Etusivu Foorumit Päävalikko Myydään Wanhukseen, nelkkuun sekä kutoseen sälää tarjolla

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122904

    Nyt alkaa olla rojua kertynyt erilaisten projektien tiimoilta sen verran, että pitäisi pikkuisen keventää varastoja. Tyrkyllä olisi siis mm. seuraavanlaista materiaalia:
    -Wanhuksen etu- ja taka-akselistot, toimivat
    (ajettu n 700 km viime kesänä). Taka-akselissa jarrut herkistetty,
    mutta ilman jarruputkia. Etuakselistossa OK ristinivelvetarit.
    -Hyvät wanhuksen takaovet.
    -Kunnostuskelpoisia kaappariovia useita joista pidän itse kaksi paraasta.
    -Wanhuksen mittari+pyyhinkoneisto.
    -Laatikkotolkulla muuta irtosälää nelkkuun, kutoseen ja wanhukseen, jokunen vaihteisto, peltiosia, nippeleitä ja kaikkea maan ja taivaan väliltä.

    Hinnoista pääsemme melko varmasti sopimukseen, kyselkää rohkeasti 😀

    #137196

    Tere,
    laita kahdesta toiseksi parhaasta kaappariovesta kuvia mulle emailiin. Siis citroman (ät) luukku.com

    Jos on paremmat, kuin mulla niin kaupankäynti voi alkaa 😆

    #137197

    Menen huomenna taas tallille ruuvaamaan, yritän muistaa kameran.

    #137198

    Millaisias vaihteistoja sulla siellä lienee? Jos jotain pitkäperäistä mallia niin olisin varsin varsin kiinnostunut. Vaikka olisvat jumissakin, kunhan perärattaat olis kalut.

    -Erkka

    #137199

    Valitettavasti löytyy vain pari-kolme nelkun laatikkoa sekä kutosen laatikko haljenneilla kourilla 🙁

    #137200

    Ne kutosen loovan kamat voisi siirtää nelkun kuoriin, niin saa soivan pelin?
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137201

    Tarkennettakoon vielä että ne kaappariovet on siis pakuista, takaovet berlinestä. Tajusin nyt sen konkreettisen eron pakun ja berlinen etuovissa. Ero on todellakin pieni mutta istuvuuden kannalta ratkaiseva.
    Vai olenko ihan hakoteillä?
    Jotenkin järkeilin, mikäli minun kohdallani voidaan ilmaisua käytttää, että pakussa takalaatikko-osasto on suorassa silloin kun runko on sätkämäisesti etukenossa, eli muodostuu pieni, mutta visuaaliseti hämäävä kulma b-pilarin ja helmakotelon väliin. Tai sitten on aika pahasti killissä tämä yksilö?
    Citromään, onko ovissasi a) huono saranalista, b) aukipaiskomisen aiheuttama taitos oven kyljessä, c) alareunaa ensinkään? Kaikkia löytyy, mutta yhdistelmää jossa olisi kaikki kohdallaan, ei.
    Tuossa tuo kulma näkyy:

    #137202
    miki wrote:
    Citromään, onko ovissasi a) huono saranalista, b) aukipaiskomisen aiheuttama taitos oven kyljessä, c) alareunaa ensinkään? Kaikkia löytyy, mutta yhdistelmää jossa olisi kaikki kohdallaan, ei.

    Omissa ovissa sarana ok, taitos löytyy molemmista ja alareunat korjattu hitsaamalla. Helpommin korjattavia etsin. Kiirettä ei ole, mutta Ruotsiin on tarkoitus ensi kesänä. Pysyy ne ovet nytkin kiinni ja tiivistystä tarvitsevat, niin kai kaikissa pakuissa. On tossa seinällä ihan priiman -63 pakun kuva. Se vaan innoittaa omaakin laittamaan.
    Kiitos sinulle kuvasta ja infosta.

    Ensi viikonloppuna tekniikan pariin, jos sää sallii.

    Antti

    #137203

    Hei!

    Onko tosiaan niin, että pakun ja berlinen kaappariovet ovat erilaisia? Täähän tarkoittaa sitä, että vastaavasti niiden ikkunatkin on erilaiset!! Itse en ole vielä harmi kyllä siinä vaiheessa että pääsisin tätä konkreettisesti koettamaan, kun Az on ollut jo puoli vuotta maalaamossa ja ei vaan valmistu, tunteja tulee ja konkurssi siintää mielessä. Kuitenkin on tarkoitus oviin istuttaa käytetyt lasit, vaikka ne ei oven alkuperäiset olekaan, kun ne oli haljennut. Lasit on jo hankittu ja kokeilin niitä pakuun, mutta ekalla yrittämällä eivät sopineet ja jäin sitä ihmettelemään. Tästäkö se johtuu? Luulin ovien olevan samanlaisia, ainoastaan vikana kuvittelin olevan lasin säätöjen haun. Pienet on säätövarat mutta silti. Mulla on kyllä ovet senverran hyväkuntoisia että vertaamalla saan aivan tarkaan mitattua ja selvitettyä ton, mutten ole osannut edes ajatella tollaista aikoinaan sitikan mittatarkalla tehtaalla tehdyn Kuvittelin että ovi kun ovi ja eikun kiinni.

    #137204

    huu,

    Mie tein omaan AZUuni etuovet etureunoistaan saranoiduista hölömallin ovista. Istuvat ihan siististi.
    Oli kaikista helpoin :
    – mittaa paljonko wanhassa kaapparissa saranaa sojottaa alareunasta
    – lahoista kaappareista sarana irti pistehitseistä
    – täppäisee ko. saranan tuoreeseen oveen samalle kohtaa ku edellisessä oli, koriliimaa / sikaa rakoon… ruostesuojaus kantsii tietty tehä myös 🙂
    – wanhuslukon saapi helpolla uuteen oveen ku tekee muutaman reijän ja sopivan muotoisen vastakappaleen johonka hitsailee kiinnitysmutterit oikeille kohilleen
    – entisen lukonreijän voi peittää jos lystää – miten lystää, meikä laitto siihen stopparikumin ni jarruttelee vähän jos liikaa availee…

    … Kannattaa kattoo tietty että molemmat etuovet tulee esim. kutvosesta tahi nelkusta… Mie puupää en kattonu ja nyt on sitte eriparia erilaisella oviverhoilulla 🙂

    Kuvatuksia rojekista :

    http://www.hulifer.net/paku/kuvat/kuvat2004-2005/kuvat.html

    #137205

    Toppo on oikeassa! Kyllä se niin vain taitaa olla että ovien kulmat + muut mitat on samat. Jos henkilö mallin kaappari ovi ei istu pakuhun, on sitten sellainen mahdollisuus että kynnys tai muu kori korjaus on muuttanut oven reiän mallia? Itse olen takavuosina myös vaihtanut ristiin oveja, siis kaappari mallisia, enkä ole moista sopimattomuutta huomannut. Myöskin uuden malliset ikkunat istuvat mainiosti 60:sen tai nuoremman oven reikiin hyvin pienellä saranan sujutuksella, eli hiukan kellosepän töitä ja siinä se on. Ainoa minkä olen ovissa joutunut sovittamaan vaihdossa on että saranan ala pää on kulunut kaikissa ovissa eri mittaiseksi ja on mitoitettava käyttö kohteeseen sopivaksi, jatkamalla ja hiomalla sopivaan mittaan. Kävin verstaalla vasiten äsken vertaamassa ovien ala kulmia, enkä huomannut 60:sen ja 70:lukuisen ovissa mitään kulma eroja? Siis pakun ja henkilömallin ovissa! Noissa kori korjauksissa mitä minä olen katsellut yli kahden kymmenen vuoden aikana, olen huomannut, että useissa on korjauksen aikana tai jo sitä ennen tullut ovien istuvuudessa ongelmia. Vaikkapa korin etu kolmio palkki on laho ja nostetaan tunkilla etu kulmasta koria, siitä missä on tehtaan tunkin korva, saattaa silloin oven reikä muuttua pysyväti. Toinen syy on sitten se että kolmio palkin antaessa periksi se korjataan siihen korkeuteen missä se silloin sattuu olemaan. Kun oikeasti se pitäisi asemoida rattiputken reiän mukaan, niin sivu kuin korkeus suunnassa. Siten ei tule etupeltienkään istuvuudessa ongelmia. Vielä kun kynnys on oikean mittainen kun sen vaihtaa on homma OK.
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137206

    Juu, siis koko etupäähän tuossa vielä on täyshapero (ks. kuva 😯 ). Ja siitä huolimatta tai juuri sen takia tuo ovi sopii paikalleen aivan mainiosti. Huomasinpahan vaan tuon kulman joka siis on silminnähden yli 90 astetta. Ovea ei ole hitsailtu, joten kulma lienee syntynyt jo ovitehtaalla tarkoituksella.
    Lisäksi kuvan kori ja ovi ovat eri paria, silti istuu… Ottakaa nyt tuostakin selvää.

    #137207

    Kyllä siitä korista hyvä tulee, kun muistaa vaan mitä kaikkea tulee ottaa huomioon. Itse olen kori rempat tehnyt mitoillaan olevan runnon päällä jossa on etuakseli hammastankoineen paikoillaan. Korin olen laittanut lattian taka reijistä kiinni runkoon, jolloin etupään asemointi onnistuu esimerkiksi tunkeilla nostamalla kynnyksien etupäistä ja sivusuunta vaikka taljalla kohdalleen. Korin voi sitten taas nostaa viimeistelyyn pois rungolta jos tahtoo selkäänsä säästää. Kun Asentaa etu kolmio palkkia kannattaa samalla tarkistaa, että kynnys on mitoillaan, jotta ei tule hitsanneeksi kolmio palkkia väärään paikkaan korin pituus suunnassa, joka on myöhemmin vaikeampi sitten korjata. Itse olen siinä vaiheessa vielä käyttänyt ovea alustavasti paikoillaan mitoikuksen varmistamiseksi?
    8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137208

    Hei!

    Tosta juuri oli mullakin pientä isompi ongelma ostamassani az:ssä. Kaikki pohjapellit uusittu ja vielä kiltakansan hyvin tuntema kokenut tekijä ja ovipalkit oli vielä hitsattu tangolla paikalleen, ja silti ei sitten toiminut. Meikäläinen noviisihan siinä ihmettelee mistä oikein voi vika johtua, kun ei mee. Onneksi oli vieressä sitten toinen az, jossa kaikki palat on olleet yhdessä jo vuosikymmeniä, niin voi mittailla ja ihmetellä yksinkertaisen kotteron monimutkaisuutta. Kun ei oo insinööri, niin ei oo ja ymmärrystä ei sitten vaan löydy kaikkiin teknisiin juttuihin muuta kuin kantapaan kautta, jos sieltäkään. Niin tai näin, mutta kyllä se mitat on helpompi laittaa suoraan oikein kuin se, että kerran vikaan mennyttä alkaa palauttamaan kuosiinsa. Joskus aikanaan ostin jonkun 67(?) vanhuksen kanssa osittain korjattuna ja purettuna ja siinä oli kanssa aihdettu pohjapellit ja kynnyskotelot niin että runko oli 5 senttiä alkuperäistä kapeampi. siinä sai tehdä jonkun tunnin töitä, että pääsi lähtötilanteeseen. Sekun oli vielä eka isompi koriin tutustuminen, niin tulipahan kerralla opittua taas vähän lisää.

    #137209

    Niinpä niin! Mitäs opimmekaan tästä? Ei siinä kori hommassa ole paljon oiko teitä, kun korjaa kunnolla. Vielä kun laitetään peliin ne lämpö kutistumat joita tulee hiukan väkisinkin, mutta ne ei onneksi ole sentään kun millin kaksi.

    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.