Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Wanhus lopetti lataamisen

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #287089

    Kevään ekalla ajolla kesken matkan A-mittari kertoi latauksen päättyneen.

    Kuljin on -56 mallinen, elikä 6v systeemi. Latausrele on Ducellier. Olen perusjutut tarkastanut, eli hiilet laturissa näyttäisi olevan kunnossa. Magnetointiakin olen kokeillut ja liitokset tuntuisi olevan tiukassa. Siihen ne taidot sitten lopuuivatkin. Mikä neuvoksi?

     

    #287090

    Missä päin Suomea?

    #287091

    Wanhukset asustaa Loimaalla.

    #287099

    Onko mahdollisuutta ajella Tampereelle?

    #287103

    Kiitos avun tarjoamisesta. Koitan ensin etsiä täältä apua, kun Tampereelle tulisi kuitenkin matkaa liki 80 km. Ei oikein tohdi ilman latausta, vaikka kyllä se sen matkan varmaan kulkisi, mutta valojakin pitäisi käyttää.

    Katsotaan miten tämä homma etenee. Palaan asiaan, jos täältä nurkista ei apuja löydy.

    #287105

    Oletko latausreleen sisälle kurkistanut? Releen kansi auki, kone käyntiin, ja kierroksia koneeseen niin takavirtareleen pitäisi vetää. Takavirtarele on se missä on vain sulkeutuvat kärjet, se/ne toinen/toiset osallistuu latauksen magnetoinnin säätöön joita on yksi tai kaksi eli releitä on ns. kaksi- ja kolmetolppaista mallia…

     

    Jos takavirtarele vetää, niin se kertoo latausvirtaa laturista tulevan, mutta mikäli tuolloin ei akkujännitteessä nousua tule tai ampeerimittarin neula ei positiiviseen suuntaan liiku, todennäköisimmin on kyse vain takavirtareleen kärkien hapettumasta. Ei yllättäisi talvi- tai pitemmän tauon jälkeen se. Jos rele ei vedä, niin käsin kärkien kiinnipainaminen koneen käydessä “pakko-magnetisoi” laturin ja jos laturissa/latausreleessä on kaikki kunnossa niin tällä “pakkokäytöllä” monesti herää takaisin eloon…

     

    Etäisesti tähän liittyen, ihan hupina testasin Lantikanpätkän mukana kulkeutuneen sen alkuperäisen tasavirtalaturin, että mahtaisiko Lucas kuitenkin toimia. Tiettävästi kyseinen laturi-rele -paketti olisi ollut viimeksi käytössä 90-luvun alkuvuosina, ennen starttivian aiheuttamaan pitempää seisahtumisen jaksoa josta liikkeelle elvytin pari vuotta takaperin, niin odotus ei kovin korkealla ollut sähköntuotannon käynnistymiselle. “Dynamo” ruuvipenkkiin kiinni, piuhat laturin ja releen välille, ja kuormaksi H4-polttimo, akkuporaan sopiva hylsy kiinni millä pääsi pyörittämään laturia. Ja kas kummaa, maailma valkeni kun kierroksia sai heräämiskynnyksen ylittämiseen, ja nättiä vajaata 14 volttia lähti laitteet kehittämään kuormasta huolimatta, neljännesvuosisadan tauon jälkeen tai siitä huolimatta. Tottakai oli releen kansi auki, että näki mitä tapahtuu, ja pystyy kärkiä härnäämään jos ei toiminta oikeanlaista olisi, vaan kaikista pahoista puheista “Pimeyden Ruhtinasta” kohtaan niille puheille ei syytä ollut…

     

    Tuo esimerkki vain siksi, että tämmöiset yksinkertaiset laitteet saattaa yllättää toiminnallaan, eikä viat välttämättä ole nykytyyliin “vaihda osa” korjattavia, vaan yksinkertaisillakin keinoilla voi selvitä. Nämä tasavirtavermeet kun on tehty siten että ne saa helpolla takaisin toimintaan, ja ne tosiaan vaatii toisinaan hellää huolenpitoa pysyäkseen toimintakunnossa. Hiiliä menee, niiden loppuessa kipinöinti “mustuttaa” ankkuria ja sitä pitää puhdistaa, releen kärjet vaatii omaa huomiotaan mutta silti nämä kaikki on semmoisia mitä voi vähillä työkaluilla reissussakin tehdä… Eikä tarvi etsiä lähintä merkkiliikettä vikakoodien lukua varten…

    #287106

    Otin pari kuvaa releestä.

    Kumpi noista on takavirtarele? Mistä kohtaa pitää painaa ja miten kärjet putsataan. Katkojan kärkiä joskus olen viilaillut.

    #287109

    Mun nähdäkseni tuo ylempi on takavirtarele. Siitä päältä kuparinväristä osaa painamalla, samaan tapaan miten se liikkuu sähkön avulla kun latausta löytyy. Siinä “lipareen” päässä, vasemmassa reunassa, on pieni erivärinen nasta, se on kontaktinastan pää mikä on tyssätty että pysyy paikallaan, samaisen nastan toinen puoli yhdistyy releen vetäessä sen vastapintaan, ja tämä on se paikka mikä pitää putsata ja missä kontakti syntyy…

     

    Samaan tapaan putsaaminen mitä kärkien kanssa, eli kärkiviila sopii tuohonkin. Hyvä on sitten muistaa, että tuossa on aina sähköä, eli akusta tulee naru suoraan tuohon takavirtareleeseen. Eli viilan kanssa saa olla varuillaan, ettei tee oikosulkua releen muihin osiin, silloin savu löytää laitteista tiensä ulos. Kannattanee ottaa akkukaapeli irti viilaamisen ajaksi…

    #287110

    Tuo takavirtarele ei vedä lainkaan auton käydessä. Nastoja viilailin, mutta joku muu ongelma siellä nyt on. Takavirtareleen painalluksessa ei myöskään mittarissa tapahdu mitään. Mittari kyllä reagoi kulutukseen, mutta vain miinuspuolella.

    Löysin miljoonalaatikosta aivan samanlaisen Ducellierin releen, mutta se on käytetty, enkä kunnosta tiedä. Voisiko releen vaihto auttaa, vai pitäisikö mittailla virtoja jostain?

    Edit: Mittailin virtoja. Akun ja releen välinen johto ok. Laturilta releelle tulee ainoastaan vajaa 3 volttia kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei juuri mitään. Johto ilmeisesti kunnossa, mutta laturissako vikaa? Mikä on sen kolmannen johdon tarkoitus, joka menee releen toiselle puolella olevaan liittimeen? Ilmeisesti EXC.

    #287112

    Exc on magnetointi- eli kenttäkäämi. Sen virtaa säätämällä laturin lataustehoa säädetään. Muistikuvan mukaan siihen pitäisi tulla joko täysi akkujännite tai täysin maihin vedettyä täydellä latauspyynnöllä, noissa oli eroja ja kumpaakin versiota oli käytössä Sätkässäkin. Arkistossa/Wikissä pitäisi olla enemmänkin tarinaa 6v latausjärjestelmistä, löytyisikö sieltä apuja..?

    #287113

    Wikistä mitään löydy, paitsi tapahtumiin liittyviä. Jostain syystä ei löydä sivuja missä on teknistä infoa…

    #287114

    Wikin ja arkiston linkit ovat ilmeisesti edelleen puutteelliset palvelimen vaihdon jälkeen.

    #287115

    Jos takavirtarele ei vedä, niin vikaa kannattaa etsiä  laturin päästä.

    Yritä magnetoida laturi uudelleen.

    #287116

    Olen vanhoista viesteistä kopsannut pari erlaista ohjetta. Onko molemmat toimivia magnetointiin?

    Korjausohje:

    1. ”Dynamo pitää tällöin ”magnetisoida”, ja se tapahtuu esim avaamalla latausreleen kansi ja painamalla takavirtarele kiinni moottorin käydessä, tai jos ei koppaa avaa niin oikosulkemalla BAT ja DYN -navat releeltä ”

    2. ”Akun + navasta johdolla virta hetkeksi latassäätäjän EXC napaan”

    #287121

    Pitäisi toimia kummallakin tavalla. Yhdistämällä BAT ja DYN navat, on sama vaikutus kuin takavirtareleen kärkien kiinni painamisella. Akkusähköä Exc -napaan antaa täyden magnetoinnin eli tuolloin laturista tulee täysi teho ulos. Jos taas on “se toinen versio”, missä lataustehoa säädetään maadoittamalla Exc -napaa, se ei riko mitään…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.