Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Viri- ym. osia Belgiassa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 16 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #168405

    @Akaile wrote:

    Oikeastaan taisimme lähteä liikkeelle siitä, että onko 710cc se absoluuttinen raja mitä kutosen lohkoon pystyy rakentamaan?

    Ei ole.

    Ainakaan sen perusteella kun tutkimme eräässä elämän vaiheessa moottoria, joka oli tietääksemme 80-lukuista viritystä. GS:n pytyt isommiksi porattuna, Carinan männät (vahva mielikuva), isompaa venttiiliä, lohkoa/kansia jyrsitty jotta isompi pytty sopii…

    Tuloksena 740 kuutiota, ja ymmärtääkseni tuollainen (joko 735 tai 740 kuutioinen) oli myös Dagon mainitsemassa Dyanessa…

    Missähän tuo nykyään on..? 🙄

    #168406
    LPN

    @Akaile wrote:

    Tarkoitin kuplan mäntä-sylinteripaketin sisäänajon helpoutta siltä kantilta, että se on vuosien kokemuksella haettu sovite keskenään, joten kiinnileikkaamisen tai liian ison välyksen vaara on melko pieni. Kun taas porataan kutosen sylinteri isommaksi ja sovitetaan siihen vaikkapa visan mäntä niin em. vaarat vaanivat aina. Jos tiedät tähän juuri oikean välyksen niin voithan sen vaikka julkaista täällä? Ettei tarvitsisi vaihtaa harrastusta…

    En ole väittänyt, että VGS:n paketeissa olisi jotain vikaa, pohdimme Karin kanssa puhelimessa vain vastaavien palikoiden saatavuutta Suomessa. Oikeastaan taisimme lähteä liikkeelle siitä, että onko 710cc se absoluuttinen raja mitä kutosen lohkoon pystyy rakentamaan?

    Muotoilin asiani jälleen ehkä vähän huonosti. Jos tuo männän ja pytyn välys tuottaa suuria ongelmia, niin ehkä kannattaa turvautua suosiolla valmiisiin ratkaisuihin. Varsinkin jos ratkaisua yksinkertaiseen ongelmaan lähdetään hakemaan esim. kuplan pytyn käytöstä, joka tuo mukanaan nipun vähintään yhtä hankalia ongelmia. Eli ei kannata harrastaa koneistukseen liittyviä asioita vaan sätkää (ja sen virittämistä) muilla tavoin.

    Koneistamot kyllä nähdäkseni osaava aika hyvin koneistaa sylinterin sopiviin mittoihin. Jos koneistamon touhu epäilyttää, niin asiaa helpottamaan on olemassa myös taulukoita – voin sellaisen joskus kaivaa, vaikka tänne esiin. Väittäisin, että suuri osa kiinnileikkautumisista tällaisissa projekteissa johtuu huonosta koneistuksesta. Toisinsanoen sylinteri ei ole pyöreä tms.

    710 kuutiota ei tosiaan ole absoluuttinen raja. Tuosta eteenpäin pitää tosiaan kantta ja lohkoa hieman työstää. Jossain tulee sitten toki iskunpituuden ja sylinterin halkaisijan välisen suhteen järkevä raja vastaan. Siksikin tuo VGS:n kampi on mielenkiintoinen, että pienellä kehityksellä voisi saada pidennettyä iskunpituutta. Hiljalleen alkaa kyllä lohkon rajat tulla vastaan kuitenkin.
    Kuten aikaisemmin sanoin, niin VGS:n tarjoaman paketin kaltaisen tuotteen pystyy periaatteessa tuottamaan ns. kotimaisin voimin. Hinnasta en äkkiseltään osaa sanoa mitään.

    p.s. Visan mäntiä en kutosen sylintereihin alkaisi sovittamaan, mutta se onkin sitten jo kai toinen tarina

    #168407

    Jasu, se on rakentajallaan, kai vieläkin. Palasi sinne, kun vaihtui 6n tekniikkaan. Eli siis Huuvarissa.

    #168408

    Dago, se mikä siulla ajossa oli, on varmaankin rakentajallaan.

    Mutta tuo toinen josta mainitsin, kulki muutaman harrastajan käsissä, miullakin taisi pari vuotta majailla. Herralaan päätyi kauttani, ja taisi ainakin hetken ajossa olla..?

    #168409

    http://www.citroentuning.de/h_visa.php” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #168410

    Moro !!
    Vähän topikin ohi, mutta mulla visiin tehoja ihan jo tarpeeksi, kun noita ylinopeuslappuja aina välillä tippuu 😳
    Viriosien sijaan taitais olla meikäläisen parempi hankkia paremmat silmälasit, että näkee nopeusrajoituslaput.
    Aiheeseen; mielenkiintoisia osia ja kehitys on ollut todella ammattimaiseen suuntaan ja uskon noiden tarjolla olevien olevan sen verran testattuja, ettei hankkiessaan ihan koekaniiniksi joudu. Hyvää kehitystä !!
    Kautta aikojenhan sätkän konetta on yritetty “tiilittää”, kuten Helgen ansiokkaista kirjoituksista Nyytisiin joskus saimme lukea.
    Lasse

Esillä 6 viestiä, 16 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.