harrastamiseen, on rajallista. Erilaisten ongelmien ratkaisu on aina hauskaa, mutta kaikkea ei ehdi tehdä itse – eikä se ole välttämättä taloudellisesti järkevää.

    Sisäänajon vaaroista kuuntelen mielelläni pidemmänkin selityksen. Ymmärtääkseni kun alumiinimäntiä on sovitettu teräspyttyihin jo vuosikymmeniä. Jos sopivan välyksen mitoittamisessa on vaikeuksia, niin kannattaa vaihtaa harrastusta. Teräsputken sovittaminen alumiinisylinteriin on tietysti vähän jännittävämpi tilanne, mutta sopivalla sovituksella pysyy kyllä. VGS on ymmärtääkseni testannut settiä aika kattavasti ilman ongelmia. Mutta kuten sanottu kuuntelen mielelläni tieteelliset perustelut sille, että kuplan mäntä-pytty -sarja on jollain tapaa helpompi/turvallisempi sisäänajovaiheessa.

    #168403

    Tarkoitin kuplan mäntä-sylinteripaketin sisäänajon helpoutta siltä kantilta, että se on vuosien kokemuksella haettu sovite keskenään, joten kiinnileikkaamisen tai liian ison välyksen vaara on melko pieni. Kun taas porataan kutosen sylinteri isommaksi ja sovitetaan siihen vaikkapa visan mäntä niin em. vaarat vaanivat aina. Jos tiedät tähän juuri oikean välyksen niin voithan sen vaikka julkaista täällä? Ettei tarvitsisi vaihtaa harrastusta…

    En ole väittänyt, että VGS:n paketeissa olisi jotain vikaa, pohdimme Karin kanssa puhelimessa vain vastaavien palikoiden saatavuutta Suomessa. Oikeastaan taisimme lähteä liikkeelle siitä, että onko 710cc se absoluuttinen raja mitä kutosen lohkoon pystyy rakentamaan?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168404

    Minäkin sanon sanasen kuplan pytyistä, tosin” epävirallisesti”. Oli kultainen -80 luku, kun minäkin innostuin sätkään lisäämän potkua. Kuuluin siihen aikaan kuuluisaan RKR talliin, jossa oli pelit sun pensselit tekemiseen. Ekaksi tehtiin sätkän vakiopalikoista laulavia patoja, mutta nälkä kasvoi syödessä. Siellä oli monta jokkiwolkkaria, joista jäi usein koneen osia hukkaan. Joten fiksuna vein wolkkarin pytyt sorviin, ja ekaksi niistä ajettiin kaikki turha pois. Mutta huomattiin eräs aika paha homma, ne tulivat todella ohuiksi, eikä siten olisi tulleet riittävän vahvoiksi oikein” kierroslaulamista”. Mutta nyt pitää muistaa tuo aika/vuosi, nykypäivänä saa paljon helpommin kaikkea. Siihen aikaa sovitettiin alfan, wolkkarin tai toyotan mäntiä sätkiin. Minulla oli viimisessä padassa ww1303big männät, vuodelta 73-76, oli ainoat noin pallomalliset männät, muutenhan ne oli tasaset . Elikkä minulla silloin räjähti pari pyttyä, mutta tein niistä ehkä liian ohuita, mutta kivaa se oli siihen aikaan. Siksi minä en pidä pahana virityksiä, siinä ainakin oppii sätkän sielunelämää.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.