Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Wanhuspakun II katsastus 3.10.2005

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122246

    Tästähän alkaa tulla vakiokolumni 😉

    Edellisestä runkonumerosekoilusta öh, viisastuneena (vrt. aiempi kolumnini) päätin pelata “varman päälle” ja hurautin pakun samalle asemalle ku viimeksi. Mulla on ykkönen viimenen numero ja tallia ei lain, niin yritin katastaa hyvien kelien aikana…

    Asemalla Ö0, nimeä ei ole muutettu, on 5 ukkoa hommissa, joista 3 on vähän enempi kilometrejä nielleitä ja tästä johtuen suhtautuvat ymmärtäväisesti näihin wähän warttuneimpiinkin kulkimiin, 2 on nuoria hikipinkoja. Edellisellä katastusretkellä kohalle sattu toinen näistä, nyt toinen.

    Mäkätys alkoi etupyörien iskaritestistä : “Ei käy, ei ole hyväksyttävissä rajoissa”. Meikäläinen veivaa selittelykoneen käyntiin, se on
    vesijäähytteinen (=kuola suupielissä) “Eihän näistä nyt kirveelläkään saa samoja arvoja ku nykyvekottimista, etenkään tästä kun on vaan kitkaiskarit eikä putkia lain”. Katsastusvänrikki Nappulalta karkaa kysymys “Kitkaiskarit?” Pitkällinen selitys miten ne kitkat toimii ja minkälaisiin vaimennuksiin niillä on ejes teoriassa mahollista päästä.
    Etupyörät jarrutesteriin ja lievän ähellyksen jälkeen insinörtti sai polkimen liikkumaan ja lukemat oli oikein kelvolliset. Sitten kova käsärin
    reuhtominen, vaan kuskin pyörä ei suostunu hidastumaan. Selittely ei auttanu, sepättävä on.
    Takapyörissä ei valittamista, paitsi taas sama laulu iskunvaimennuksesta. Selittelykone jauhoi niin, jotta piti välillä vaahtopäät hihaan pyyhkäistä.

    Auto nosturille, jossa jousituksen ja iskarien reutoaminen jatkui. Tilannetta ja selittelyä helpotti huomattavasti se, että njörtti pystyi omin silmin toteamaan iskunvaimennuksen toteutuksen.

    Etupää ylös ja välyksiä jahtaamaan… Olihan niitä, olkatapeissakin niin paljon että olis mahtunu paperi väliin (siis ohuin päin). Selittelykoneeseen kakkosta silmään ja jaarittelemaan nykyisin kaupattavien varaosien vaihtelevasta laadusta ja ilmaisemaan huolestumisensa siitä, jotta uudet saattaakin olla jopa väljemmät ku entiset. “Joillekin on kuulemma käynyt näin ja sehän on ihan kauheeta!” Lupasin rasvata oikein reilusti ja sepitin, että katellaan ens vuonna uudestaan, vielä entistäkin tarkemmin. Arvatkee vaan, meenkö tuonne enää ikinä!
    No, sepäs insjööti halus vieläkin ihmetellä jousitusta ja löysikin hämmentävän klapin apurinpuolen jousipöntöstä : Kun pyörän laskee ihan alas, niin siinä onpi semmoinen 5 cm matka ala-asennon ja kohdan, jossa jousi ottaa vastaan, välillä (kun nostetaan pyörää ala-asennosta ylöspäin)! “Pitää korjata”. Täh? Selittelemään, jotta eihän se nyt ikinä normaalioloissa tuonne asti valahda ja vaikka valahtaisikin niin eihän tuo nyt mitään merkkaa.
    Eikä tässä vielä kaikki! “Mitenkäs näissä vetoakseleissa on näin paljon klapia? Nämä on korjattava”. Auts. Meikäläinen peleko peessä vapisee, että nyt se rupee ihmettelemään, jotta mitenkäs tässä on yläpäässä ristitappi ja alapää on kuulamalli, vaan onneks ei tajunnut. Ylikoon suojakumit tekee ihmeitä 🙂 No, siinä sitten pähkäillään välyksiä ja todetaan, että ristitappi on uusi ja vähän siinä on välystä (lisää pontta miun selittelyille nykyosien vaihtelevasta laadusta). Puolimetrisen suojakumin alla piileksii boorit, joissa myös vähän klapia. Kelpuutti lopulta.

    Nosturi alas ja yhtä-äkkiä se sanoo, että tämä on katsastettava pakettiautoksi, kun ei oo takapenkkiä eikä ikkunoita kontissa. Perkkkkkk! Selitin sille, että penkki on, vaan verhoilu on kesken ja voin tulla näyttämään sen vaikka heti. “Mutta, pitää olla ikkunat kontissa”. Vxxxx!
    Tässä vaiheessa rupesi jo kone kuumenemaan, vaahtojäähdytyksestä huolimatta. “Mie katsastin tän auton täällä viime joulukuussa ja tämä oli täsmälleen samanlainen. Sitä ennen se katsastettiin Seinäjoella ja se oli täsmälleen samanlainen. Tätä autoa on katsastannu ennen minua 11 omistajaa ja tää on ollu samanlainen. Alunperin tämä katsastettiin Helsingissa vuonna 1962 ja silloinkin tämä oli suurinpiirtein samanlainen!”. Kommentti oli jotta “istumapaikat pitää löytyä kaikille rekisteriotteeseen merkityille henkilöille. Jos sulla on takana penkki, niin pitää olla myös ikkunat. Kyllä tämä nyt on kuule muutoskatsastettava pakettiautoksi ja laitettava 80 km merkki persieseen”. Siinä meikä sitten pää savuten ja ääni jo vahvasti väristen uikuttaa, jotta mites tuo sun kaveris on tän hyväksyny joulukuussa 2004? Mitä ihmettä mie 80 merkillä teen, ku eihän tämä kule edes niin kovasti! Karsee itku, valitus ja maanpolkeminen auttoi ja ei tarttenu käydä muutoskatsastamaan eikä reikiä kylkiin kairailemaan, vaan koville otti…

    No, ainoo korjattava kohta oli lopulta käsijarru, jonka tarjouduin säätämään samantein, jos herra katsastusinsinööri kävis vaikka kahvilla sillä välin. Siihen menis ehkä 2 minuuttia.
    Ei käyny hälle.
    Huomenna uusiks.
    Tulin just pihalta, säätöön meni todellakin 2 minuuttia…

    Hämmästyttävintä tässä kaikessa kuitenkin oli se, ettei jäbä missään välissä tajunnut syynäävänsä 43 vuotiasta kuljinta. Onkos se hyvä vaiko huono juttu?

    ps. Runkonumeroa ei edes tarkastannu.

    #133544

    Minulla on takapenkki ollut paikallaan tasan yhden kerran katsastuksessa. Yhden kerran on herra ingenjööri todennut: “pitäis olla kaksi jakkaraa enemmän”… neljälle rekisteröity henkilöauto tuo Rosalie silti edelleen on. 😀

    #133545

    meidän kulkimelle ei viimeks tehty edes iskaritestiä ja en oo kuullu aikaisemmin että siitä voi hylätä 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133546

    Jos sanani olis toppok:n tavalla hallussa, kirjuuttelisin tähän tarinan jossa käy ilmi insinöörin tiedot ja pykälien tuntemus. Kertoisin kuinka lähti sätkästa takapenkki, ja tämäkin tarina on muuten tosi. Niin on tosin lisääntynyt akselipaino ja ami suprein kantavuuskin. Vaan eipä mennyt perille, koska vanhassa rekisteriotteessa sanottiin vallan muuta, ja AKE:n lupaepapereissa luki monimutkaisia asioita.
    Uusintakatsastuksen vältin sillä että tempaisin penkin konttorin pihalle ja kysyin että kelpaako. Pienen mietiskelyn jälkeen kelpasi. Penkistä tuli kotimatkan ajaksi matkatavara jota saa muuten olla kuljettajan ja yhden matkustajan lisäksi kokonaiset 35 kiloa. Ensi kesäksi aion hankkia joinkun vielä mahtavamman Herran todistuksen siitä että alusta on suunniteltu 400 kilon kuormalle ja sillä sipuli.
    Kaikesta huolimatta tämä katsastusherra oli kaikkein mukavimpia joiden kanssa olen asioinut. Lisäksi hän on luultavasti nähnyt kilometrejä enemmän kuin sätkäni ja on kotoisin Joensuusta. Itäsuomen murteella kerrottuna v***mainenkin informaatio kuulosti ihan siedettävältä.

    Ai niin, ilman sitä jykevää turvakaarta joka pysyttäisi vaikka hirvilauman, olisin saanut yhden matkustajapaikan lisää 😯

    #133547
    txk

    Aikasemminkin olen näitä katsastustarinoita kuullut… Mutta kyllähän tässä alkaa hirvittämään mahdollinen tuleva kina taikka koettelemus, kun tuota omaa kuljinta lähtee leimalle tyrkyttämään. Eikä kyseessä edes ole vanhukseksi luokiteltu laite 😕

    Varsinkin kun ei ole takataskusta vielä heittää teknistä faktaa millä voisi innokkaan insinöörin tietämystä lisätä.

    #133548

    Tuli muuten mieleen, että tänne foorumiin voisi perustaa katsastuskonttoreiden mustan listan.

    Tietävät muutkin sätkäläiset, että mitä asemia kannattaa erityisesti kiertää kauempaa.

    Eli ts. missä on tällä hetkellä harvinaisen virkaintoisia ingenjöörejä 😛

    #133549

    En edes vaivaudu selittelemään konttorilla miksi jokin asia on niin kuin se on. Sanon vaan, että tällainen tässä on aina ollut. Mitä enemmän insinöörejä opettaa tuntemaan sätkiä niin sitä tarkemmin ne syynää niitä. 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133550

    Onhan tähän pakko laittaa pari omaa katsastus kokemusta jatkoksi.

    Toissa vuonna katsastaja osoitteli kutosen etuiskaria ja kysyi: Mikä tämä on? Minä siihen että: etuiskari. Katsastaja siihen: Se on vähän oudossa paikassa. Taisin sanoa siihen, että siinä se on aina ollut. Massoja edessä ei tainnut huomata tai ei kehdannut kysyä.
    Tänä vuonna sätkän alla olessaan tökkäsi sormensa jousipönttöön ja kysäisi :Onko ne jouset niinku täällä. Tähän tietysti asiallinen vastaus. Rukkasesta jäi jousipöntön kylkeen iso köntti vaseliinia, heppu haki rätin ja pyyhki pöntön puhtaaksi. Hyvä palvelu.
    Iskaritestikone vilkutti vain valojaan ja näyttöön ilmestyi “E” ei tainnut olla yhteensopiva sätkän (2CV6) kanssa. Katsastaja ei muuten maininnut sanallakaan koko testiä jatkoi vain naama peruslukemilla katsastamista. Aina on mennyt kerralla läpi ilman selityksiä.

    #133551

    Mulla huomauttivat viimeksikin, ettei iskareista taaskaan pelannut kuin yksi, mutta kun allekatsottiin, niin tuumasi tuo mies, jolla siihen valta on, että nämähän on uudet… niin ovat, tuumasin. Ymmärtäväinen nuorimies oli hän.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133552

    Kyllä onkin ollu helppoa katsastukset täällä Seinäjoella Lännen Autokatsastuksessa,kutsuvat muuten Villiksi Länneksi…
    Edellises elämäs kun olin autoilijan poika,jouduin yleensä käyttämään katsastukses vanhoja kuorma-autoja.(Vanaja,Mersu yms.)
    Kyllä on ollut lelliä katsastella Sätkiä noiden kokemusten jälkeen!!
    Lähinnä on just tämä ihmettely 2Cv:tä kohtaan. Pari viikoa sitten käytin em. Lännellä -61 Pakua ja aikaa siihen tuhraantui about 10 minuuttia!! Ja hyväksi tietty todettiin koska sitähän se on.
    Silloin pari vuotta sitten kun katsastin Topon nykyistä meni hiukka kauemmin kun aloin ukkoa kaipailemaan ja lähdin kiertämään rakennusta niin siellähän kloppi oli nurkan takana vehke hyytyneenä.
    Laittelin latausjohdon paikalleen ja sain itse ajaa hallista”läpi”,mennessä vähän dyanmometrissä himmaten jolloin kloppi totesi että “kyllähän noilla jarruilla tämmösen vauhti hiljenee”!! Iskaritesteistä ei ollu edes mitään puhetta!

    Katsastan 5-8 Sätkää joka vuosi(omia,laitettavia,joskus jopa myytäviä!) ja vuosikatsastuksessa on 8 euroa hintaeroa Lännen hyväksi verrattuna A-Katsastukseen,joka sekin merkkaa jotain (säästetty euro omas plakkaris).
    Yksi ohje jonka olen antanut Sätkän katsastajille on jotta älkää menkö mukaan sinne halliin seuraamaan katsastus-prosessia!! Joidenkin katsastajien kuula ei kestä sitä jos YHTÄÄN joutuu neuvomaan Sätkän käytössä tms. En nimittäin oo ikinä esim. nähnyt että inkenjööri peruuttaisi takaisin jos käsijarru jäikin tarkistamatta etupyörien rullilla ollessa! Kerran taas on negatiivinen päästömittaustulos korjaantunu papereita tehdes….
    Saas nährä,olis tuossa yks Kamiina katsastettavana….ensi kokemus!! Meinaa jännittää jo samalla tavalla kuin reilut parikymmentä vuotta sitten…

    t: Pertsa

    #133553

    Aja kuule Pertsa eli Kilu tänne Joensuuhun katastamaan! Täällä on kuule pohjoisen pallinpuoliskon parhaat, reiluimmat, asiantuntevimmat, mukavimmat ja oikeudenmukaisimmat insinöörit 😉
    … tosin nämä ominaisuudet ei joo samassa ukossa vaan ne on levällään pitkin maakuntaa …

    #133554

    Mustan listan sijaan listatkaa hyvät ihmiset niitä kkonttoreita / insinöörejä, jotka sätkän päälle ymmärtää, on varmaan lista lyhyempi ja tietäis minne suunnistaa. On nimittäin toivottavasti maahantuontikatsastus kyseessä!

    #133555

    Kävin tänään katsastuttamassa 2CV:n Tampereella Linnainmaalla siinä paloaseman vieressä. Leima tuli.

    Katsastaja suhtautui 2CV:hen vähän niinkuin mun mielestä siihen pitää suhtautuakin – turhia niuhottamatta, muistaen että ei tämä ole ihan normaali nykyauto. Kyllä sen julkiseen tieliikenteeseen kelvollisuus mun mielestä silti tuli todettua ihan ok.
    Taisi olla katsastajalla työpäivä lopuillaan, kun kuskinpukille istuessaan hänen puhelimensa soi, niin vastasi siihen ja totesi että “Mää soitan sulle kohta. Joudun katsastaan tässä vielä yhden rättisitikan.” Katsastaja sanoi mulle ihan asiallisesti että “jos mää nyt ihan suoraan sanon, niin en oikein perusta näistä rättäreistä” Sillä oli ollut siellä puhelimen päässä joku kaveri jolla on rättisitikka, sain siltä terveiset. Totesin että toiset tykkää semmoisesta mistä toiset ei. Siitä oltiin samaa mieltä.
    Iskarirytkytintä ei käytetty ollenkaan. Jarrut piti riittävästi. Takarummut oli kuulemma soikeet kun jarrutettaessa nuljutti niin, mutta ei vaikuttanut tulokseen. Toisen etulyhdyn eteen se laittoi sen valo-vekottimen ja sanoi että näyttääpäs alas. Mutta vei sen vehkeensä pois ennenkuin ehdin selittelemään.
    Valoviiksi herätti ihmetystä. Parkkeja en meinannut itsekään osata neuvoa laittamaan päälle siitä apukuskin paikalta käsin. Sanoin että kun en niitä käytä kuin katsastuksessa. Kun se tööttiä alkoi etsimään niin tökkäsin itse siitä viiksen päästä että tossa.
    Nosturilla ollessa se etsiskeli väljyyksiä etupyöristä, mutta ei siellä mitään ikävyyksiä löytynyt. Lopun ajan se katseli jousipöntön tienoille ja totesi että kyllä kai tässä systeemissä joku järki tuntuis olevan.

    Pari viime vuotta olen katsastanut 2CV:n siellä katsastuksessa joka on Pirkkahallille mennessä Härmälän liikennevalojen jälkeen. Siellä on kolkuteltu vähän enemmän, mutta ihan asiallista on ollut sielläkin. Kerran katsastin kai Hervannassa. Ei mulla ole huonoja kokemuksia mistään.
    Ihan niinkuin vähän tuntuis siltä että oudommaksi alkaa käymään rättisitikka katsastusmiehille. Tosin mun otanta on aika pieni.

    Tänään vein 2CV:n talvitalliin kun oli sille niin hyvä väli. Totesin syyspimeällä tallille päin kurvaillessa että kyllä se vaan on niin että 2CV:llä kurvailu on varmaan melkein hauskinta mitä housut jalassa voi tehdä!

    #133556

    Ahaa, eipä tarvitse lähteä tretta edemmäs leimoja kalastamaan! Kiitokset!

    #133557

    Katsastin acadianen viime viikolla. Iskarit testattiin -hyvät oli. Takapenkin puuttumisesta ei valitettu (se on yleensä tallissa). Ingenjööri ajoi lenkin, sitten hän tutki hieman alustaa, rynkäytti etupäätä ja löi leiman todeten että: “Soiva peli”. Kiitos. Soitellaan.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.