Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka vuotava takajarru..

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124268

    Pikkuisen tihuttaa jarrunestettä kuskin puolen takajarruputken sisäänmenon kohdalta.. eli siis siitä putken päästä missä putki menee sen 9mm mutskun sisään.. Kyseinen jarrusylenteri vaihdettiin uuteen kun vanha oli jämähtänyt, mutta itse en ollut paikalla katsomassa kun tuo tehtiin, joten epäilyttää olisiko siinä tehty jotain väärin.. Koitin tuota liitoskohtaa 9mm avaimella kiristellä, auttoi hetkeksi, mutta taas tiputtaa… nesteet saattaa myös olla aika vanhat..

    Neuvoja miten kannattaa edetä tuon korjaamiseksi? (Jarruputkien uusiminen jossain vaiheessa kokonaan on myös käynyt mielessä, mutta ilman tuota vuotoa jarrut pelaavat suorastaan täytellisesti..)

    #146375

    Epäilen vahvasti,, että sieltä 9 mm kiristys holkin alta putken päästä on jäänyt se sinne kuuluva kuminen tiiviste muhvi pois.. Ei vouda takuulla kun se on siellä paikoillaan,, vaikka ei kiristä edes tiukkaan… ❓ 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #146376

    Ota auki ja kato onko kumi tiiviste oikein. Saattaa olla kaksi päällekkäin. En usko että sieltä puuttuu tiivistettä, luulisi sen vuotavan solkenaan. Uusissa sylintereissä on yleensä aina tiiviste valmiina sisällä tai irtonaisena mukana. Kaikki mitä olen itse ostanut niin niissä on ollu tiiviste valmiina. Mutta ehdottomasti tarkista ennenkuin mitään pahenpaa käy. Jos putkea on käsitelty väärin siinä saattaa olla hiushalkeama. Mutta katso ihmeessä.

    #146377

    Niin tai putken päällä painettu lyttyyn kumia, jolloin se ei tiivistä oikein, kun juntturia lähtee kiristämään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #146378

    No nyt oli tullut 5 päivän paikalla olon aikana puolen säiliön verran jarrunestettä tuosta vuotokohasta parkkipaikalle.. eli nyt vuotaa kunnolla.. täytyy siis avata pikimmiten..

    Jarrujen kanssa kun en ole koskaan puljannut, niin mitenkäs tuo nyt menee.. onnistuuko tuon jarruputken tiivistekumin vaihto ilman, että tarttee aukaista jarruja.. siis ihan vain avaamalla sen 9mm mutterin/ruuvin ja ronkkimalla sitä kautta?

    #146379

    Onnistuu helposti. Sätkän jarruputket on hieman hankalia kun putki pitää saada menemään aikalailla suoraan paikalleen, muuten on vaikea löytää kierrettä. Irroitus on toki helppoa. Älä vääntele putkea tarpeettomasti, koska takaisinasennus vaikeutuu jos tulee uusia mutkia. Usein tiiviste jää syvälle sylinteriin, jolloin saattaa olla vaklea nähdä sitä. Rautalangasta väännetty pieni koukku helpottaa. Sillä tuntee onko tiiviste jäänyt koloonsa, ja koukulla sen saa ongittua sieltä pois tarkastelua varten.
    Jos putkea on jouduttu kovasti runnomaan asennuksessa, saattaa siinä myös olla vuotava nirhauma.
    Niin kuin Mustahattuinen mies totesi, kovin kireälle ei tarvitse vetää. Se levennys putken päässä kiristää tiivisteholkin tiukasti paikoilleen.

    #146380

    No voe voe.. tiivistettä koitettiin kurkkia ja laittaa uutta paikalleen, mutta mutta.. ei irtoa putki sylinteristä.. on pirun tiukassa… vaikka tuli sitä vedettyä niinkin kovaa, että olisi irrotessaa hajonnut.. niin eipä irronnut (onneksi)..

    Sylinteri tuohon kulmaan siis vaihdettiin vain pari kolme kuukautta takaperin.. mitähän se kaveri on tuolle liitoskohdalle oikein vaihdon yhteydessä tehnyt, jotta tuollain jumittaa?

    Laitoin palikat takasin paikalleen, jotta voi nyt edes ajella… ..jarrunestettä kuluu enemmän kuin öljyä.

    vuoto siis jatkuu…

    ajattelin käydä ko. korjaamolla kyselemässä, josko siellä olisi jarru-sylinterin-vaihto-takuu voimassa.. 😯

    #146381

    Eihän sitä vaan ole vedetty niin tiukkaan että on lytistynyt reikään. Kyllä se pois sieltä tulee mutten ole varma tekeekö sillä enää mitään. No onnea sulle ja kerro mitä sieltä löytyi.

    #146382

    @veera 1-2 wrote:

    Eihän sitä vaan ole vedetty niin tiukkaan että on lytistynyt reikään.

    Varmaankin juuri noin.. silloin kun vuoto alkoi ja vääntelin juntturi-ruuvia tuntui se olevan aikalailla loppuun asti kiristetty.. eli oliskohan sieltä se tiiviste poijes ja sitten korjausmies päätti käyttää putken päätä tiivisteenä..

    #146383

    Kyllä luulen että onko siinä alunalkaen laitettu putki vinossa että kumi mikä on reiässä on mennyt vinttuun. Tekijä on meinannut kyllä se pysyy kun tarpeeksi kiristetään. Sinä kun saat putken pois niin kaiva tiiviste jollei tuu mukana sillä se on melko varmasti halki tai muuten hiljasen olonen. Luulen ettei sinun tarvi muuta kuin vaihtaa pelkkä kumi, putken saa entrattua suoraksi. Helpoin keino on laittaa kumi valmiiksi putken lunssin alle. Jos siellä on jollain uuden pään teko vehe kannattaa ajaa sillä läpi.

    #146384

    >korjaamolla kyselemässä, josko siellä olisi jarru-sylinterin-vaihto-takuu voimassa.

    Kuluttajasuojasäännösten mukaan korjaamo vastaa myymästään palvelusta ja tuotteesta. Eli jos työssä on tapahtunut virhe tai myyty varaosa on viallinen, myyjä on velvollinen korjaamaan virheen.

    #146385

    jaahs näyttää sittenkin, että jarruvuoto sittenkin loppui.. eli kun yritimme tiivistettä tarkistaa, niin vaikkemme saanutkaan putkea ulos kolostaan, niin oisko tiiviste mennyt kuitenkin oikein paikoilleen kun junttura mutsu löysättiin hetkeksi pois… vuoto kun on tyystin loppunut ja kaikki pelaa normaalisti.

    Pitäisköhän tuon nyt antaa olla, kun tuntuisi tosiaan, että nesteet pysyy nyt sisällä.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.