Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Visa koneen sytytyksen korvaaminen 123ignitionilla

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #144079

    Tässä kokenut saksalainen 2cv-katalysaattorivalmistaja: http://www.hubertmeyer.de/index_e.htm, johon voi halutessaan ottaa yhteyttä.

    #144080
    #144081

    @Isoo-Jukka wrote:

    Mikään ei estäne käyttämästä jopa kärkiä (hätätapauksessa)

    Itseasiassa se ei ihan näin ole: Tuossa adapterissa mikään ei rajoita tuon kärkien keskipakohärvelin liikettä. (?) Eikä tuo akseli jatku tuon mutterin jälkeen jolloin myös tuo keskipakohässäkkä jää kiikkumaan noiden jousien varaan täysin. Mutta ei hätää, oman versioni mitoitus oli tänään täydessä vauhdissa… 😉 Eli eihän tuolla kärkihommelilla ole mitään merkitystä, jossei siihen enää aio kajota, mutta itse meinaan tehdä tuon systeemin “jaa nyt ollaankin keskellä ei mitään eikä ole toista 123:sta just nyt takataskussa” varalle.

    Sinänsä ilkeä kohde, kun palikat on niin lähellä toisiaan, mutta silti eroja löytyy. Kärkikotelo on lohkoon upotettuna n. 3.5mm verran kun taas visassa ei. Samaten nokka-akselin päästä epäkeskoon on liian lyhyt matka visan lohkossa kutosen nokalle. Tästä on hyvä jatkaa 😉

    PS: AIKA suolainen hinta adapterille tuolla sivuilla 😀 Onko tuosta itse kiinnityksestä nokka-akseliin kuvaa missään? Luulin, että se olisi kierteellä, mutta eihän se siltä näytä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144082

    Kiinnitys toimii siten, että kun mutteria kiristetään, niin akselin pää leviää ja kiristyy nokka-akselin päässä olevaan reikään. Näin on helppo hakea oikea kohta ajoitukselle eikä itse koneeseen tarvitse tehdä mitään muutoksia. (Paitsi kierteet 123:n kiinnitystä varten) Tuo kiinnityslaippa sisältää todennäköisesti myös akselitiivisten.

    Masa

    #144083

    Hyvä homma kun löytyy tekijöitä. On toki flaameilla aika hyvä hinta… 😕

    #144084

    Taidan itse kuitenkin toteuttaa ihan kierteellä sen nokan lisäakselin kiinnityksen. Ongelmana tietenkin, että tätä toimenpidettä ei oikein kannata tehdä nokan paikalla ollessa, mutta nyt kun se on irti niin voi hyvinkin toteuttaa. Nokka on kuitenkin materiaaliltaan helposti koneistettavaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144085

    Joskus tullut mieleen, että voisiko normaalin 2CV:n nokasta leikata kärkipalan ja “upottaa” sen Visan nokkaan sen irralla ollessa.

    Jos jollakulla on noiden piirrustuksen pohjalta mahdollista tuottaa näitä 123-adaptereja (hieman edullisemmin), niin kiinnostusta olisi.

    #144086

    Täällä ollaan kuulolla kans adapterien suhteen. Varmaan niitä menis muutama…

    #144087

    Se kutosen nokan pään ryöstö ja yhdistäminen ei onnistu juuri sen pituuseron rattaasta lohkoon takia.. Katson montako adapteria tässä nyt saan kevään aikana aikaiseksi ja tietty toimivuus on eka testattava.
    Nokka tulee hionnasta ensi viikolla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144088

    Nelkun nokasta on helppo irrotaa kärkiosa. Sopiva tuurna vaan nokka-akselin sisään ja pari napakkaa iskua. Nokkaa ei sen takia tarvitse edes koneesta irrotta. Öljypumpun kansi vaan irti.

    #144089

    Eli, että nelkun nokan kärki on ainoastaan lämpösovite? Kutosessahan se on samaa tavaraa päästä päähän (Paitsi ratas).

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144090

    Olen lähettämässä nuo piirrustukset adapterista eräälle kiltalaiselle, jolla on visa-tietämys, osaaminen ja välineet tuollaisten osien tekemiseen. Hän tutkailee valmistuismahdollisuutta ja palailen asiaan tällä palstalla, jos/kun asia etenee.

    #144091

    En oikein tajua tuota 123 pajan mitoitusta tuolle adapterille: Nimittäin tuo magneettien tappien etäisyys 1+-0.8mm? Koska sätkän kärkitappien etäisyys kärkikotelon takaseinästä on 6.5mm. Eikö tuo 123 kuitenkin tule ihan samalle etäisyydelle magneeteista oli se sitten sätkässä tai visassa?

    Materiaalit hankittu, stefa puuttuu 😉 Hiljaa hyvä tulee. Toivottavasti 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144092

    Tuota samaa asiaa tässä yhtenä iltana pähkäiltiin ja oma epäilykseni on, että tuossa adapterissa on jo ne magneetit noissa tapeissa valmiina.
    Tuo stefa näyttäisi olavan tuumamitoitettu. Tässä yksi linkki mistä voisit kysellä. http://customer.canter.fi/Tiivistekeskus_luettelo/index.php?page=products&c=1154028&e=2161&p=0

    #144093

    En meinaa tuota stefakokoa käyttää, etsin jonkun mahdollisimman yleisen millikoon stefan ja sen perusteella katson minkä halkaisijan teen akseliin..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 67)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.