Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Wanhuskytkin?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.3.2007, 20:51 #123147
Kuluuko wanhuksen kytkinlevyn olla tuollainen muovimainen ilman lamelleja? Pintaa on runsaasti, mutta levy on täysin sileä kummajainen.
Saako muuten sitä painehiiltä vasten hinkkaavaa levyä (joka kuvassa on tietenkin tuossa asetelman alla) varaosana mistään, vai pitääkö vaan varovasti yrittää kiillottaa pintaruoste pois?
Ja onko tuo vauhtipyörä ihan normaali??? Painaa arviolta puolet enemmän kuin GS:n. Kytkinakseli tuossa on mallia pitkä, ja siinä on ylimääräinen pienempi boori jonka tarkoitus jäi myös hieman mysteerioksi. Keskipakokytkkimelle?
Äkkiä katsottuna se öljyputki kytkinvivun päässä lorottaa voitelua myös itse painehiilelle. Mielenkiintoista 😯
Pakoputkisto muuten vielä uupuu, joten jos edes vinkkiä mistä tuohon yhdistelmään (AM-kone/pikkupaku) löytyisi niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
28.3.2007, 21:19 #138606@miki wrote:
Pakoputkisto muuten vielä uupuu, joten jos edes vinkkiä mistä tuohon yhdistelmään (AM-kone/pikkupaku) löytyisi niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
Sun täytyy tuottaa se putki ulos “väärältä” puolelta koska sulla on nyt
vanhuksen poljin hässäkkä tiellä. Mulla on Peltirummussa modifioitu
6sen etupöntössä lähtö oikealle ja pätkimällä putkisto etukäyrä yms.
osiin ja hitsailemalla mutkat uuteen parempaan järjestykseen.
ak350’sessä tämä oikean kätinen putkisto oli tuotettu takakopin alla
takaisin vasemmalle puolelle tälläisella hassulla putkella.
Minulla on näitä kummallisia kopin alitus putkia 2 kpl. Voin toisen
myydä erittäin asialliseen kevät hintaan jos pystyt/haluat sitä käyttää?
Ne on kyllä muistaakseni aika ohutta putkea… en ole varma onko ne 602’selle.-Olli
29.3.2007, 10:42 #138607Kytkin levy on ihan ok wanhus levy. Se ruukaa olla tuollainen. se materiaali on jotain kuin bakelliittia ja on kiiltävä, mutta toimii kuin synti silti. Sen kytkinasetelman hiilirenkaan vastineen voit kiillottaa hyvin oluella hionnalla tai hiovalla tahnalla. Vauhtipyörä on ilmeisesti ok tuolle jäykälle kytkimelle, keskipako kytkimellä se on sitten keveämpi ja erilainen. Tuo kytkin akseli näyttää olevan käypänen myös keskipako kytkimelle, siksi siinä on myös tuo tukilaakerille menevä osa, kuten esimerkiksi muissakin malleissa kuten uudemmissa. En muista sen puuttumista kuin wanhus pakun originaalista laatikosta?
PS: http://www.franzose.de Tuolla näyttäisi olevan jotain wanhus kytkin tavaraa, en kuitenkaan tutkinut tarkemmin että mitä? Ja löytyy jotain käytettyä minultakin.
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂29.3.2007, 13:22 #138608Tää on nyt just se kaikista painavin vauhtipyörä josta oon täällä aiemmin jauhanu 😀 Eli muistaakseni acadianen rinkula, ts. 9.0:1 puristussuhteella männät, kakskurkkukaasari (21mm 1.kurkku, 24mm 2.kurkku), “turboputki” jne jne… Mulla on 8.5 männät, 18/26 kaasari ja toi vauhtipyörä, käyttökokemuksia enemmän löytyy aiheesta http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=1300&highlight=sekasiki%F6n+k%E4ytt%F6
Nopeasti kuvailtuna: Vääntävä, ei kierrosherkkä. Hyvä vaihtoehto pakuun, koska menee varmasti kivasti mäet ylös. Ja noita vauhtipyöriä on muistaakseni neljää erimallia kutoseen: Kevyt (uudempi -82vm eteenpäin tähtimallinkytkin) Normaali (en ole tavannut, mutta kuullut tästä mallista) Keskiraskas (yleinen, 70-luvun kutoset, käpälämallin kytkin) ja Raskas, josta kuva yllä. Kytkimistä vielä sen verran, että mulla on tuo kytkinasiakin sekoitettua mallia, osan siihen ostin Jasulta: Tähtimallin kytkinasetelma tuossa pyörässä…
Niin ja sellainen pyyntö olisi, että jos voisit punnita tuon vauhtipyörän! Itseltä jäi se tekemättä kiireessä ja olisi kiva tietää… Veikkaisin balttiarallaa 11kg… jokatapauksessa huima ero kevyeen pyörään.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]29.3.2007, 13:35 #138609Okei, tuo kytkinlevyn rakenne ihmetytti, mutta ilmeisesti ei syytä huoleen. Pitänee keksiä jokin tapa hinkata tuo hiilen vastakappale tasaisesti sileäksi, muuten taitaa hiili jäädä hyvin lyhytikäiseksi.
Kampiakselissa on neulalaakeri, joten se kytkinakselin nokka on kyllä tarpeen, mutta se pienempi boori ei.
Pakoputkistosta ainakin osa löytyy sitroselta, ja lopu frazoselta, tai sitten hitsailen itse. Onhan oita väännelty, mutta kun laiskuus alkaa vaivata, ja maalauksen pohjatöitä en oe vielä edes aloittanut.
Jep, puntaroin tuon limpun ja julistan “kenellä mahtavin vauhtipyörä”-kisan alkaneeksi 😀29.3.2007, 15:55 #138610tsigu!
Miulla on AK -tyyppikilpikoneessa tommonen jättelimppunen myös… Kone jostain -63-65, eli eik Acadiane lain vaan hyvin pitkästi juuri päin & vastoin. Ei mahtunnu wanhuslootan kytkinkoppaan vaan piti sorvata ohuemmaks.
Jos tartteet, miulla on n. 3000 km ajettu harvaboorinen kytkinlevy jouten, jäi yli vaihelooran vaihtotalkoista.
t. toobo29.3.2007, 19:22 #138611En nyt ihan täysin ymmärtänyt “Kone jostain -63-65, eli eik Acadiane lain vaan hyvin pitkästi juuri päin & vastoin.”- lausetta…mutta siis tuon vauhtipyörän sekoittaa helposti siihen keskiraskaaseen pyörään, kun ainut ero on se ulkokehä starttihammastuksen vieressä. Muistaakseni tuolla oli myös vanhustiinan kuvaosiossa kuva samaisesta pyörästä ja Jasun mukaan vielä vapaakytkin mallia ja ykskurkkuinen. Ja pakkaa sekoittaa erityisesti se, että oman pyöräni taisin purkaa jopa amerikan mallin meharin koneesta irti 😳 Tiedä näistä sitten, kaikkihan nuo on jotain sekasikiöitä ollu jo tehtaalta ulos lipuessaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]29.3.2007, 19:28 #138612osallistun kisaan:
http://i84.photobucket.com/albums/k15/2cvjimmi/2CV%20ja%20Hy/Keskipako.jpg
Wanhus-dyane-kutonen melko raskaalla vauhtipyörällä kera keskipakokytkimen – painosta en tiedä, tukevalta näyttää ja kauan pyörii 😀Tämä on se tuolta muualta – koneeseen kuuluu yksikurkkuinen kaasari.
Tässä ohuempaa sarjaa (sekalaisia osakokonaisuuksia/kuvia);
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com30.3.2007, 08:28 #138613Ha haa, tosta “sileestä” kytkinlevystä tuli mieleen tosi tapahtuma, kun treella entinen katsastusmies ihan pokkana oli hylkäämässä vuonna 83 uustuontisätkiä, kun “nissähän on kaasutin asennettu pakosarjaan, eihän tälläistä voi hyväksyä” 😯 Olis varmaan todennu tosta kytkinlevystä, ettei voi ajaa, kun on ihan kulutuspinnan urat loppu.
No katsastus jatkui, kun esitettiin AVK paperipinkka erivapautta varten 😆30.3.2007, 08:31 #138614Ai niin pitihän mun asiaakin kirjottaa. Ton mallin kytkinlevy on tosi kestävä, eikä kuumia ja sula kuten se jarruhihnapäällysteinen.
Hiilen vastapuolta vois kannattaa yrittää kiillottaa öljy-teräsvilla yhdistelmällä, joka muuten on kovasana myös lohkon alupintoihin, joihin on tiivisteparka tarrautunut oikein kunnolla kiinni.31.3.2007, 14:00 #138615@Akaile wrote:
Tää on nyt just se kaikista painavin vauhtipyörä josta oon täällä aiemmin jauhanu 😀 Eli muistaakseni acadianen rinkula
Sanoisin kyllä ettei kyseessä Acadianen vauhtilimppu ole, ei käy kiinnityksiltään… Ami6/AK -moottorin kampiaksilassa on pultit pienemmällä reikäpiirillä (samalla kuin Nelekku??? Tarkistaa pitää…) kuin “Kutosen” koneessa… Ai mistäkö tämäkin mieleen tuli..? Hankin joskus vuosia takaperin tuollaisen Ami6:den vauhtipyörän ajatuksena tällätä se ajossa olevaan Kutoseen, mutta eipä käynyt ei… 👿
31.3.2007, 18:00 #138616Itseppä olen nähnyt ja ajanut acadianella jossa on tuo samainen vauhtipyörä. Kone on satavarmasti orkkis ja vm jotain kasikytlukuista… Ja samaten tuo mun oma vauhtipyörä on 664 konetyypin kampurassa kiinni ja paineasetelmana se Starbestin tähtimalli ja kytkinlevy tähtimallin Valeosta…
Asiasta paistettuun sikaan eli tänään loppui kesän odotus ja starttasin rättikattoisen jälleen käyttöön. Akku paikalleen ja muutapa en sitten tehnytkään, hyvin tuntuu vanha bensakin kelpaavan 😀 Aluksi vuoti kyllä bensaa kiihdytyspumpun kohdalta, mutta sekin loppui kun antoi vähän lusikkaa tienpäällä 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]31.3.2007, 19:03 #138617Acadiane -84 vauhtipyöränpaino(tähtikytkin) 9kg
2cv6 -83 vauhtipyörä(käpäläkytkin) 6kg
🙄1.4.2007, 06:02 #138618Akaile: Ettei nyt karkaisi ihan väittelyn puolelle, niin täysin vastaavan näköistä (ja painoista?) vauhtipyörää on ollut sekä Acadianen että Ami6/AK:n moottorissa. Erona tosiaan vain tuo reikäpiiri kampiaksilan pulteille… Olikohan keskireiälläkin pieni mittaero, vai muistanko väärin..?
Vastaavuuksia tarkistelisin Nelkku vs. Ami6/AK vauhtipyörien kesken, mutta taas kävi niin että “varasto” on 140km:n päässä… 😳
3.4.2007, 10:44 #138619Jäi sitten limppu punnitsematta kun ei sattunut vaakaa käsille kun kasasin koneen. Sitrosella näin toisessakin ami6:sen koneessa samanlaisen, joten ei se vissiin niin harvinaninen ollutkaan.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.