Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › virinokka
- Tämä aihe sisältää 40 vastaukset, 9 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 23.6.2019 at 20:23 Jasu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
10.1.2008, 20:06 #131574
@veera 1-2 wrote:
Tosin kulutusta lisäsi teräsvanteet mitkä painoivat hirmusti olivat kaksi senttiä paksut,.
Kaksi senttiä? No jo on ollut vanteet!
-Olli
10.1.2008, 20:18 #131575Tilasin ne aikoinaan tanskasta, niiden piti olla alut mutta ei kuulemma uskaltaneet kolmipulttisia vanteita silloin tehä. Mutta oli mahtava ilme rengasäijällä kun ekaan kertaan vein ne tasapainotukseen. Oli sellanen melko nuori laiha äijä, otti pultit auki ja nappasi niinkuin tavallisen vanteen syliin. Kyllä oli punanen kun aikansa niitä kanteli ja kun takas laittoi luulin että halkeaa. Ne on tänä päivänäkin siinä sätkässä kiinni NHP-47, tosin jos tietäisin minne se hävis.
13.1.2008, 17:10 #131576Tein sellaisen havainnon noista nokista, että vanhemman kutosnokan ratas on yhdessä vain yhdellä niitillä, mutta nuo uudemmat on kolmella niitillä yhdessä..
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]17.1.2008, 16:42 #131577@Akaile wrote:
Muistaako Jasu paljon oli siinä “vääntönokassa” asteet?
Enhän miä mitään muista, mutta onneks on paperilla asiaa ja skanneri sen luettavaksi pelastaa..:
Yllättävän vähän olivat tietoa nenäkepistä paperiin tällänneet. Enempi olisin toivonut sitä siinä olevan… 🙄
17.1.2008, 17:55 #131578Jeps. Tack. Aika hurjat venttiilinvälykset pitää olla näköjään? Yhdestä toisesta virinokasta kuulin, ja siinä piti olla 0.20 välykset molemmilla venttiileillä… Onko tuo ko. nokka ollut missään ajossa, tai vastaavasta käyttökokemuksia?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]17.1.2008, 18:58 #131579Tiedän ainakin yhdessä nelisatasessa Pakussa sellaisen ajossa olleen. Meni tällä nenäkepillä kivasti vastatuuleenkin reipasta sataa…
Eli ehkäpä se jotenkin toimii..? Jospa itsekin saisi jossain vaiheessa kokemuksia kerättyä tästä… Tulevassa moottorissa kenties..!
23.6.2019, 08:32 #263294Nostetaas tämä keskustelu.
Kun vien nokan koneistamoon ensviikolla niin mitkä asteet sanon koneistajalle ja mikä olisi hyvä venttiilin nosto?
Tavoitteena hyvin kulkeva sätkä 😋
23.6.2019, 12:34 #263314Tuon nokan, josta lappusen olen näemmä skannannut, on nyt ollut jonkun vuoden asennettuna, ja ajossakin. Toimii, ihan kuten ehjä vakionokka. Vaikka paperilla asteita olikin varsin reilusti vakioon verrattuna…
Vaan kun tuli tuota sitten opeteltua, ja tutustuttua lajiin, niin tuo paljastui asteiltaan vakioksi mutta nostolta hitusen vakiota vaisummaksi. Olivat tehneet “kätevän” tuolla R-koneistuksessa, ilmoittaneet asteet eri nostolla kuin tehdas, jolloin astelukemat saadaan näyttämään hienommalta, ja asiaks tyytyväisemmältä. Noihin mittauksen nostoihin kun ei ole vielä kehittynyt mitään yhtenäistä käytäntöä, eikä eri nostolla mitattuja asteita voi luotettavasti edes verrata, niin ainoa tapa olisi mitata nenät käyttäen samaa nostoa…
Tuosta mittaamisestakin oli joku vuosi sitten palstalla ihan paljon tarinaa, näitä kun pohdittiin muutamassakin paikassa (osallistujia ainakin AK-5, Niemisen Kari, Akaile, taisi Joel osallistua myös, jotain itsekin sanailin, varmasti muitakin oli) ja vähän mittailtiinkin, kerran tuli satuttua AK-5:n talliin Karinkin siellä ollessa, sotkettiin näppejä ihan huolella mittalaitteiden kanssa…
Sittemmin noihin nokkien teettämiseen taitaa olla Akailella parhaat kontaktit, lähivuosilta? GT-Motor muistaakseni on koneistamo mistä saa nopeammin, paremman ja edullisemman nenäkepin teetettyä kuin R-koneistuksesta..?
Ja varoituksen sana: Tuohon(kin) suohon voi sitten helposti upota, lisääntyvä tieto tuo mukanaan sen ettei tunnu tietävän sitä vähääkään ennen tiedonhakua. Mutta palkitsevaa on tuokin…
23.6.2019, 14:13 #263315Tuolla vgs sivuilta löytyi tälläiset asetukset, miltä nämä kuulostaa?
Nosto imu 7,05mm 276°
Nosto pako 7,05mm 272°Aika kova tuo pako??
23.6.2019, 19:36 #263316Ilmaisin itseni vähän vajaasti, tuosta nostosta mittaamisessa…
Siinä on kyse siitä, että missä vaihessa lähdetään tulkitsemaan venttiilin avautumista. Siis oletetaanko asteita laskiessa avautumisasteiden alkavan heti kun venttiili vähänkin liikahtaa, eli venttiilin välyksen poistuttua, vai jollakin muulla välyksellä? Tuossa tilanteessa tosiaan tuli iso ero, R-koneistus oli ilmoittanut “nollavälyksellä” eli heti kun venttiili liikahtaa, 2CV:n opuksissa on mainittu millin välys, sitten noita välyksiä on ainakin 0,15mm ja 0,050″ eli 1,27mm, ja jokaisella noista saadaan eri asteet..:
Esimerkkinä tuo virittäjän käsikirjan toteamus, samasta kepistä mitattuna, mutta eri asteilla..:
“nollavälyksellä”: 296/320
0,15mm välyksellä: 254/262
1,27mm välyksellä: 195/202Eli, mittaustavasta riippuen, kireästä kisanokasta, rajun katunokan kautta löysään, ja kuitenkin kyseessä on tasan sama akseli mitä on mitattu vain vähän eri tavoilla. Siispä, ennenkuin tuosta VGS:n nokastakaan voi mitään sanoa, pitäis tietää miten se on mitattu, ja millä välyksellä on asteet ilmoitettu…
23.6.2019, 20:23 #263325Muistelin näitä tosiaan aiemminkin pohditun, ja löytyihän sitä, ihan mittaustulosten ja arvoituksenkin kanssa…
Ja joo, oli siellä seassa asiaakin. Enkä ainakaan tässä menneessä viidessä vuodessa ole löytänyt mitään miksi tuolloista ajatusmaailmaani muuttamaan menisin…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.