Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Esittäytyminen › Yksi rättäri lisää Hyvinkäälle
- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6.7.2016 at 12:56 Mika Koivunen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.7.2016, 09:33 #228123
Ostin eilen ekan rättärini ja samalla tuli myös ajettua tai ylipäätään oltua moisen kyydissä. Auto on alunperin nelkku mutta se on muutoskatsastettu tuolle 0.6litran isolohkolle ja askille.
Rekkari on TBD-98 ja jos joku tuntee tämän auton historiaa enemmän niin kuulisin siitä mielelläni lisää. Kävin katsomassa autoa lauantaina ja samalla tuli kaupatkin sitten tehtyä. Haku meni kuitenkin maanantaille että sain sille siirtokilvet. Optimistisena päätin ajaa auton Lahdesta Mäntsälään kaverini tallille jossa autoa olisi tarkoitus korjailla ja ehostaa. No käytyäni kaverini luona Orimattilassa pullakahveella auto hyytyi Pohjoisen pikatien varteen. Yllätyin kuinka moni ihminen pysähtyi tarjoamaan apua. Lopulta kohdalle pysähtyi Tangoseniori Kuningas vuosimallia 2015 ja hän kiskoi minut rättärin kera määränpäähän Transitilla. Matkan varrelta hinausta lähti seuraamaan hieno oranssi Tiina jonka kyydissä olivat herrasmiehet Mika ja Joel, jotka tulivat tutkimaan ostostani. Haluan kiittää heitä molempia erittäin paljon että tulivat avukseni heti tässä rättäröintini ensi askeleillani, sekä iso kiitos mika2cv:lle kuljetuksesta kotiin.
Päädyimme em. herrasmiesten kanssa diagnoosiin että suuttimeen on mennyt jokin roska. No auto on tosiaan seissyt sen kahdeksan vuotta että en nyt kauheasti yllättynyt ja minulla olikin tarkoituksena ajaa mahdolliset viat heti aluksi ulos.Tunnustettakoon että en ole ollut koskaan rättärifani mutta isälleni 2CV:t ovat aina olleet tärkeitä ja hänen mieltään on painanut pitkään kun hän antoi viimeisen rättärin siskolleen jonka mies möi auton omin luvin. Isäni täyttää syyskuussa 55-vuotta, joten päätin että hänen on aika saada vihdoin tuo pitkäaikainen haaveensa ja ostin hänelle tuon rättärin. Hän ei tiedä asiasta toistaiseksi mitään ja aion yllättää hänet sitten syntymäpäivänä. Siihen mennessä olisi tarkoitus saada huollettua tuo kaasari, jarrut ja siistittyä autoa parempaan kuntoon, sekä suoritettua perushuollot kuten öljyjen, suodattimien ja tulppien vaihdot. Auto on tarkoitus antaa isäni käyttöön katsastettuna jotta hän pääsee saman tien kruisailemaan.
————–Linkki projektipäiväkirjaan—————–
If in doubt, go flat out.
5.7.2016, 09:53 #228128Hieno ajatus! Kysele rohkeasti täältä foorumilta jos ja kun jotain teknistä apua tarvitset…tai osia. Valokuvien liittäminen edesauttaa myös kommunikointia, mikäli jonkun osan funktio tai nimi on epäselvä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.7.2016, 10:01 #228132Kiitos Akaile. Aloituksesta tuli heti jo jonkinmoinen seikkailu. Toivottavasti seikkailut olisivat jatkossa kuitenkin hieman eri sorttisia. Vein auton tosiaan kaverini tallille ettei isäni saisi tietää siitä etukäteen, enkä sen johdosta pääse tutkimaan sitä niin paljoa mutta tulen kyllä kyselemään neuvoja. Nyt pitäisi löytää oikea kaasarin korjaussarja mutta nuita Solex 26 kaasareita on ilmeisesti useampaa sorttia? Haluaisin tilata kerralla oikeanlaisen. Mistä semmoinen olisi suotavinta ostaa?
If in doubt, go flat out.
5.7.2016, 12:50 #228137Liitekuvasta ympyröitynä kaasarin kurkkujen koot, jotka antavat osviittaa tyypistä. Vähän huonosti näen, mutta 21/24 taitaa noissa lukea? Testaappa ensimmäisenä nuolen osoittamalta pääakselilta vaijerin kiinnityspuolelta ravistella pääakselia läpän eri asennoissa; mikäli löytyy välystä ja runsaasti niin ko. kaasaria ei ehkä kannata rueta parantelemaan, sillä sitä ei kunnon säätöihin saa, mikäli on kovasti väljä.
Jos välys on pieni niin ensimmäinen lääke on tässä:
http://www.burton2cvparts.com/reconditioning-set-double-barrel-solex-carburettor-p-3960.html?cPath=499_8024_8029
Samaa sarjaa saatat saada mm. Sitroselta.Toisessa kuvassa keltaisin nuolin on näytetty kaasarin pääsuuttimien paikat, jotka joudut todennäköisesti puhaltamaan auki. Kaasarin kansi auki ja uimurikammio tyhjäksi bensasta, esim. rättiin imeyttämällä. 1. kurkun suutin, eli pääsuutin (nuoli 1.) tulee käteen avaamalla kaasarin kyljestä pultin 12 tai 13mm kannalla muistaakseni. Sen jälkeen pieni suorapäinen meisseli tuosta pultin reiästä sisään ja se kohtaa kärjellään erittäin pienen suuttimen loven. Sormivoimin aukipäin kääntöä ja ruuvisuutin lähtee aukeamaan. Terävä tulitikku, hitsauslangan pätkä tms. ja sillä onkii aukikierretyn suuttimen reiästään. Suuttimesta löytynee luvut 87.5 ja 105 välimaastosta. Tämä on kaasarin pääsuutin. Puhalla suutin ja sen kanava paineilmalla. Takaisinlaitto käänteisessä järjestyksessä.
2. kurkun suutin (nuoli 2) on helpompi, uimurikammion pohjalla ja suorapäällä lähtee auki. Siitä löytänet luvut 90 ja 120 väliltä. Irrota ja puhalla suutin ja kanava.
Muut ympyröidyt ovat kaasarin sisällä jarruilmasuuttimet/kapilaariputket/emulsioputket. Nämä päättävät ilman ja bensan seossuhteen. Niistä pitäisi löytyä merkinnät 1F1 tai 1F2 ja 2AA tai 2AB. Irrota ja puhalla suuttimet ja kanavat.
Tyhjäkäyntisuutin on kaasarin ulkopuolella 8mm kannalla. Puhalla suutin ja kanava. Jos tyhjäkäynti häviää, tämä on yleisin vikapaikka.Kaasarin kannessa on tuplakoho ja niiden keskipisteestä etäisyys metalliseen kanteen pitäisi olla tässä kaasarityypissä 18-21mm väliltä. Mitataan siis kansi seljällään työntömitalla. (Ei ole niin tarkka siitä kuin 18/26-tyypin kaasari.) Samalla tulee testata neulaventtiilin kunto puhaltamalla bensaputken liitinnippaan kannessa ja liikutellen kohoa ylös-alas. Mikäli ilmantulo ei lakkaa missään vaiheessa, on neulaventtiili sökö ja aiheuttaa kaasarin tulvimista. Mikäli neulaventtiiliä käyttävässä alumiinilipareessa on kuoppa, bensanpinnan korkeus vaihtelee holtittomasti.
Josko näillä alkuun? 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.7.2016, 13:04 #228140Kyllähän nuilla pääsee todella hyvin alkuun, kiitos. Pitää koittaa ehtiä käymään tallilla tutkimassa kaasaria ennen Hy-Ri miittiä tänään. Täytynee tehdä tälle myös oma projektipäiväkirja tuonne oikeaan osioon niin ei mene tämä esittäytyminen täysin offtopikin pimeälle puolelle.
If in doubt, go flat out.
6.7.2016, 12:56 #228156Kaks kurkkuisen korjaussarja löytyy muistaakseni myös Automecan hyllystä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.