Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Visan kone, sytytysonkelma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122671

    Terve!

    Visan kone kukkuu kivasti, mutta sytytysongelma on ilmaantunut. Hetken ajon jälkeen rupeaa pätkimään hieman, ja välillä saattaa pätkäistä sytytyksen ihan kokonaan pidemmäksikin ajaksi.

    Kokeilin puolan vaihtoa, ei vaikuttanut, eli puolaviasta kyse ei ole. Samaa todistavat yleismittarimittaukset, jossa vikaantumisen aikana voi huomata että puolan jännitteiselle nastalle (siis +-nastalle) tulee jännite, mutta miinusnastalla ei sitten paljoa näykään.

    Vaikuttaisi siis siltä, että sytkäboksi oikuttelee lämmetessään, mikä viittaisi kuluneeseen juotokseen jossain päin piirilevyä. Tarkistin levyn tänään ja kävin kolvin kanssa läpi suurimman osan juotoksista, vaikka ei siellä mitään epäilyttävää näkynytkään. Ei auttanut.

    Tämä tarkoittanee siis sitä, että vika on joko komponenteissa, esimerkiksi väsähtäneessä päätransistorissa (tai miksikä sitä isoa mötikkätrankkua kutsuisi) tai sitten jossain muualla, esim. vauhtipyörän antureissa tms..Onko kenelläkään Visan konetta käyttävällä ollut vastaavaa? Liekö jollakulla vinkkejä asian tutkimista ajatellen?

    #135990

    Kontaktiongelma vauhtipyörän antureissa..? Näin käyttäytyi oma Visa ennen kontaktien huolellista puhdistamista… Ja välillä teki sillai hauskasti, että hetken kävi hienosti, sit selkeästi sai “väärää” tietoa kampiaksilan asennosta ja rysäytti vastaan sammuttaen koneen, eikä mitenkään käyntiin eilman vauhtipyörän anturien heiluttelua…

    Kaksi vai kolmenapaiset anturit? Kaksinapaisilla on jonkin verran ollut maadoitusongelmia, maadoituksen tapahtuessa anturin rungon kautta. Myös antureilta lähtevät piuhat murtuvat juurestaan varsin helposti…

    Jos vika transistorissa olisi, se ilmaantuisi aikalailla kerrasta ja häipyisi odotellessa (jäähtyessä siis). Käytännössä lähes kaikki sähköviat Visassa ovat olleet juurikin antureissa ja niiden piuhoissa.

    #135991

    Jep, anturissa vika on, huomasin sen melkein heti edellisen viestini jälkeen. Kun oikosulkee anturien johdot niin ajella pystyy pois paikalta, mutta tehot toki kadoksissa. Tänään olisi aikomuksena mennä vilkuilemaan antureiden syvempää sielunelämää, kenties jopa ostaa uusi jos tuosta matkan varrelta löytyy.. 🙂

    #135992

    Ei löytynyt uutta anturia enkä ainakaan päällisin puolin tuossa vanhassa vikaa näe. Piuhoissa pientä nirhaumaa, mutta ei mitään massiivista katkeilua.

    Ilmeisesti kyseessä on Ducellierin anturi, ja kolme johtoa on vempeleessä. Mistähän tuota kannattaisi kysellä? Motonetissä oli ilmeisesti valikoimissa, 16 euron pintaan hinta. Hyllystä ei kuitenkaan löytynyt, ikävä kyllä, niin en päässyt tarkistamaan oliko kyseessä juuri oikeanlainen anturi.

    #135993

    Näitä antureita kannattanee kysellä sellaisilta jotka ovat niiden kanssa pulanneet. Isoo-Jukka, Castreenin Henkka, Hietas-Jallu, sit tietenkin tämä “aarreaitta” sitronen, Gallialaisen kauttakin saattaisi saada… Itselle pitäisi vielä anturit tulla, kunhan vaan edellisomistaja ne jostain löytää… Oli muuttanut koneen kärkipeliksi…

    Mutta eihän ole mikään pakko laittaa alkuperäisiä antureita? Mikä tahansa induktiivinen anturi, lähestymiskytkin tms pitäisi käydä. Ensin vaan selvittää alkuperäisestä että onko PNP vai NPN ja tietenkin NO vai NC… Nyt en tuota selvittää voi, tiedot ovat edelliskotokaupungissa 140km päässä… Näissä teollisuudesta löytyvistä antureista löytyy monasti sellainen mukava lisäkiva verrattuna alkuperäisiin, että ne sisältävät merkkivalon joka kertoo anturin tilan eli siis toiminnan… Näin ainakin itse meinasin soveltaa ellei alkuperäisiä jostain syystä löydy tai lopettavat toiminnan…

    #135994

    Jeps, sitroseltahan nuo löytyivät, vaikkakin kaksijohtimista mallia joten joutui itse väkästelemään maajohdon että varmasti ottaa runkoon. Hyvin pelittää. 🙂

    Itse olen ajatellut sytytyksen hoitamista omin avuin ts. itse tehdyllä sytkäboksilla. Toinen vaihtoehto olis tietenkin ruisku ja siihen kylkeen sitten sytkäboksi, pitää nyt katsella mihin sitä sitten päätyy. Projektit on aina mielessä hauskoja mutta reaalimaailmassa niihin pääsee aina jotain piruja sotkemaan hauskuutta. 🙂

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.