Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ykkönen ja pakki

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128891

    Temppuilee. Menee hyvin päälle, kun on seisonut jonkin aikaa. Ilmeisesti öljyjen lämmettyä alkaa tapahtua tai siis ei tapahdu muuta kuin korinaa. Säädetty on sen seitsämänkymmentä kertaa kepin juuresta, mutta se on tapahtunut aina siten, ettei kone ole ollut käynnissä ja vika ei ilmene siinä. Ykkösen saa hyvällä tuurilla päälle siten, että käyttää nelosella
    ja sitten yrittää ykköstä, sama pakin kanssa. Sitten menee hyvin päälle kun lähtee kakkosella liikkeelle ja nytkähtämisen jälkeen vetää ykkösen, silloin ei edes korise. Aikaisempi laatikko vaihdettiin pois, kun epäiltiin tasauspyörästön olevan hajalla, laatikko tuli heitettyä mäkeen, kun ei nykyisen laatikonkaan myynyt sitä silloin huolinut. Laatikonkin vaihto on todella fittimäinen homma, ainakin minun tiinassa oli, sillä me emme saaneet sitä moottoria poisnostamatta paikoilleen.
    Olisiko ideoita. Sätkässä on minusta ollut aina hyvin toimiva laatikko, ainakin minulla, ennen tätä.
    Donna 28 😥

    #172838

    Kirraappa kytkinvaijeria.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172839

    Meinaatko, että siitä on kysymys?
    Donna 28 🙂

    #172840

    Meinaan, ja vahvasti. Ykkönen ja pakki menee huonoiten päälle, jos kytkin on säädetty liian löysälle. Lämpö taas saa aikaan sen, että vaihteet menee kuin meneekin päälle paremmin, kun öljyn juoksevuus muuttuu ja ehkä jopa roiskevoitelu heittänyt hiljattain liukastetta juuri sen oikean rattaan hampaan päälle.

    Jos kytkivaijerista loppuu varat kesken niin joko vaijerin kuori on painunut kasaan, kytkinhaarukka on taipunut, kytkinlevystä loppuu pinta, paineasetelman käpälät ovat lopussa tai vääntyneet…ja sitä rataa.

    Omassasi tuo lämmön myötä tapahtuva vaihtojen huonontuminen voi johtua vaijerin pituuden kasvusta juuri sen millin kymmenyksen verran, kun on jo hilkulla muutennii. Lähde siitä säädöstä kokeileen niin arvuutellaan sitten lisää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172841

    Jos ei huolellisen kytkinvaijerin säätämisen jälkeenkään toiminta parane, niin sitten vaihtoehdoksi jää kampiakselin päässä olevan ns. silmälaakerin kuivuminen. Varsinkin lämmetessään tämä oireilee juuri kuvatunlaisesti, vaikka kytkin irrottaisi kuten pitääkin niin voima kytkinakseliin kampiakselilta välittyy tämän jumittavan laakerin kautta…

    Yllättävän pitkään itse jaksoin vastaavan oireen kanssa, korjaaminen oli liiankin helppoa kun vikapaikan lopulta esille sai…


    Kytkinakselin tässä kuvassa kiiltävä osuus, puhdistuksen jälkeen, oli syypää viimeksi, kampiakselin sisällä voi olla pusla tai sitten neulalaakeri joka tämän kanssa lopetti yhteistyön. Kevyesti kiillottamalla, hyvin rasvaamalla, vika on pysynyt nelisen vuotta poissa, palaamatta riesaksi…

    Muuten tuon tekisi helposti, mutta kun operaatio vaatii moottorin irroituksen, joka Dyanen kanssa ei ole ihan niin näppärää kuin 2CV:ssä, niin siksi tuli viivästettyä aloittamista. Sitten kun kylmänäkään ei saanut enää ykköstä eikä pakkia kytkettyä, niin oli aika pakko tuo remppa aloittaa. Jaksoihan tuo kyllä kakkosellakin lähteä, vaan peruuttaminenkin toisinaan oli kuitenkin tarpeen…

    #172842

    😯 Vaihteet menevät hienosti päälle, mutta koneesta kuuluu vedättäessä outo ääni. Ei niinkuin sytkä olisi liiana aikaisella, vaan eri kierrosluvuilla. Epäilin eilen Ahvenanmaalta tullessani kuivunutta kytkinakselin päätä. Tänään töiden jälkeen otan koneen nokalta ja alan tutkiskelemaan mahdollista äänen aiheuttajaa. Kivahan se on ruuvailla, mutta nyt olisi kaikkea muutakin tekemistä 😥 😥 .

    #172843

    Kone otettu nokalta. Kytkin poistettu. Kytkinakselin stefa oli pyörinyt kytkinasetelman ja levyn välissä. Kytkimellä ajettu toista sataa tuhatta, joten kävin hakemassa A-Artikkelista kytkinpaketin. Puhdistin koneen ja kytkinkopan ja asensin kytkimen paikalleen. Nyt ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä, mutta en ole vielä laitteella ajanut. Huomenna lokasuojat paikalleen ja kokeilemaan josko viikonloppuna Helluralliin.

    #172844

    Jos se olisi ollut vain kytkinvaijerin säätö, niin olisi ollut helppoa. Uskon enemmän tuohon kampiakselin päähän. Mutta ajan nyt kuitenkin kesän tai tulee taas ajamaton kesä. Tänään sain Kotkassa käydessäni venettä lakkaamassa joka kerta ykkösen päälle, kun annoin välikaasun, eikä narahduksiakaan tai muuta krohinaa ilmaantunut vaihto-operaatiossa. Piti vain välikaasun jälkeen maltillisesti, korostetun hitaasti vetää ykkönen päälle. Ajelen nyt näin toistaiseksi.
    Donna 28 🙂

    #172845

    Moro !!
    Monta hyvää laatikkoa on pilattu huonolle kytkimellä/kytkimen säädöllä. Laatikkohan toimii kuin junan vessa, jos kytkin kunnolla irrottaa. Tietty pitää kepin olla oikeassa asennossa ja vaihdekepin liuku-kumien ja nivelkumin olla kunnossa.
    Lasse

    #172846

    Aikaisemmat laatikkoni ovatkin toimineet kuin vanhan hyvän ajan junan vessa. Mutta tästä laatikosta en sano sitä enkä tätä, kun en osaa sille itse tehdä tuon taivaallista. Meidän jakarimme on kyllä sitä säätänyt säätämisestä päästyäänkin, mutta sama tulos. Maksaisin “junan vessasta” jonniin verran, jos sellaisen taitaja sattuisi matkan varrelle, siis taitajalle. toisaalta, harrastuksissani on jotain vikaa, kun ne ovat kesäpainotteisia ja minun aikani on rajattu työni sesongin takia juuri kesäisin. Täytyy vain toivoa, että laatikko kestää tämän kesän ja etsiä joku ekspertti syksyllä, joka laittaa se kuntoon.
    Donna 28 🙂

    #172847
    LPN

    Kun tuosta silmälaakerista oli puhetta, niin onko Wanhuksessa samankokoinen silmälaakeri kuin uudemmissa? Pakuun tarvis ko. laakeri vaihtaa ja parikin uutta löytyy hyllystä, mutta kun ei jaksaisi käydä mittaamassa ovatko sopivia…

    #172848

    Kyllä strateginen lävistäjämitta on sama (reän syvyyssuunnassa voi olla pientä eroa). Vanhuksessa käytettiin useimmin neulalaakeria prossiholkin sijaan. Juuri ne takkuavat neulat voivat vanhemmiten aiheuttaa ongelmia ja suorastaan kytkeä koneen lootaan, vaikka kytkinpoljn olisi alas painettuna.

    #172849
    LPN

    @Isoo-Jukka wrote:

    Kyllä strateginen lävistäjämitta on sama (reän syvyyssuunnassa voi olla pientä eroa). Vanhuksessa käytettiin useimmin neulalaakeria prossiholkin sijaan. Juuri ne takkuavat neulat voivat vanhemmiten aiheuttaa ongelmia ja suorastaan kytkeä koneen lootaan, vaikka kytkinpoljn olisi alas painettuna.

    Nyt koneessa näyttää olevan neulalaakeri, täytynee laittaa pronssiholkki tilalle jos toimisi paremmin. Siitä saa ainakin helpommin sorvilla sopivan jos pituudessa tuntuu olevan eroa.

    #172850

    Juuri laitettiin Pasin pakuun neulaalaakeri pronssisen tilalle, kun muuta ei ollut. Pronssiholkki tuli ulos sormella vetämällä ja uusi naputeltiin puutapilla sisään sekä stefa päälle. Kulkimessa myös ykkönen ja pakki rusahtelivat ja kuului muitakin asiaankuulumattomia ääniä.

    Varsinainen ongelman aiheuttaja oli lauennut painelaakeri, joka kuitenkin toimi vielä tässäkin kunnossa:

    Nyt käsittääkseni toimii normaalisti.

    #172851

    Olen nyt edellisen kirjoittamani jälkeen ajanut n. 5000 km, olen sietänyt niitä harvoja rusahduksia. Ykkönen menee edelleen päälle lämpimänä siten, että vedättää neljännessekunnin ajan kakkosella ja vaihtaa sitten ilman rusausta ykköselle. Pakin kanssa nyt ei ole ollut suurempia ongelmia, kun muistaa sammuttamisen jälkeen laittaa pakin päälle.
    Ajossahan sitä harvemmin tarvitsee kuumana käyttää ja jos tarvitsee, niin rutiskoon. Itse kun on lähes peukalo keskellä kämmentä ja kaverit niin kiireisiä kesäaikaan, niin katsotaan sitten talvella, selviääkö tämä ongelma.
    Pudottelin perjantaina vihdoin Rantasalmelle, piti mennä jo Kujjeilujen aikaan, tarkoitus oli sieltä käsin pistäytyä
    Leppävirralla, mutta iski syyslunssa – kesti toista viikkoa kuumeilua. No, asiani oli tästä reissusta se, että tiinani kulki tänään takaisin Kouvolaan päin
    todella urheilullisesti, varsinkin kun ajelin Sulkavan, Puumalan, Anttolan, Ristiinan kautta. Mutkaiset mäkiset tiet saivat minun näyttämään närhenmunat suuremmille autoille – mutkaisella osuudella takuulla kukaan ei päässyt ohi, vaikken oikonutkaan. Ja kyllähän tiinakin suorilla kulkee ainakin 15 prosenttia yli sallitun satasen. Niin, vaikka aluksi näytti Puumalasta lähtiessä (kävin sieltä R-Kioskista Meester Hansseja), että jonoa on riittämiin, niin ei niitä puskurissa kiinni ajavia olut yhtään Anttolaan tultaessa. Siis edelliseen viitaten, minkähän tehoinen kone mahtaa olla näistä 2CV pohjaisista saatavissa suurimmillaan – iski vanha kilpailuvietti 🙄 ❗ Luulisin, että minulla on nyt33 hp
    -kone, ainakin muistelisin antaneeni itselleni kertoa sen sitä ostaessani. Voihan sitä tietysti lähteä vaikkapa laihduttamaan itseään tai heittämään takapenkkiä, tunkkia, vararengasta ja puskureita pois, noin alkuviritykseksi.
    Mutta saisi se Tiina olla tiinan näköinen, niin, että kaakkeja lisää. ❗
    Donna 28 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.