Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Yksi kaikkien, kaikki 2cv:n puolesta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.11.2009, 18:24 #125606
Oletteko viimeaikoina kiinnittäneet huomiota kuinka sätkän arvo nousee? Bongasin juuri nettimaailman autokaupasta kulkimen, joka oli jonkin aikaa myynnissä, nyt näköjään saanut uuden omistajan, katsastettu, ja hip hei hinta pompsahti! Mahtoi olla kallis katsastus? Asiahan ei minulle kuulu, mutta pikkuisen on alkanut hirvittämään, kun pelkällä nostalgia-arvolla tehdään kahisevia kauppoja…
Vai mitä mieltä olette?Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.11.2009, 19:27 #155095Luulempa että tuossakin asiassa yritetään ihmisille uskotella että kyse on jostakin
ihmeellisestä ja tavoittelemisen arvoisesta ja pian antiikiksi lueteltavasta asiasta…
Eihän pelkkä katsastus vielä hintaa nosta ainakaan pelkästään,,
katsastuksesta menee kyllä kuljin hyväksytysti läpi kun vain määrätyt asiat on kunnossa,,
kokonaan toinen asia on sitten että mikä on kulkimen kokonais kunto,,
josta sen hinnan pitäisi muodostua eikä pelkistä mielikuvista..?? 🙄 😯
Monikin asioita tuntematon luulee että kaikki vähäkin erikoinen on hyvä sijoitus… 🙄 😯
Vastaavasti joskus ennen jostain latoon ajetusta kulkimesta ei haluttu luopua isosta
rahastakaan kun se oli muka niin arvokas ja jemmattiin vain siksi että joskus minä vielä sen kunnostan itselle,, ?? 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂23.11.2009, 19:47 #155096Olisihan se huono suuntaus jos kaikkein parhaimmassa kunnossa olevat 2CV:t alkaisi mennä sijoituskohteiksi
sellaisille, jotka ei näe niissä niiden oikeita arvoja. Ehkei nyt kuitenkaan niin synkkää tulevaisuudenkuvaa
kannata ajatella. Taulujen suhteen on kyllä näin käynyt monesti.24.11.2009, 07:44 #155097Oon kyllä sitä mieltä (nyt kun kysyit) että kyllä katsastus nostaa hintaa. Syystä että varsinkin ummikon on hyvä ostaa katsastettu peli koska silloin se on virallisesti liikenteeseen kelpaava… se on totta että todellisesta kunnosta ei välttämättä kerro kaikkea mutta että pääasiat on kunnossa; jonkunlaisessa edes. (Sitähän ei tiedä mitä ostotapahtuman/katsastuksen/myynnin aikana on rättärille tehty, ehkä siihen on oikeasti vaihdettu osia tietyllä summalla että on saatu läpi katsastuksesta ja muutettua isommaksi rahaksi.)
Se joka tietää mitä ostaa voi taas vedättää hintaa alaspäin katsastamattomuuden varjolla.
Katsastamattomuus on kuintekin riski. Pahimmillaanhan se voi tarkoittaa sitä että autolla ei sitten ajeta (ilman remonttia) Ja kuka tarvitsee autoa jolla ei ajeta? Ei varmaan kovin moni. Sitähän kutsuttaisiin aihioksi ja sen arvo ei tunnetusti ole sama kuin rekisterissä olevan ajopelin.
En usko että rättärit olisivat kuitenkaan niin kiinnostavia että jostain tulisi joku joka alkaisi näitä keräilymielessä rohmuamaan. Hyvin vaikea uskoa että näin kävisi – tai todennäköisesti ne kiertäisivät kuitenkin jollain nopeudella. Niinkuin tuossakin esimerkissä: osto, katsastus, myynti. Uskon että JOS jossain (Suomessa siis) on joku vakavasti näitä keräilevä hän tietää mistä on kyse ja kerää sätkiä juuri sätkien vuoksi, ei vaihtoarvon. Sijoituskohteena sätkällä on taatusti enemmän tunnearvoa kuin rahallista ja sen kyllä kaikki rahan haistavat tietävät. Autot on muutenkin älyttömän huono sijoituskohde, varsinkin käyttöautot, mikään rahoituslaitos ei laske niitä edes vakuudeksi millekään.
Hinta asettuu aina siihen mitä ostaja suostuu tarjoamaan. Siksi en pelkäisi että hinnat lähtisivät käsistä. Mitään halpoja romuralleja sätkät ei enää kylläkään ole.
Niin ja jokainenhan meistä on ollut joskus ummikko. Myöhemmin voi aina miettiä että oliko siinä (ensimmäisessä) sätkäkaupassa hinta kohdallaan.
24.11.2009, 08:40 #155098@Pia wrote:
Oon kyllä sitä mieltä (nyt kun kysyit) että kyllä katsastus nostaa hintaa….
En usko että rättärit olisivat kuitenkaan niin kiinnostavia että jostain tulisi joku joka alkaisi näitä keräilymielessä rohmuamaan…
Kyseisen yksilön hinta pompsahti n. 2000e…. Käsittääkseni tämä on toinen samantyylinen kauppa jo tämän vuoden puolella. (samalta henkilöltä) Siinähän se vähän onkin, että nyt kun pitkään rättäristä haikaillut ensikertalainen menee ja ostaa tuollaisen kaupan 2cv:n ilman, että vielä siinä vaiheessa tietää tämän kaltaisesta 2cv verkostosta, josta kulkimen tietoja voisi kysellä, niin taitaa mennä aika monta eurorahaa “hukkaan”.
En väitä, että kyseinen kuljin olisi huono, häiritsee ainoastaan tämä suuntaus.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.11.2009, 09:06 #155099@Pia wrote:
En usko että rättärit olisivat kuitenkaan niin kiinnostavia että jostain tulisi joku joka alkaisi näitä keräilymielessä rohmuamaan.
Autot on muutenkin älyttömän huono sijoituskohde, varsinkin käyttöautot, mikään rahoituslaitos ei laske niitä edes vakuudeksi millekään.Älä sano, hullumpaakin on nähty, ajattele mitä Picasson tauluista maksetaan… 😉 Joo, ei sätkä ehkä riitä vakuudeksi asuntolainaan, mutta kyllä hyvin entisöity/säilytetty auto on arvoesine myös rahallisesti, jos sellaista arvoa haluaa joku hakea.
24.11.2009, 09:25 #155100Haluaisin uskoa samaan että meillä on arvoautot alla mutta uniikin tärkein määritelmä on valitettavasti se että sitä ei ole _koskaan_ valmistettu sarjatuotantona.
Toinen on se fakta että rättäristä pitäisi tehdä taideteos ennenkuin se yltäisi taiteen tasolle. Ja silloinkin se olis vain pohjana varsinaiselle teokselle. Tuo Akailen löytämä Hermesin sätkä on ainoa joka äkkiä tulee tällä alalla mieleen:
viewtopic.php?f=2&t=520124.11.2009, 09:59 #155101Tuo arvon nousu on kieltämättä monipiippuinen juttu tarkemmin mietittynä….
Jos purkaa laitetta vaikkapa maalausta varten ja käyttää maalarilla ja kokoaa
taas samalla laittaen katsastus kuntoon,, niin saattaapi siihen kyllä hintaakin
muodostua,, vaikka teknisesti laite ei olisikkaan paljon kohentunut…
Yksistään laitetta sen enempi tuntematta ja mitä sille on välillä tehty on
vaikea arvioida näitä hinta juttuja?? ❓ 😯
Ja entäpä työtunnin hinta / määrä… ?? ➡ ❓
Toisaalta taas vähälläkin viksaamisella saa joskus näyttämään kovinkin hienolta ja kalliiltakin
ken sen taidon sitten osaa…Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂24.11.2009, 12:56 #155102Tuli mieleen tuosta “sarjatuotettu ei voi olla uniikki”- ajatuksesta, että se ei taida pitää paikkaansa: autojen kohdalla uniikin statuksen voi tuoda jo pelkästään historia; omistajana ollut merkkihenkilö, joku erikoinen matka taitettu tms.
Samaten mitä enemmän saman sarjan “sisaruksia” häviää, sen uniikimpi yksilöstä tulee.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.11.2009, 13:30 #155103Jos nyt jatketaan tätä ARVOkeskustelua ihan filosofiatasolla niin vastaisin Akailelle että tuolla ajatuksella kaikki mahdollinen on uniikkia niin kauan kuin kloonaaminen ei ole mahdollista…
Väittäisin edelleen että arkikielessä ja sanan varsinaisessa merkityksessa uniikit automaailmasta löytyy niistä jotka ovat jäänet varsinaisen tuotannon ulkopuolelle. Rättärimaailmassa olisi oli yksi: Prototyyppi. Paitsi että niitäkin tehtiin useampi kuin yksi. Mutta varmaan jonkin mallin (merkin sisällä) esim. Dolly, Charleston, on jäänyt vain yhden kokeilun, proton asteelle ja SE on uniikkikappale. Sen arvo voisi olla lähtöjään muita korkeampi. Siis uniikiksi ei tulla (muiden karsiutuessa) vaan uniikiksi synnytään (koska vastaavia ei ole eikä tule).
24.11.2009, 13:32 #155104@Pia wrote:
rättäristä pitäisi tehdä taideteos
Siitähän tehtiinkin 😀 , Flaminio Bertoni oli SUURI taiteilija, hänen luomuksiaan ovat 2CV:n lisäksi Ami 6, DS ja Traction Avant.
24.11.2009, 15:15 #155105@Pia wrote:
varmaan jonkin mallin (merkin sisällä) esim. Dolly, Charleston, on jäänyt vain yhden kokeilun, proton asteelle
Chic esim. taisi olla tällainen.
24.11.2009, 15:27 #155106“Uniikki: ainutlaatuinen, ainoa lajiaan”. Otetaanpa esimerkiksi yksi ranskan presidenteistä; Charles de Gaulle, joka yritettiin salamurhata, mutta pääsi pakoon DS:nsä kyyditsemänä huolimatta siitä, että renkaisiin oli ammuttu. Väitän, että tämä historiallinen tapahtuma on tehnyt kyseisestä DS yksilöstä ainutlaatuisen ja se näkyy varmasti myös sen hinnassa.
Ymmärrän kyllä mitä Pia tarkoitat uniikkiudella, että se on synnynnäistä, mutta automaailmassa se harvoin pätee juuri näistä historiakoukeroista johtuen. Se miksi historia vaikuttaa auton uniikkiuteen johtuu taas ihmisen toiminnalle tyypillisestä tavasta hengellistää jotain hänelle arvokasta tavaraa. Presidentin DS tapauksessa kyseiseen autoon on liitetty mystiikkaa kuten “kuinka sillä pystyi ajamaan ja täten pelastamaan presidentin hengen, autossa on oltava jotain poikkeuksellista!”
Pahoittelen omalta osaltani, että ollaan ajauduttu alkuperäisestä aiheesta sivuraiteelle, mutta ihan mielenkiintoinen keskustelu 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.11.2009, 15:30 #155107Joo, pakkohan sitä on hintaa pudottaa kun on vaan kaksi rengasta jäljellä 😀
24.11.2009, 15:52 #155108Eihän se perinteisesti ole ollut hullu joka pyytää. Eiköhän jokainen (ensimmäistäkin) sätkää ostava osaa hiukan tarkkailla tilannetta ja hintatasoa, vaikkei Killasta mitään tietäisikään. Hyvästä tietenkin kannattaa maksaa, huonosta ei.
Katsastus toki perinteisesti on auton arvoa nostanut, vaikkei sen pohjalta tekniseen kuntoon kannata sokeasti luottaa.
Oman ensimmäisen sätkän ostin katsastamattomana ja rekisteröimättömänä. Hinta oli mielestäni kohtuullinen, ottaen huomioon autoon tehdyt mittavat remontit. Nämä oli vielä suoritettu Killassakin tunnetun ja arvostetun henkilön toimesta. Remonteista mainittakoon vaikka jousipönttöjen uusiminen ja jousituksen läpikäynti sekä kaasuttimen vaihto. Todellisuudessa jousitus/jousipöntöt olivat myyntihetkellä aivan loppu ja kaasuttimen pääakseli niin väljä, ettei konetta saanut käymään tyhjäkäyntiä sitten millään. Harmittaako? Ei tippaakaan, paitsi tietty edellisen omistajan puolesta, joka oikeasti oli maksanut selvää rahaa näistä ‘remonteista’. Samalle listalle voisi lisätä muutaman muun vastaavaan asian.
Katsastetun auton ostamisesta esimerkkinä voisi toimia talviautoni virkaa toimittava Transit. Auto oli katsastettu edellisen kerran tämän vuoden helmikuussa. Syksyllä uuden leiman saaminen edellytti lähes poikki olleen alatukivarren vaihdon, toisen pallonivelen uusimisen, hieman jarrutöitä (letkun, putken yms.) sekä valehtelematta yli 2 neliömetriä uutta peltiä koriin ja runkoon – eikä kaikki pehmennyt teräs ole vielä edes vaihdettu. Harmittaako? Vieläkään ei, vaikka ahdistaahan se, että katsastuskäytännöt ovat näinkin vaihtelevia – rahalla saa ja niin edelleen.
Mielestäni auto myydään/ostetaan edelleen “siinä kunnossa ja niillä varusteilla” kun se kaupantekohetkellä on. Kun hinta tyydyttää sekä myyjää, että ostajaa niin asia on kunnossa. Järkeähän näissä saa käyttää.
Enpä siis jaksa huolestua sätkien nousevista hinnoista, järjettömät hintapyynnöt tippuvat kyllä hiljalleen tai kuljin jää myymättä. Ja mitä olen asiaa sivusta seurannut, niin hinnat tuntuvat pääosin jopa hieman laskeneen…? -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.