Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Wanhukseen kutosen tekniikka.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121693

    Hei sätkäkurut. Minkäslainen urakka mulla on edessä jos rupian wanhaan kulkimeen vaihtamaan kutosen tekniikkaa? Kuljin on jo mulkattu 12 volttiseksi. Runko on waarimallinen.

    #131254

    Ainakin moottorin kiinnitystä edestä joutuu modifioimaan, kutosessa kun tuppaa olemaan leveämmällään nuo etutyynyjen kiinnityspultit. Pakoputkiston joudut asentamaan, tai noh, ainakin pätkän sitä. Kuinkas on noitten jarrujen laita? pystyykö vanhuksen poljinmysteeriä+pääsylinteriä käyttämään? Ainakin poljinmysteerio on pakoputkiston tiellä… Lämmönvaihtajat ovat oma osionsa. Hommaahan siinä on, mutta jos siltä tuntuu, että kutoseks ois saatava niin mikä ettei.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131255

    Saattaapi olla yksinkertaisempaa hommata oikea kutonen kuin ruveta vanhusta kutostamaan.

    Mutta kutoseen 12 hv vanhuksen kone, siinä olisi sitä jotakin…

    #131256

    Ja mikspä sitä Wanhusta pilaamaan kutosen koneella? Wanhus kun on vieläkin katoavaisempi luonnonvara kuin kutoset

    #131257

    Joo, ajoin 18 heppasella kulkimen Pohojammaalta Joensuuhun ja hyvin kyyti riitti. Kyydissä oli isäntä, emäntä ja perskoppa (paku) täynnä varaosaa ja hitaasti mutta varmasti perille päästiin. Hyvin kerkes maisemia katteleen.

    #131258

    Niinpä niin. Kokemuksia tien päällä liikkuessa, sekä 18-kaakkisella että lähes vakiolla Dyanella: hyvin pärjää vanhallakin, eikä ole tien tukkeena!

    Ainoa missä huomaa eron, niin kiihtyvyydessä vanha häviää. Mielestäni tuo 18-kaakkinen on mukavin ajettava kone mitä Citroenin tehdas on sätkään tehnyt. Eikä se edes kuluta paljoa…

    Ja taas viikonloppuna pääsee ajamaan -67 sätkällä, Helluralli kutsuu, kaverin kanssa ollaan menossa eikä hän halua Dyanella liikkua, kun on mukavat 18-kaakkia tarjolla!

    #131259

    Mikä estää harrastamisen? Voihan sinne 6-koneen nakata paikalleen, eihän se siitä paku pilalle mene.

    Joutuu tuossa swapissa yhtä toista pientä muuttamaan, jotta 6-kone on paikallaan. Toisaalta muutokset eivät ole peruuttamattomia. Laittaisin entisen koneen, laatikon+ muut osat jemmaan, jos tulisi hinku museorekisteröidä jne. Mitenhän tuon koneen saisi säilymään, ettei se vuosien aikana jämähdä kiinni.

    P.s Jasu. Mieluimmin 18-heppaisella kuin Dyanen nelkulla 🙂

    #131260

    Kyllä mulla Dyanessa on ihan kutosen tekniikka, mutta ei se vedä vertoja 18-kaakkiselle! Hyvin meni reissu, sain ajaa menomatkan. JIPII!

    No, olihan sitä matkalla pientä ongelmaakin: heti lähdettyämme ihmettelin “tahmeaa” vaihteistoa, joka sitten parin kilometrin ajon jälkeen ei suostunutkaan yhteistyöhön. Jäi ykkönen päälle risteyksestä lähtiessä. Mukavaa. Siihen sitten paikallsen Delta-Auton parkkiin ja kysymään kulkimen omistajalta työkalujen mukanaoloa. Olihan niitäkin.

    Ottaen vaihteiston kansi pois, siirrellen rattaita, pyöritellen palikoita ja taas laatikko toimii. Ilmeisesti ykkös/pakkisiirtäjän perussäätö on hieman siirtynyt ja ykkösen synkroni(on se siellä, tästä en ala väittelemään!!!) pääsee hyppäämään hieman liian pitkälle, jolloin ykkönen ei tule pois. Mikkelissä asiasta keskustellessa eräälle kiltaveljelle oli käynyt samoin. Laatikko toimi kuitenkin koko loppureissun loistavasti… 😀

    #131261

    Ettei olisi ollut että vaihteensiirtäjän iso mutteri auennut?

    #131262

    Ei, eikös se tuosta ylempää tule esille? Se oli kyllä ekaks mielessä, mutta en ole kuullut sen aukeavan ainakaan vanhuksista. Kyseessä 12-kaakkisen laatikko viis-kuuskytluvun taitteesta.

    Pitäiskö reklamoida tehtaalle, kun mikään ei tunnu kestävän kunnolla?

    #131263

    @Jasu wrote:

    Hyvin meni reissu, sain ajaa menomatkan. JIPII!

    Yleisesti paras vaihtoehtohan on, kun tapahtumaviikonloppuna saa ajaa menomatkan eikä tarvitse ajaa tulomatkaa… Mikähän ilmiö tämänkin taustalla piilee? 😛

    Yksipuolaisen ratin takaa,

    Visa-mies

    [url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
    [url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
    [url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
    [url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
    [url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
    [url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
    [url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]

    #131264

    Visa-Mies: Osui ja upposi!!! Kommenttisi meinaan…

    #131265

    @toppok wrote:

    Hei sätkäkurut. Minkäslainen urakka mulla on edessä jos rupian wanhaan kulkimeen vaihtamaan kutosen tekniikkaa? Kuljin on jo mulkattu 12 volttiseksi. Runko on waarimallinen.

    Joko teit muutoksen?

    #131266

    No, tavallaan 😉
    Kävin Kontion Pertsalta tee-see-itse-päinhonkia AK:n koneen, eli wanhus 18 hp koneen näköisen, mutta 602 kuutioisen. Ostin kihlat, rakentelin kahesta kaasarin raadosta yhen, lahjoin kaverin seppäämään kahesta imu-pakosarja raadosta yhen, ehjäsin kannet, kerjäsin toisen kaverin sorvaamaan AK:n paksun vauhtipyörän sen verran ohueksi, että mahtui wanhuslootaan. Änkesin koneen AZU:n nokille ja huomasin ettei mahu kunnolla runkoaisojen väliin, leveempi oli hän (eka pitkittäisvaimennin ottii kiinni), ähelsin pakoputkiston kokonaan uusiksi. No, huomasin että ottaa kiinni valopukkiin, hakkasin koneen suojapeltien kylkiin kuopat valopukin jalkojen kohalle – nyt mahtu. Ajoin 5 km ja huomasin, että vaihelootan takaosa nojaa rintapeltiin ja vaihteet ei mee päälle, moukaroin rintapellin vekin kuopalle. Nyt män vaihteet päälle. Ajoin 20 km, lootasta kuuluu karsee kurina. Syy, koneen etureuna vähän ylempänä ku ennen, jotenka perässä ei lillunu tarpeeksi öljyä, laitoin puol litraa ekgstraa lootan kannen kautta ja kurina loppu. Ajoin 60 km ja hajos wanhusmallin vetareista KAIKKI ristikot samana päivänä.
    Vaihoin ristikot ja samalla rupesin rakenteleen vara wanhuslaatikkooni tuoreempien vetarien lähtöjä, vaihtelin rattaita Helgen ohjeiden mukkaan ja sain jopa läjäänkin van en ole vielä laittanu nokalle, kun meinasin uhmalla ajaa nykyiset hammastikkuvetarit uusine ristikoineen loppuun…
    Silleen mie vaihoin, tosin en enä tiä minkä tekniikan minnekin, pässi kun olen ja halusin jääräpäisesti wahusmallisen näköisen konehuoneen!
    En suosita, paitti jollekin satomasonistille.

    #131267

    Onhan se metrin mittakin jo vanha keksintö, samoin työntömitta!
    Kannattain aina tehdä tarkat mittaukset, ennenkuin moiseen alkaa?
    Nelkun kone menee heittämällä wanhan keulille ja siihen saa vielä
    askarreltua 6 volttisen nokkalaturin! Semmosta!

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.