Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Visa 652 cc kone sätkään – mitä huomioitava?

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #227036

    Terve. Olisi tarkoitus leipoa Visa 652 cc kone Acaan, ja olen saanut muutamalta taholta hyviä vinkkejä tätä hommaa ajatellen. Tähän ketjuun voisi kerätä tietoa ihan itseä että muitakin jatkossa tällaista suunnittelevia hlöitä ajatellen.

    Suunnitelma:
    – sytytys 123 EVO -mallilla (tarvihteeko alipainesäätöä, joka mahdollisuus EVO-mallissa on?)
    – muokattu, mukana tullut Visan propelli, jossa ohennettu propellin siivapyörää takaa jotta 123 sopii olemaan paikallaan
    – tähtimallin kytkin
    – Visan startti ja kaasutin (tällaiset tulivat koneen mukana)
    – kammen etu- ja takastefat uudet (ovatko samankokoiset kuin kutosen koneessa??)

    Olen intternetin ihmeellisestä maailmasta lueskellut, että Visan vauhtipyörää voisi jotenkin muokata niin, ettei koneen ja lootan välille tarvitse 6 mm väliholkkeja, etuina on mainostettu parempaa kytkimen ja vaihteiston kestävyyttä ja että kutosen startti kävisi suoraan. Mitä ja miten vauhtipyörässä muokataan?? Käsittääkseni Visan ja kutosen vauhtipyörässä startin hammastus on eri jaolla ja eri paikassa.

    Kun nyt kone odottelee joka tapauksessa uutta kytkintä ym hilppeitä, olisi hyvä tietää, mitä hommaan ja teen asiat kerralla kunnolla. Kommentteja/tietoa/vinkkejä, kiitokset!

    #227040

    Vastaan kysymyksiisi lyhyesti, kts. linkkini alta:
    “Suunnitelma:
    – sytytys 123 EVO -mallilla (tarvihteeko alipainesäätöä, joka mahdollisuus EVO-mallissa on?)” Ei ole pakollinen, mutta mahdollinen
    “– muokattu, mukana tullut Visan propelli, jossa ohennettu propellin siivapyörää takaa jotta 123 sopii olemaan paikallaan” Kutosen propelli käy, laturin välitysaste muuttuu, muttei toimimattomaksi.
    “– tähtimallin kytkin” Riippuu, onko vauhtipyörä alku- vai loppupään visasta?
    “– Visan startti ja kaasutin (tällaiset tulivat koneen mukana)” Käytä mieluummin kutosen starttia, syy: saatavuus
    “– kammen etu- ja takastefat uudet (ovatko samankokoiset kuin kutosen koneessa??)” Näistä ainakin toinen oli omansa, en muista kumpi

    “Olen intternetin ihmeellisestä maailmasta lueskellut, että Visan vauhtipyörää voisi jotenkin muokata niin, ettei koneen ja lootan välille tarvitse 6 mm väliholkkeja, etuina on mainostettu parempaa kytkimen ja vaihteiston kestävyyttä ja että kutosen startti kävisi suoraan. Mitä ja miten vauhtipyörässä muokataan?? Käsittääkseni Visan ja kutosen vauhtipyörässä startin hammastus on eri jaolla ja eri paikassa.” Eroja on, älä poista ajoitustappia, aiheuttaa tärinää. Starttikehän saa vaihdettua. Suuremmista muokkauksista paras tieto AK5 nimimerkillä.

    652cc projekti

    Niin ja kun kerta muita huomioitaviakin pyydettiin, niin kannattaa henkisesti varautua siihen, että Visan lohko saattaa aukoa päätään, eli lohjeta päältä. Joissakin on valuvikana joku sisäinen jännitys ja kiinnityskorvan tienoolta lähtee murtuma etenemään ja lopulta näkyy sisuskalut. Varsinkin SPA-miehille tuttu ongelma ja taisipa Matsokin siihen tutustua.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227059

    Itselläni Acadiane Visan koneella, tai ollut jo toistakymmentä vuotta. Monenlaisia vaiheita ja ongelmiakin on piisannut. Tällä hetkellä käytössä Visan oma sytytysjärjestelmä (3-piuhainen). Jonkin aikaa oli rinnalla oli 123 EVO adapterila, mutta sen asennuksen kanssa saa olla tarkkana. Tarkoitus on palauttaa se käyttöön, sillä joku rinnakkaissysteemi pitää sytytykseen olla tai riittävästi varaosia pitkälle matkalle, kumpaa sitten käyttääkin.

    Vaihdelaatikossa on nyt Visan lootasta istutettu pala anturipaikkoineen. Välillä oli käytössä myös ns. anturisilta. Kun otin sen keväällä pois, huomasin toisen jalan murtuneen tärinästä.

    Minulla on välipalat ja ihan alkuperäinen vauhtipyörä ja käytän Visan starttia. Kytkimen painelaakeria on jatkettu vastaavasti. Kaasari on mallia käärmeenpesä-solex. Webereitäkin on ja Solexia useampaa tyyppiä.

    Hyvä kone, kunhan systeemin saa toimimaan. 2cv:hen verrattuna Visassa on paljon kaikenmoisia öljytiivisteitä, mutta silti öljyvuodot mahdollisia. Koneita on ainakin kolmea tyyppiä eri puristussuhtein ja pikkueroin.

    Vastaan mielelläni yksittäiskysymyksiin, mutta yleisellä tasolla aihe on tosi laaja ja siitä on paljon aiempaa kirjoittelua, etenkin englanninkielellä. Dokumentaatiotakin löytyy jaettavaksi s-postilla.

    #227061

    Joo siis tämä kone, joka mulla nyt on, on ollut Acadianessa käytössä edellisellä omistajalla (tähtikytkin), ja ilmeisesti 6 mm välipalojen ja vastaavan painelaakerin jatkeen kanssa tuo menisi “heittämällä” paikalleen.

    Jos riehaannun suunnittelemaan tarkemmin vauhtipyörän muutosta nimenomaan siten, että noita 6 mm välipaloja ja painelaakerin muutosta ei tarvita (eli saan lootan ja koneen yhteen nippuun suoraan), mitä siinä täytyy täsmällisesti ottaen tehdä? Riittääkö että vaihtaa ja siirtää hammaskehää?

    Täytyy ottaa kuvia & mittoja koneesta ja vauhtipyörästä niin homma ehkä helpottuu siltä osin.

    Onko 123 EVOn istutus vain kokeilemalla tehtävä homma vai onko siihen olemassa jotakin vinkkejä?? Pystyykö paikan mitoittamaan tarkasti mitenkään??

    #227062

    Onko 123 EVOn istutus vain kokeilemalla tehtävä homma vai onko siihen olemassa jotakin vinkkejä?? Pystyykö paikan mitoittamaan tarkasti mitenkään??

    Jos vilasit projektini läpi niin pistit varmaankin merkille mainintani, etteikö tehtaan tekemä reikä olisi keskeisesti nokka-akselin päässä ja taas Matson tapauksessa se oli keskeisesti? Tässäpä lienee hajontaa, eli itsellä oli se vanhempi malli V06/630 ja Matsolla muistaakseni tuoreempaa versiota. Tätä rupesin eilen miettimään ja tulin siihen tulokseen, että itseasiassa EVO:lla sille keskeisyydelle ei taida olla niin paljon merkitystä, sillä Jasun hiljattain laittamasta videosta näkyy, kuinka herkästi yksikkö ottaa pulssinsa magneeteista ja siitä taas pääsin siihen johtopäätökseen, ettei tuo yksikkö ole niin kranttu sille sovitteen keskeisyydelle. Omani tein kuitenkin silmälläpitäen sitä, että siihen saa tarvittaessa tavalliset kärjet varosysteeminä, josta Jukkakin mainitsi tuossa. Kärkien kanssa keskeisyydellä on merkitystä, koska epäkeskeinen tekee väärän kärkivälin joka toiselle kipinälle, jolloin ajoitus on myös 50%:sti pielessä. Ilmenee hötkyvänä tyhjäkäyntinä ja vajaatehoisuutena.

    Vauhtipyörän hammaskehän sijoittelusta en muista kärsineeni. Irrotin lämmittämällä ja iskemällä vanhasta nelkun vauhtipyörästä kehän ja pistin visan pyörän pakkaseen sen kehän poistamisen jälkeen. Sen jälkeen nelkun kehän uudelleen lämmitys ja pudotus pakastetun vauhtipyörän päälle. Tällöin starttivarantoa riittää, eikä omassani ollut mitään pyöritysongelmia, jota kehän paikoitus olisi saattanut aiheuttaa. Solenoidihan sitä ratasta lykkii, joten jos startti on aiemman elämän pyörinyt 150tkm toisessa kohtaa, niin solenoidin kannalta 150tkm seuraavassa kohtaa ei välttämättä tee pahaa… 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.