Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka VISAn sytytyssensorit

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126772

    Meikäläiseltä kuoli melkein peräperää 3 kpl VISAn (652 cc) sytytyssensoreita. Tarkistin välillä kytkennät ja mm sensorin ja vauhtipyörän knöölin riittävän välyksen. Kone kävi aikansa ja sitten yhtäkkiä vaikeni.

    Mikä voisi olla syynä? Epäilykset kyllä vahvasti kohdistuvat toiseen käytössä olleeseen syttyboksiin, johon johtokimppu tuli välillä vaihdettua testimielessä. Ei vain tullut pidettyä kirjaa mikä boksi missäkin vikatilanteessa oli käytössä. Nyt olen palannyut alkuperäiseen ja kone toistaiseksi toimii ok.

    Kyseessä on 2-piuhainen sensorityyppi. Kun mittaan sensorin kahden piuhan välillä jännitettä se on noin 11 V ja knöölin kohdalla n. 6 V. Lähdekirjat puhuvat kuitenkin huomattavasti alemmista jännitteistä eli 1 V vapaassa tilassa ja 7 V impulssin kohdassa. Minkä piuhojen väliltä tällaiset arvot pitäisi löytyä?

    #161915

    Maadoituksen ja anturin singaalipiuhan väliltä tuo löytyä pitäisi.

    Tuossa kaksinapaisessa anturissa on vain se ikävä puoli että se maadoittuu runkonsa kautta, siksi niistä siirryttiinkin kolmenapaisiin malleihin joissa anturin maajohto kulkee piuhalla eikä rungon kautta…

    Tarkista että johtosarja on ehdottoman hyvin maadoitettu, se saattaa tuossa nyt kummitella (ehkä polttaa antureitakin, epäilyttää kyllä). Varsinkin kun tämä vika on ilmeisesti tullut tässä vaihteiston vaihtotyön yhteydessä, niin helposti on saattanut joku maajohto jäädä löysään/irti…

    Niin, näitä Visan antureita, kolmenapaisia, sai ainakin vuosi-pari sitten vielä Vehon tiskiltä ihan kohtuullisenjärjelliseen hintaan uutena..!

    #161916

    Kiitos vinkistä. Joo, kolminapainen järjestelmä on tuossa Pasin Ryanessa käytössä ja onneksi kummankintyyppisiä sensoreita vielä on, mutta ei niitä ihan hyvikseen viitsisi poltella. 3-napaisen voi tietysti laittaa myös 2-napaiseen systeemiin ja päinvastoinkin.

    Sitrosella oli myös iso läjä 3-napaisia sensoreita ainakin vielä viime vuonna.

    Onko jollakulla elektroniikkaa tajuavalla halua syynäillä tuon epäilyttävän boksin piirilevyä, olisko siellä jotain katkosta tai lian aikaasaamaa oikkaria?

    Onko irrallista sensoria mahdollista yleismittarilla jotenkin mittailla toimimattomuuden toteamiseksi ennen asennusta?

    #161917

    @Isoo-Jukka wrote:

    Onko irrallista sensoria mahdollista yleismittarilla jotenkin mittailla toimimattomuuden toteamiseksi ennen asennusta?

    Voihan tuollaisen testata. Pitäisi toimia ihan siten että kytkee sähköt anturille (siis +12v ja maa) ja mittaa yleismittarilla signaalipiuhasta mitä siellä tapahtuu. Eikä tuohon tarvita sitä “oikeaa vauhtipyörän tappia”, vaan mikä tahansa magneettiin reagoiva rauta pitäisi käydä…

    Tulee kyllä kuitenkin joku muu kuin syttypurkin vika mieleen, esim sellainenkin että tuossa “pikkurempassa” olisi irronnut lataussäätimen maajohto, silloin laturi antaa niin paljon kuin pystyy, ja jännitteet nousee jopa pariinkymmeneen volttiin, sekin voisi hyvin rikkoa anturin…

    Tietenkin se purkki voi rikki olla, mutta aika jännä sattuma, ajallisesti, se olisi..?

    Jos, ja kun, jonkun innokkaan ihmettelijän sille syttypurkille löydät, niin sieltä ei sitten löydy mitään kovin ihmeellistä. Ihan läpiladottavilla irtokomponenteilla koottu kortti, ei mitään “hyttysenp*skan” kokoisia pintaliitospalikoita sisällä se. Enimmäkseen vieläpä sellaisia mitä löytää elektroniikkakaupasta, jos jotain sieltä rikkimennyt on…

    Juu, on tullut kurkistettua joskus tuollaiseen sisälle… Ei vaan tähän hätään uskalla luvata tuohon paneutua, ellei sitten vuoden-parin toimitusaika ole sovelias… 😆

    #161918

    Vianetsinnässä havaittiin seuraavaa. Laturi käyttäytyi omituisesti. Kun digitaalisella mittarilla tsekkasi jännitettä suoraan laturin päävirtaliittimeltä, meni mittari aivan sekaisin ja vilkutteli kaikkea mahdollista 10-20 V väliltä. Akulta mitattaessa lukema oli tasainen. Kun magnetointijohdon otti irti, lukemien viliseminen jatkui ja jopa silloinkin, kun laturissa ei ollut mitään johtoa kiinni (moottorin käydessä), tosin pienempinä arvoina. Miten on mahdollista? Analoginenkin mittari näytti noin voltin jännitettä laturin pyöriessä tyhjää, mutta sen viisari ei ehtinyt reagoida piikkeihin missään tilanteessa.

    Siispä laturi vaihtoon ja nyt on jännitteet tasaiset, jopa hieman alakanttiin, mutta olkoon vaihteeksi niin.

    Todennäköisesti tuossa oli siis syntipukki sensorikuolemille. Loppumetreillä pimeni yksi syttypoksikin joten harmittavan suuret olivat vauriot. Hermotkin olivat riekaleina moneen otteeseen.

    Hämärästi muistan, että eräs kiltalainen olisi joskus tehnyt kytkentäkaavion ja komponenttiluettelonkin VISAn boksista. Pitää etsiskellä.

    #161919

    Virrat ko laitteessa pienet, joten jokaisen liittimen tulee olla kunnossa. Jäin kerran huoltamolle ja ei auttanut muu kuin lähteä bussilla töihin tekemään toiset johdot. Palattuani huoltamolle, asensin johtosarjan ja laite lähti heti käyntiin. Vanhoja mittailin ja niistä ei löytynyt mitään vikaa. Mystiikkaa Citroenin mitalla.

    #161920

    Pirulaisia ovat ja jonkinsortin sekoilu täälläkin näyttää jatkuvan.

    Aamulla menin mittailemaan alipainesäätimen toimintaa, niin digimittarin lukemat alkoivat taas vilisemään koneen käydessä. Laturilta tuli sekavia lukemia (myös ilman laturin magnetointia) vaikka se edellisenä päivänä oli ok vaihtamisen jälkeen. Koneen seisoessa lukemat ovat aina tasaiset.

    Epäilin seuraavaksi auton lisävaruste-amperimittaria, koska se on joskus toisessa kulkimessa osoittautunut jänniteongelmien syypääksi. Sen poistettuani lukemat livatkin vaihteeksi ok, mutta hetken kuluttua taas ei. Lopuksi lukemat taas palautuivat kohdilleen; en tiedä epäilläkö auton sähköjärjestelmää vaiko mittalaitteitani.

    Analoginen mittari näytti tasaisia arvoja. Ovatko nämä digitaaliset pelit jopa yliherkkiä?

    Vikkejä?

    #161921

    Minkälainen lataussäädin, onko sillä ehjät ja hyvät kytkennät? Jos siltä puuttuu/on huono maadoitus, niin latausjännite saattaa olla ihan mitä tahansa..!

    Entäs sitten korin/moottori-vaihteistopaketin/alkuperäisen johtosarjan maadoitus, sielläkin jos hämärää on niin kivasti se heijastuu tuonne…

    Toki tuo ampeerimittari osaa kummitella myös, omat kokemukset niiden vikaantumisista on olleet sellaisia että tahtoo näyttää reippaitakin lukemia mutta virta ei mene läpi asti, muutama “ruåttalaisen tarvikekaupan” tekele oli takuuseen peräkkäin käytössä, palasin sitten Yazakin onnelliseksi ongelmattomaksi käyttäjäksi…

    Digimittari on kyllä nopea, ja varsinkin nopeasti vaihtelevien arvojen kanssa toisinaan täysin käyttökelvoton mittaväline. Ellei siinä sitten ole esim. näytön alareunassa pylväsnäyttöä kaverina, josta näkee “suuntaa antavan” tilanteen kun numeroista ei selvää saa, ei vain tahdo halvemmissa mittareissa tuota kivaa ominaisuutta olla. Analoginen on noissa tilanteissa parempi, se vaan ei tahdo kestää yleensä remppaolosuhteita eli putoamisia ym. kolahteluja. Eli kummassakin mittarityypissä on hyviä ja huonoja puolia, kuten niin monissa asioissa muutenkin…

    #161922

    Lataussäätimen piuhoja ja maadoitusta on tsekkailtu samoin muita maadoituskohteita. Jännitearvot heilahtelivat tosiaan silloinkin, kun magnetointi oli pois laturilta. Mulla ei ollut suoraan tilalle toista säädintä. Tämä on niitä ei-pikaliitin malleja, joka maadoittuu jalan kautta ja on semmoinen elektroninen pikkupalikka.

    Mittailin kahdella eri digimittarillani vertailuksi kahden muun sätkän jännitteitä eikä ollut mitään heittelyä niissä. Acassa varsinkin toinen mittareista on aivan vauhkona.

    Tällä hetkellä tilanne kuitenkin “vakaa”.

    Tulisko tuolta Visan syttyboksista jotain häiriötä, koska esim. alipainesäätimen jännitettä ei pysty mittaamaan kummallakaan digimittarilla, numerot vain vilisee silloinkin kun muualta mitaten on jännite vakaa. Analogisella kyllä onnistuu (ja säädin jopa toimi).

    #161923

    Siellä on joku hauska häiriö sähköissä… 😆

    Yksi mikä vielä tuota voisi tehdä, on niinkin yllättävä kuin virtalukko..! Tästä oli joskus juttua, palstallakin, ja piti tuota sitten ittekin kokeilla (eli tällätä virtalukko vain ohjaamaan relettä joka sitten tekee virtalukon “työn”). Ampeerimittari tuon seurauksena hieman rauhoittui, ja läppärin säätöikkunassa jännitemittari oli huomattavasti rauhallisempi…

    Mystisiä osaavat joskus olla nämä(kin)…

    #161924

    @Isoo-Jukka wrote:

    Lataussäätimen piuhoja ja maadoitusta on tsekkailtu samoin muita maadoituskohteita. Jännitearvot heilahtelivat tosiaan silloinkin, kun magnetointi oli pois laturilta. Mulla ei ollut suoraan tilalle toista säädintä. Tämä on niitä ei-pikaliitin malleja, joka maadoittuu jalan kautta ja on semmoinen elektroninen pikkupalikka.

    Mittailin kahdella eri digimittarillani vertailuksi kahden muun sätkän jännitteitä eikä ollut mitään heittelyä niissä. Acassa varsinkin toinen mittareista on aivan vauhkona.

    Tällä hetkellä tilanne kuitenkin “vakaa”.

    Tulisko tuolta Visan syttyboksista jotain häiriötä, koska esim. alipainesäätimen jännitettä ei pysty mittaamaan kummallakaan digimittarilla, numerot vain vilisee silloinkin kun muualta mitaten on jännite vakaa. Analogisella kyllä onnistuu (ja säädin jopa toimi).

    Muutamia ajatuksia tuli mieleen mitä voisi mittailla kun on moottori käynnissä.
    – laturin + ja akun + onko jännite eroa..ei pitäisi olla paljoa.
    – laturin – ja akun – onko jännite eroa..ei pitäisi olla paljoa.
    – säätimelle tuleva + ja akun + onko jänniteessä eroa.
    – akun – ja korin ja moottorin jännite erot.
    – Siten se perinteinen juttu että onhan akun navoissa hyvät kontaktit akunkenkiin.

    Tapsa

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.