Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu vm -70 2cv4 kunnostus/katsastus ym..

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122156

    Moro.

    Hankin tässä keväällä rättärin nurkkiin, projektiksi lähinnä talvea, ja autoksi ensi kesää varten. Kuitenkaan kun en juurikaan mitään tiedä koko asiasta, niin täytyy kysellä täältäpäin.

    Auto on siis tuo -70 nelkku. Pohja nyt on luonnollisesti laho, eli uutta peltiä tarvitsee, mutta muut osat tuntuvat olevan melko hyvässä kunnossa. Maalipinta on alkuperäinen, eli sellanen säänsyömä valkonen. Kori tuntuu tosin muuten olevat hyvässä kunnossa – parissa kohtaa voi löytää ruostetta, mutta esim. puhkiruostunut tuo ei ole mistään kohtaa. Lähinnä siis hiomista, pohjustetta & uutta maalia kaipaisi.

    Rätti & verhoilut onkin sitten melko haperoja. Aurinko on polttanut alunalkujaan punaisen rätin hauraaksi (ja se onkin lähinnä puolen sentin levysiä riekaleita) sekä penkinpäällisestä menee sormi läpi painamalla.

    Kone pelaa puolestaan vallan hyvin – 3 vuoden seisomisen jälkeen lähti napista painamalla käyntiin, kunhan vaan kaveri kaatoi bensaa kurkusta alas. Ehostusta siis kaipaavat vain pohja, maalipinta, sekä vanhojen tilalle uudet verhoilut.

    Kuinkas sitten tuo rekisteröinti/vakuutusasia? Kannattaako autosta lähteä tekemään museoautoa vakuutusten takia, vai pysyvätkö maksut vielä kohtuullisina, jos sitä hieman “tuunaa”? Lähinnä haluaisin metallinhohto/helmiäispunaisen maalipinnan sekä vaaleat verhoilut. Alkuperäinen oli valkonen punasella rätillä. Eli mitä tälle voi/saa/kannattaa tehdä?

    Kun käytettyjä/uusia osiakin tarvitaan, niin mistäs näitä Suomenmaalta saa, vai pitääkö tilata ulkomailta? Harrastajilta löytynee kaikkea pientä nurkista, joten ostetaan-ilmoituskin voisi varmaan tuottaa tulosta? Näin juuri rättärin hankkineena en niin niin kummia tiedä koko touhusta, joten kaikenkarvaiset neuvot, vinkit & niksit on varsin tervetulleita. Jos vaan viitsitte tällasta “nyyppää” auttaa.

    #133246

    Täältä kannattaa aina kysyä, kun jotain kohtaa laittaa! Suosittelen hitsaushommissa, että pyrit alkuperäisiin ja mahdollisimman yksinkertaisiin ratkaisuihin, mutta toisaalta kannattaa välttää ns. kaksois-kolmoispeltiratkaisuja. (Tulet huomaamaan, että esimerkiksi peräkontin seuduilla viinihöyryiset ranskalaiset ovat ajoittain hitsanneet kahta-kolmea peltiä pistehitsillä päällekkäin ja sielläkös se vesi muhii ja nauttii olostaan..)

    Kamalan paksua peltiä en myöskään suosittele, se lisää (turhaa) painoa. Sen sijaan väitän, että sinkitty pelti maksaa vaivansa. Mig-hitsauskone olisi poikaa, sätkän ohuet pellit vääntyilee ja menettää maalipintaansa kaasulla hitsatessa runsaasti, joten siistimpää saat migillä.

    Runkoon kannattaa hitsata (tai pultata) kunnon apurungot, lopputuloksen tunnet ajaessakin. (Ja maailmassa olisi paljon enemmän rättäreitä, jos loppuun asti olisi ollut edes samanlaiset apurungot kuin vanhuksissa…)

    Jos meinaat paljon kulkimella ajaa ja tehdä siitä ei-niin-originaalin, niin suosittelen, että unohdat museorekisteröinnin. Rättärin vakuutukset ovat halvat verrattuna “muoviautoihin”. Kuitenkin vakuutusyhtiöiden hinnoissa on eroja, kannattaa kilpailuttaa alueellisesti…

    Osia saa: Tällä foorumilla on paljon diilereitä, jotka ovat jo saattaneet ottaa sinuun henk.koht. yhteyttä. Sitten on Auto-artikkeli, Sitronen (Suomen 2cv kilta, jos olet jäsen) ja ulkomaanyhteydet tms. jne. Hintatasoa ja mitä pitäisi huomioida ostaessa kannattaa kysyä täältä foorumilta.

    Tässä oli muutamia vinkkejä, joku muu saa jatkaa ja väittää vastaan 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133247

    Täältä kannattaa aina kysyä, kun jotain kohtaa laittaa! Suosittelen hitsaushommissa, että pyrit alkuperäisiin ja mahdollisimman yksinkertaisiin ratkaisuihin, mutta toisaalta kannattaa välttää ns. kaksois-kolmoispeltiratkaisuja. (Tulet huomaamaan, että esimerkiksi peräkontin seuduilla viinihöyryiset ranskalaiset ovat ajoittain hitsanneet kahta-kolmea peltiä pistehitsillä päällekkäin ja sielläkös se vesi muhii ja nauttii olostaan..)

    Kiva tietää. En juurikaan ole tuota vielä päässyt aukaisemaan tahi purkamaan, mitä nyt siis enempi katsellut & koputellut peltejä.

    Kamalan paksua peltiä en myöskään suosittele, se lisää (turhaa) painoa. Sen sijaan väitän, että sinkitty pelti maksaa vaivansa. Mig-hitsauskone olisi poikaa, sätkän ohuet pellit vääntyilee ja menettää maalipintaansa kaasulla hitsatessa runsaasti, joten siistimpää saat migillä.

    Runkoon kannattaa hitsata (tai pultata) kunnon apurungot, lopputuloksen tunnet ajaessakin. (Ja maailmassa olisi paljon enemmän rättäreitä, jos loppuun asti olisi ollut edes samanlaiset apurungot kuin vanhuksissa…)

    Mig ja kaasu löytyvät molemmat, ja tuntuu kyllä siltä, että molempia tarvitaan. Jotain 1mm peltiä (tai paksumpaa, jos tarvii…) varmaankin tulee käytettyä. Täytyy noita rungon vahvisteitakin sitten katsella, josko sinne jotain virittelisi, meinaan. Kivahan tuo olis kuitenkin kerralla saada kuntoon, ei tarttis enää toiste ruveta näprään. Vähään aikaan, ainakaan.

    Jos meinaat paljon kulkimella ajaa ja tehdä siitä ei-niin-originaalin, niin suosittelen, että unohdat museorekisteröinnin. Rättärin vakuutukset ovat halvat verrattuna “muoviautoihin”. Kuitenkin vakuutusyhtiöiden hinnoissa on eroja, kannattaa kilpailuttaa alueellisesti…

    “Halpa” on varsin suhteellinen käsite; Osaatko sanoa yhtään, minnepäin tuon vakuutusten hinta sijoittuu?

    #133248

    Itselläni on Pohjantähdessä ja prosentit on nolla ja vakuutusmaksu on 273e vuodessa… Maksu kyllä nousee, kun suuntaan eteläsuomeen…

    Sätkässä on käytetty 0.5mm-0.7mm peltiä, joten millinen pelti on enemmän kuin tarpeeksi. Itse käytin projektissani ainoastaan takalokareissa millistä peltiä. (takatukivarsien stopparikumien alla) Muutoin 0.5 ja 0.7 peltiä, sinkittyä tosin. (Runko oli jo valmiina, edellinen omistaja tehnyt millisestä)

    Apurungot kannattaa tehdä rhs:stä tms.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.