Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka visan kone

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 63)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123001

    olen tuossa pohtinut visan konetta mistäs sellaisia löytyy ja paljonkos on eroa tuohon kutosen koneeseen ??

    #137730

    Tässä syksyllä oli varsin valaiseva Rajalan Erkin kirjoittama juttu Nyytisis näistä eroista(Koneiden,Aca/Visa) !

    t: Pertsa

    #137731

    niin mutta kun niin tuore citikanomistaja oon ettei ole noita nyytisiä

    #137732

    kannattaa liittyä kiltaan niin ne nyytiset varmasti hoituu, tämä on käsittääkseni killan keskustelupasta.

    -Olli

    #137733

    Visan 2-sylinterisen koneen teho on n. 35 hv (2CV6 29 hv) ja vääntö tietysti myös parempi. Vaihto edellyttää useiden teknisten yksityiskohtien huomioimista, josta tosiaan oli Erkin hyvä artikkeli Nyytisissä.

    Itselläni on Visan kone Acadianessa.

    Jäsenyyteen ja ko. lehden haltijaksi pääsee lähettämällä postia Matroonalle: Päivi Lehtikunnas matroona@suomen2cvkilta.fi

    Tervetuloa joukkoon kummaan…

    #137734

    jooo olen kyllä kuukausi sitten tuota jäsenyyttä yrittäny onkos se nyt multa tänne pääsy kieletty kun en vielä jäsen ole ????

    #137735

    Ei toki ole mitään väärää, jos täällä vierailetkin. Sen 2cv Killan jäsen anomuksen voi lähettää tuolta Killan avaus sivulta osiosta Palautteet.
    Terve tuloa porukkaan!

    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137736

    Jäsenanomuksia onkin sisällä liuta ja ne käsitellään seuraavassa Raadin kokouksessa tammikuun lopussa. Ehkäpä anomuksesi onkin siellä mukana; jos haluat varmistaa ota yhteyttä matroona@suomen2cvkilta.fi

    Päivi Lehtikunnas

    Rättäri - Citroen 2CV
    https://www.facebook.com/groups/168107986665515/

    #137737

    Visan kone vie bensaa enemmän.
    Vaikak tehoa on hieman enemmän, on visan männät melkein puolta painavammat, mikä näkyy kiihtyvyydessä.
    Visan koneeseen on vaikeampi saada varaosia.
    Visan koneessa on paljon enemmän mahdollisia vikatekijöitä ja se on vaikeampi huoltaa.
    Se on myös painavampi.
    Joten ei kannata suinpäin sännätä vaihtamaan.

    #137738

    no ihan lyhykäädessä niin taidan kallistua tuohon NAMEONEN kommenttiin hyvä pääsinpä ähkystä :))

    #137739

    tässä olisi yksi linkki jos potee vauhtinälkää:
    http://www.citroentuning.de/index_e.htm

    #137740

    Ainahan voi myös askarrella GSA:n tekniikan pellin alle. Sillä saa sätkän kulkemaan kovaa, sekä saavuttamaan kovan vauhdin erikoisen lyhyessä ajassa.
    Mitä järkeä? Ei mitään, paitsi että on hauska nähdä uudenkarhean bemarin kuskin ilmeen kun 80 kiloeuron menopeli yllättäen jää kalkkiviivoille.
    On myös melko stressaavaan ajaa moisella jossa on oikeasti ns. ohituskiihtyvyyttä. Mukavampi ajella sen minkä kuljin mukavasti kuljettaa. Bensaa säästyy ja ihmismieli lepää 😀

    #137741

    Onkos Nameonella omaakin kokemusta Visasta, vai pelkkää muualta luettua tarinaa..?
    Omakohtaisiin (yli 50 tkm ajomäärän ajalta) kokemuksiin perustuen asetan vastaväitteitä seuraaviin esityksiin:
    @nameone wrote:

    Visan kone vie bensaa enemmän.

    Omaa Visaani en saanut kuluttamaan samaa bensamäärää kuin Kutosta…
    @nameone wrote:

    Vaikak tehoa on hieman enemmän, on visan männät melkein puolta painavammat, mikä näkyy kiihtyvyydessä.

    Paremmin Visa kiihtyi, vaikka vaihteistona oli Geesun nelilovinen… Kiihtyvyyteen vaikuttaa kovin moni muukin asia kuin mainitsemasi mäntien paino…
    @nameone wrote:

    Visan koneeseen on vaikeampi saada varaosia.

    Tämä pitää paikkaansa, tosin ainakin Sitrosen kautta tänäkin vuonna on uutta mäntä-putkisarjaa Visaan saanut…
    @nameone wrote:

    Visan koneessa on paljon enemmän mahdollisia vikatekijöitä ja se on vaikeampi huoltaa.

    Tähän tarkennusta, kiitos! Visassa on järkevämpi öljynpaineensäätö ja tehokkaampi öljypumppu, ei kärkiä. Kokemukseni perusteella käytännössä yhtä helposti kasattava kuin Kutonen…
    @nameone wrote:

    Se on myös painavampi.

    Paljonko moottorit mahtavat painaa..? Pitää varmaan viedä vaaka talliin ja tarkistaa…
    @nameone wrote:

    Joten ei kannata suinpäin sännätä vaihtamaan.

    Suinpäin ei tietenkään mitään kannata mennä tekemään, mutta harkita tätäkin vaihtoehtoa kannattaa. Lievästi piristetty Visa Geesun laatikolla oli erittäin mukava paketti ajella, kiihtyi Kutosta paremmin, huippuja en tiedä (koska 173km/h vauhdissa itsesuojeluvaisto vastaan laittoi), normiajossa ei juuri viittä litraa enempää sadalle saanut bensaa menemään. Talvella kulutus pyöri lähempänä seitsemää litraa varsinkin pätkäajossa, talvella oli myös erittäin varma käyntiinlähtijä…

    Tässä ketjussa asiaa on käsitelty, niin Visan kuin Geesunkin osalta.

    PS. Nameone, tämä ei ole kettuilua sinulle, vaan mielipiteeni Visasta joka kokemuksiin perustuu…

    #137742

    @Jasu wrote:

    Omaa Visaani en saanut kuluttamaan samaa bensamäärää kuin Kutosta…

    Kutosen kone vie keskimäärin puoli litraa vähemmän bensaa…

    @Jasu wrote:

    Kiihtyvyyteen vaikuttaa kovin moni muukin asia kuin mainitsemasi mäntien paino…

    Niin se teho ja vääntö kun ei kerro kaikkea kiihtyvyydestä, vaan siihen vaikuttaa moottorin osalta lisäksi pyörivien osien massa, mikä helposti unohtuu. Visassa on vielä kampikin painavampi.
    Mutta männät vaikuttaa enemmän kuin kammet ja vauhtipyörä.
    Minäkin olen ajanut kutosella visanmännillä, sekä saman kuutioisilla koneilla missä männät on painaneet saman kuin kutosen koneessa ja
    eron kyllä huomaa.
    Niin ei tämä ole mitään sisäpiirin tietoa, kilpa-autoissa kevennellään kyllä noita kaikkia osia ihan järjestelmällisesti.

    @Jasu wrote:

    Tämä pitää paikkaansa, tosin ainakin Sitrosen kautta tänäkin vuonna on uutta mäntä-putkisarjaa Visaan saanut…

    Ja voisi olla hyvä mainita että esim. sytytysyksikkö maksaa paljon.

    @Jasu wrote:

    Tähän tarkennusta, kiitos! Visassa on järkevämpi öljynpaineensäätö ja tehokkaampi öljypumppu, ei kärkiä. Kokemukseni perusteella käytännössä yhtä helposti kasattava kuin Kutonen…

    Rakenteensa puolesta koneiden kestävyydessä ei suuria eroja ole, joten en sitä myöskään tarkoita. Vaan lähinnä vikaherkkää sytytystä ja alipaineletkuja.
    Kyllä noi vielä menee, jos osaa niitä korjata, mutta on paljon harrastajia, jotka ovat hankkineet sätkän juuri siksi, että se on yksinkertainen.
    Kutosen alkuperäinen sytys on kyllä vihoviimeinen, mutta harvalla sellainen on käytössäkään.

    #137743

    Tuosta kestävyydestä vielä: Käsittääkseni visan kammessa on erilainen laakerointi ja tästä johtuen kampi on reilusti kestävämpi kuin kutosessa? Erkin tekemä sytytysjärjestelmä vaikutti suhteellisen järkevältä vaihtoehdolta visaan, joten siinä samalla kun koneen askartelee nokille niin luulisi tuonkin hoituvan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 63)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.