Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › VPR-930 2cv vm 1969
- Tämä aihe sisältää 26 vastaukset, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 16.9.2020 at 10:58 juho.urkko toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
2.7.2020, 21:21 #268597
Kyllä, oikeat öljyt tuonne tuli vaihdettua. Jossain täällä olevassa jutussa red linea suositeltiin ja sen laitoin.
Leima tuli – melkein. Kaikki muu kunnossa paitsi ohjaus sitten teki menomatkalla temput. Aiemmin oli hallissa kevyt ja jouheva, mutta jotain ilmeisesti hajosi tai joku kahnaa vastaan, sillä ohjaus ei nyt palauta lainkaan. Pientä tohinaa pitää rattia käännettäessä ja kuulostaa kuin metalli hinkkaisi metallia vasten.
Eturunko myös kevyesti antautui ohjausmekanismin edestä mutta se paikkautuu Kemppiläisellä.
Vielä en ehtinyt enempää tutkia kun otin vain kuskin puolen lokarin irti. Mitenhän tuon siis nyt korjaisi…?
2.7.2020, 21:57 #268599Rungonvaihdon tarpeeltahan tuo kuulostaa 🙁
3.7.2020, 11:46 #268601Runko tulee kyllä kuntoon, ei ole niin iso ongelma, mutta tuo ohjaus enemmänkin nyt mietityttää.
Tosiaan aiemmin siis oli kevyt ja toisella kädellä pyörittelin rattia sormien välissä kun siirsin peliä. Nyt ei puhettakaan.
Väliin tuli tuikattua nyt ensin WD40 osien ruosteen irroittamiseksi, mutta tuo on vielä pieni mysteeri että mistä siis tämä metalli-metallia vasten juttu tulee. Kitkavaimentimet ilmeisesti täytyy irroitella ja sitten pääsee näkemään ohjaussysteemin eli hammastangon ja matopyörän? Jos oikein ymmärsin, niin tuon pystyisi jopa työntämään ulos jos tarvii suurempaa huoltoa ja korjausta?
Harjoitus alkanee nyt kuitenkin tarkemmalla vianetsinnällä, ilmeisesti ei yleisimpiä juttuja kun selasin tekniikkapalstaa kymmenisen sivua ja ei yhtään etuakseliin/ ohjaukseen liittyvää ketjua löytynyt, sytytykseen, käyntiin ja moneen muuhun liittyen sitäkin enemmän.
3.7.2020, 11:58 #268602Kyllä se vaan ohjauksen jumittaa kun runko nitkahtaa. Ja tämä siksi, kun rattiputkessa ei ole niveltä, etuakseliputken takaa rungon taipuessa rattiputken linjaus menee vinoon vääntäen rattiputkea siten että putkessa liikkuvat osat pääsee osumaan liikkumattomiin…
Ja kun jatkat ajoja jumituksesta huolimatta, katkeaa rattiputki matopyörän juuresta…
WD-40 yms aineita rattiputken laakereina toimiviin holkkeihin ruiskuttelemalla saa ohjauksen paremmin jumiin. Öljy tuppaa turvottamaan laakeroinkin nylon -holkin kaverina olevan kumiholkin, jonka saa korjattua vaihtamalla holkit uusiin…
3.7.2020, 20:02 #268604Kiitos Jasu – nyt kun asiaan sitten pneutui ja purin osaa ympäriltä niin näinhän se on.
Runkoa on vahvistettu tuosta etuakseli takaa jo kerran. Kori tuntuu antavan hienoisesti myöden kun mm. Nostaa tunkilla reunasta. Eturunko ruostunut ja korjattu jo muinoin mutta nyt antaa myös myöden niin paljon että ihan puskurista nostamalla joustaa senttejä. Vanha korjaus paukahtanut saumastaan irti, tosin kylläkin ohjaussysteemi edestä… rattiakseli on myös aukon aivan yläreunassa kiinni, ei varmaan pitäisi.
No, ilmeisen millipeliä tämä touhu. Kitkavaimentimet myös irrotin ja nehän oli umpiruosteessa.
Onko korjaukseen mitään kikkakolmosia, vaiko vain purkua, uuden hitsausta ja ehkä toimii – tai huonoimmillaan sitten vain uutta runkoa kokonaan?
3.7.2020, 22:33 #268611Taitaa olla korin etukolmiokin hieman väsynyt, jos kori nousee senttejä. Siinä toinen syy ohjauksen jäykistymiselle, ja etenkin rattiputken sijoittumiselle lattian reiän yläreunaan…
Rakenne tuossa on pitkää kestoa ajatellen järjetön, ohut vinossa oleva kolmiopalkki jonka varassa on korin etuosan paino, ja tämä kokonaisuus runkoa vasten jossa hienosti sitten muhii ja pehmenee…
Molempiin Tiinoihin mitkä mulla on, laitoin kolmion sijaan 30x30mm putken, Wanhuksessa laitoin vielä peltiä päälle ettei äkkinäinen edes keksi kolmion sisällä palkkia olevan. Toiseen tekaisin tuon ratkaisun joskus kesällä 1996, eikä vielä ainakaan muutama vuosi takaperin akseliston vaihtoa tehdessä näyttänyt alkaneen antautua. Ei se ikuinen rakenne sillä kanttiputkellakaan ole, mutta suht tukeva siitä tuli ja on toistakymmentä talveakin liikenteessä nähnyt…
Oikotietä onneen tuossa ei oikein ole, vaan hitsihommia se vaatii. Ja paikan rakenteen tuntien, lähtisin kyllä nyt tekemään valmiilla uudella etulattialla, taitaa Killan varastostakin sitä löytyä -eikä ole edes kallis. Tulee ainakin kestävä, ja mielestäni (vähäisellä kokemuksellakin) paremman saa kuin “tilkkutäkkiä” hitsaamalla (jota tuli aikanaan aika paljonkin tehtyä LGA:n kanssa). Rungostakin saa kyllä hyvän ja tukevan, mutta siinäkin kannattaa hetki pohtia olisiko kuitenkin järkevä hankkia uusi runko ja ainakin etulattia koriin, saisi kerralla tukevan ja pitkäikäisen etenkin hyvin suojaamalla..? Itse en enää lähtisi laajemmin korjailemaan, vaan aika helposti haalisin sen etulattian, ja muutakin, korjauspalaa. Kovin paljon mukavampaa on uutta peltiä hitsata kuin vuosikymmenet hapertunutta pitsiä…
Ehkä tässä on aistittavissa että alkaa olla omalla kohdalla hitsauskipinä jo sammunut, ja olen hyvinkin samaa mieltä kaverin kanssa joka meni kehumaan että “mätähommat on toiseksi parasta autoremonttia, -kaikki muu on parempaa”…
4.7.2020, 08:04 #268612Kiitos Jasu vielä, täytyy katsella tuollaisia.
Nyt tosiaan kun rakenteeseen hieman enemmän perehtyy niin asia alkaa valjeta. Jo muinaisessa historiassa – siis 80-90-luvulla, oli tuo eturunko vahvistettu isoilla kulmaraudoilla molemmin puolin etuakselin takaa. Silloin lie kori nostettu pois koska ohjaussysteemin alle oli myös lisätty peltiä ja mun silmään sen tekeminen ei oikein onnistuisi ilman. Tuolloin myös etulattia oli uusittu suoralla kantatulla pellillä, samoin osa keskilattiaa, sivuista en tiedä.
Nyt tehdyn korjauksen yhteydessä näitä ei kaikkia uusittu vaan poistin aika määrän lahoa ja tuplapaikkauksia. Sivulattiat tein suorasta pellistä, oven kotelopalkin pokkaamalla jne. tässä on toki riski, että jonkun millin muutoksia on päässyt myös koriin syntymään. Tämä kolmiopalkki jäi koskematta, niinkuin moni muukin paikka joita ei tarvinnut / ollut välttämätön aukoa ja rassata.
Eiväthän nämä pitsihommat kivoja ole ja hyvää ei tule helpolla. Tässä vain polttelisi saada kärry liikenteeseen mutta eihän sitä mahdottomiin pysty, jos tulee eteen tekemätön paikka niin sitten tulee. Pidemmässä juoksussa uusi runko olisi poikaa.
Aiemmin kirjoitin vähän eopäselvästi; Vasemman puolen eturunko, siis etupuskurista nostamalla liikkuu senttejä. Kori antoi tunkilla nostamalla kuskin puolen kynnyksen alta joitain millejä; Ohjausputki saatiin kuitenkin kokeilemalla n. 5-6mm irti tuolta korin läpiviennin yläreunasta, sitä ei tiedä riittääkö ennenkuin tämän saa jollain tapaa kasaan ja katsotaan sitten…
4.7.2020, 20:05 #268618Ja saaga jatkuu..
Eturunko tuli paikattua ja nyt ei jousta + puskuriin suorassa. Löytyi sieltä lahoa kun taas tarpeeksi kaivoi..
Lisäksi kolmiopalkin tuenta yhtämittaisella profiilipalkilla joka nosti korin taas osapuilleen oikeaan korkeuteen. Oli väsynyt ja paikattu oli aikoinaan molemmat puolet rungosta ulkoreunaan, mutta keskeltä pelti puuttui. Arvaten se hieman huonosti tuolloin koria sivusuunnassa jäykistää.
Aivan tyylipuhdas operaatio ei lie ollut mutta ohjaus keveni ja palauttaakin kohtalaisesti. Ei se ohjaus kuitenkaan ihan hengettömän kevyeksi vielä muuttunut, toiseen suuntaan äärilaitaa jäi pieni jähmeys.
Tappionsa tuli huitaista 4,5mm jarruputki poikki. Löytyykö mistään nopeasti helmijatkossarjaa Suomesta, kun ovat nuo pirut vielä aivan noita ihmekokoja…? Vai Ranskalaisetfi:stä tilaukseen?
Lisäksi uudet kitkavaimentimet, vanhat olivat ikänsä palvelleet. Vai vaihtaako oikeat iskarit ja sovitesarja tilalle?
Kiitos vinkeistä mahdottomasti tähän saakka! Aika monta niksiä täältä löytynyt artikkeleista, palstalta ja kokeneilta harrastajilta, paljon jouheampaa saattaa kone kuntoon näin kuin kaikki itse kokeilemalla. Varsinkin kun tässä todella ranskalainen insinööri on pannut parastaan teknisten toteutustaan suhteen …!
5.7.2020, 14:48 #268625Mulla olis putkeen tekoon tarvittavat työkalut ja tarvikkeet, joten voisin putken sulle tehdä, mutta vasta keskiviikkona olen samassa paikassa tarvikkeiden kanssa.
Terv. Masa Tuusulasta5.7.2020, 23:10 #268647Motonetistä löytyy 4.7mm jatko, joka käy hätäratkaisuna. Pidemmän päälle kuitenkin pitää koko putki vaihtaa koska katsari ei hyväksy jatkosta jarruputkessa, sekä koska tuo leikkaava helmi katkaisee putken ajanmittaan jatkoksesta.
11.7.2020, 18:14 #268713Ja Masan avustuksella saatiin putket taas kuntoon sekä nyt myös uusi jarrupääsylinteri laitettua. Ongelma oli, että 2* 9mm lähdöillä olevaa sylinteriä ei mistään saa, joten sellainen piti tehdä.
Muokkaus on helppo ja toi 8mm lähdöillä oleva sopii kierteisen + pohjareiän muokkaukset jälkeen sellaisenaan paikalleen. Männän halkaisija on eri, mutta jarrut toimii yhtälailla.
Sylinterin muokkaus:
– Pura sisuskalut pois, huom. Siellä on jousi, joten pidä vastaan kun avaan lukkorengassokan
– porataan vanhat 8mm kierteet pois 7,5mm terällä kierteen mitalta, varottava ettei yli!
– laajennetaan pohjien 3,5mm reiät 4,5mm terällä jolla hieman saa reiän sivuja vinguttaa kanssa, jotta 4,5mm putki menee läpi. Ei näytä haittaavan vaikka vetää ihan läpi saakka.
– kierretapilla uudet kierteet
– purut ja mujut pois
– paketti kasaan ja siinä se.Uudessa sylinterissä oli se polkimilta tuleva yhdystappi mukana, oli 17mm lyhyempi kuin vanha pitkä tappi. Kannattaa katsoa mitä paketissa on ennenkuin rälläköi ja työstää vanhan tapin jo sopivaksi 😉
Sellaista sadepäivän puuhaa. Erityiskiitos Masalle avusta.
16.9.2020, 10:58 #269383Pientä päivittelyä projektin kanssa!
Loppukesä tuli ajeltua kun leima tuli ja siihen loppui aktiivinen rakentaminen. Sen sijaan muutama pikkuvika jäi vaivaamaan, ja täytyy niitä tässä sitten korjailla.. Mm. pitkien merkkivalo toimii väärinpäin, taitaa olla lampulta johdot ristissä. Verhoiluja pitäisi laittaa jne. hommaa. Ovipahvit verhoilla, keinonahka löytyy mutta kiinnikkeitä tarvisi JNE. pitkä lista pientä näpräämistä. Hiekkapuhallushiekka pyrkii edelleen esiin korin monesta paikasta. Kai se joskus loppuu.
Viimeisimmät fiksaukset uuden bensamittarin vaihto ja muovitankin vaihto – lähti sitten se mittarikin toimimaan. Tosin vanhakin antoi ainakin vähän muuttuvan vastuksen, mutta ei siis näemmä riittävästi.
Sitten nopeusmittarin vaijerin vaihto, jolloin mittarikin lähti toimimaan! Huomiona – Ei kannata vetää sitä muoviholkkia pois, koska paikalleen asettaminen on pirullinen homma.
Kohta saa laitteen asetella talviteloille, ja katsella mitä sitä talvella keksii laitella.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.