- Tämä aihe sisältää 23 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.7.2023 at 14:34 toimesta.
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Wanhus lopetti lataamisen
Tarkista myös tuon jännitesäätimen kärjet. Siis tuo rele missä nuo vaihtokärjet. Ne hoitavat laturin magnetoinnin. Magnetointivirta menee tuon ylemmän kärjen kautta ja jos jännite nousee yli säädetyn rajan, niin rele vetää ja kytkee magnetointivirran kulkemaan vastuksen kautta.
Kokeilin toisella käytetyllä releellä yhtä laihoin tuloksin. Laturilta tulee DYN liittimelle 3,5 volttia. Elikä releen vaihto ei tuonut parannusta.
Mitäs tuosta laturista voisi tutkia. Hiilet näyttivät melko vähän kuluneilta. Hiilet liikkui hyvin ja jouset oli kunnossa. Käydessä ei kipinöintiä hiilissä.
Noita teknisiä ohjeita löytyy englanniksi mm:
https://www.dropbox.com/sh/su2vakktkj6oei6/AAC1-0XKQ8rkZPqP2xyRNXy1a?preview=816-1.pdf
Tuossa sivu 129->
Tuolla oli paljon muitakin pdf esim brittiläinen korjaamokäsikirja 50-luvulta
https://www.dropbox.com/sh/su2vakktkj6oei6/AAC1-0XKQ8rkZPqP2xyRNXy1a
Lähtikös tämän “hiilivoimala” jo sähköä tahkoamaan..?
Ei lähtenyt lataamaan. Nyt on tuumaustauko. Joskus parin viikon päästä vien kulkimen vanhan liiton autosähköasentajalle. Alustava vastaus oli, että magnetointi on kunnossa, jos 3,5 volttiakin tuottaa.
Oletko tarkistanut, että releen maadoitus on kunnossa? Kuvassa näkyy releen kiinnitysruuvin alle tuleva maajohto, jonka toinen pää on kiinni vaihdelaatikon kannen ruuvin alla.
Maajohto on mittausten mukaan kunnossa.
Nyt on lataus taas kunnossa. Vein Sätkän hoitoon Wanhan liiton autosähköasentajalle.
Laturi oli kunnossa. Releen kärjet ja liitokset putsattiin ja säädettiin kohdalleen. Vika löytyi lopulta ampeerimittarista, joka oli paksussa ruosteessa. Se purettiin atomeiksi, putsattiin joka osa ja lopuksi liitokset ja kotelo lakattiin.
Nyt lataus pelaa ja mittari näyttää reippaampia lukemia ja viisarin väpätys väheni oleellisesti.
Tämä lienee Wanhuksen tyyppivika, eli mittari kannattanee huoltaa ainakin 50 vuoden välein.
Kiitos vinkeistä. Tuon mittarin ruostumisilmiönkin löysin täältä palstalta hakutoiminnolla.
“Wanhan liiton autosähköasentaja”. Mistä semmonen löytyy? Olisi tarvetta saada vanha jännitteensäädin huollettua/korjattua tai tuomittua.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste