Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Wanhuksen pakopöntöistä kysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127424

    Mitä eroa on 12 heppasen -63 takapöntössä suhteessa 18 heppasen 63- takapönttöön?

    Yritin sovitella uutta etu- ja takapönttöä (Walker 12hp) 12 heppaseen, mutta en saanut kumpaakaan passattua. Etupönttö ei vain mahdu koneen ja runkoaisan väliin. Takapöntön sisäänmeno taas oli sentin keskemmällä, kuin vanhassa.

    Lisäksi takapöntön pultinreiät on kokenut kovia. Toiselta puolelta pala lohjennut pois ja toinen puoli suurentunut ja menettänyt kierteensä. Voiko noita jotenkin korjata?

    #164848

    Olikos se liitoskappaleen kulma ja pituus tai molemmat yhdessä.

    #164849

    Moro !!
    12hp ja 18hp molemmat pöntöt on erilaiset, ei näöltään paljonkaan, mutta eivät vain sovi ristiin.
    Oliko vm 63 enään 12hp:tä, ehkä vanhaa tuotantoa ?
    Kiinnitysreikien lohkeaminen on normaali juttu. Kokeilla voi laitta kierretangon pätkä liimalla kiinni kiinteästi reikään ja tehdä sitten pötön kiinnikkeeseen hahlo paikoilleen kiristystä varten.
    Toinen soveltamani konsti on laittaa ns. rakennuksilla käytettävästä galvanoidusta reikä-pannasta kannake, joka kiertää vaimentimen ympäri ja nousee ylös vaihdelaatikon kannen pultin alle kiinnitettäväksi. Ei nätti, mutta toimiva ratkaisu.
    Jos poikkipönttöä ei saa kunnolla kiinni, on vaikeata saada liitokset vuotamattomiksi ja molemmat pöntöt ja imu-pakosarja myös rasittuu, jos kiinnitys ei ole kunnollinen. Selitinköhän vaikeasti 😳
    Lasse

    #164850

    @Isoo-Jukka wrote:

    Olikos se liitoskappaleen kulma ja pituus tai molemmat yhdessä.

    Tuosta kysymyksestä en kyllä tajunnut valitettavasti mitään, vaikka vartin sulattelin.. 😯

    @Lasse1 wrote:

    Moro !!
    Toinen soveltamani konsti on laittaa ns. rakennuksilla käytettävästä galvanoidusta reikä-pannasta kannake, joka kiertää vaimentimen ympäri ja nousee ylös vaihdelaatikon kannen pultin alle kiinnitettäväksi. Ei nätti, mutta toimiva ratkaisu.

    Tuontapainen kikka kakkonen on käytössä. Poikkipöntön oikeanpuoleisesta kiinnikkeestä menee tanko laatikon kansipultin alle. Ei se kyllä kovin nätti ole.

    #164851

    😉 Siis se putkien liitos etu ja takapöntön välillä; putket eivät kohdistu toisiinsa ellei kulmaa tai pituutta modifioi. Muistivaraista arvailua…

    #164852

    @Isoo-Jukka wrote:

    😉 Siis se putkien liitos etu ja takapöntön välillä; putket eivät kohdistu toisiinsa ellei kulmaa tai pituutta modifioi. Muistivaraista arvailua…

    Jaa, ettäkö nää Walkerin merkkikohtaiset pöntöt eivät sitten sopisikaan muokkaamatta??

    #164853

    Tarkoitan eriparisten (12/18 hp) etu- ja takapönttöjen liittämistä toisiinsa. Varmaan samanmerkkiset ja samantyyppiset pöntöt toisilleen sopivat. Pienellä muokkaamisella eri mallisia voi käyttää sekaisinkin, mutta jos tavaraa saa, ei siihen liene tarvetta.

    #164854

    Hei!

    Helicoil 7mm kierretyökalulla siihen alkuperäiseen ruuvinreikään saa uudet kierteen ja oikealle puolelle olen muistaakseni tehnyt kierteet kun vaihdelaatikko ja kone olivat paikallaan. Toki lokasuoja täytyy poistaa. Vasemmalle voi olla vaikeampi tehdä paikallaan.

    #164855

    @tehvana wrote:

    Hei!

    Helicoil 7mm kierretyökalulla siihen alkuperäiseen ruuvinreikään saa uudet kierteen ja oikealle puolelle olen muistaakseni tehnyt kierteet kun vaihdelaatikko ja kone olivat paikallaan. Toki lokasuoja täytyy poistaa. Vasemmalle voi olla vaikeampi tehdä paikallaan.

    Juup..
    Tässä tapauksessa oikealta koko reikä on lohjennut pois ja vasemmalta on reikä laajentunut jo yli 8mm.

    #164856

    Kokeilepa soveltaa allaolevan linkin ketjussa näkyvää menetelmää. Hieman työläs, mutta toimii isommassakin reiässä, jos vain metallia jonkin verran olisi ympärillä.

    viewtopic.php?f=10&t=6580&start=0&hilit=helicoil

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.