Etusivu › Foorumit › Päävalikko › 2cv-projektit › Zeuspaku projekti
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.1.2008, 16:29 #123843
Zeus (muinaiskreikaksi Ζεύς) oli kreikkalaisen mytologian ylijumala ja samalla taivaan, tuulen, pilvien, sateen ja ukkosen jumala.
Mitä tällä sitten on tekemistä pakuni kanssa ?
Siis Zeuspakun ?
Aletaampa alusta, Zeuspaku valmistui ranskanmaalla arvatenkin keväällä 1967 (03-04/1967), saapui suomeen 17.04.1967 5 kpl AK350 (rn: 9084005) sarjassa ollen siitä sarjasta ensimmäinen tai viimeinen, jota nyt en muista. (Hukki muisti että viimeinen :)) )
Se tullattiin 02.08.67 ja rekisteröitiin 30.08.67 omistajana Korpivaara ja haltijana Esa Roihas, tv-asentaja Hyvinkäältä ja rekisterinumeroksi tuli ZEU-79.
Joko aukee ??
Oletettavasti se palveli sen ajan Hi-Tech-miehen eli televisioasentajan kulkuvälineenä ja sittemmin joutui kiltalaisten haltuun, viimeisimpinä, joita minä tiedän vinttikoira pariskunta Tampereelta, Pentti Mäkelä Viialasta ja viimeisenä, jolta minä sen ostin, jo osiksi purettuna, Juha Nurminen Kangasalta. Tällöin elettiin muistaakseni vuotta 1992 tai 1993.
Rekisteri ZEU-79 säilyi kait 80-luvulle, mutta vuonna 87 se rekisteröitiin uudestaan NK-822 numerolle.
Kuva killan arkistosta NK-822 rekkarilla Ahveniston ajoissa:
http://kuvablogi.com/nayta/70845/
toinen oikealta ja
http://kuvablogi.com/nayta/70877/
edelleen toinen oikealta.
Välissä lieneen ollut rekisteristä poiston aika ja oletettavasti vuoden 87 paikkeille sijoittuu myös tehty peltiremontti, jonka toteutustapa ja tulos on kuvista nähtävissä.
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941741&imageType=thumb
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941737&imageType=thumb
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941708&imageType=thumb
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941727&imageType=thumb
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941648&imageType=thumbNo, kaikella kunnioituksella peltihommien tekijää kohtaan, siihen aikaan oli vaikea saada alkuperäisiä peltejä tai jos sai ne maksoivat todella hopeaa. Hyvä että joku hitsasi edes näin, se saattoi pelastaa Zeuksen !!
Minulla se on seissyt osina eri säilytyspaikoissa ja 1995 meinasin laittaa kunnostetun rungon Kivisen Laten sinkitys kimpassa kuumasinkkiin ja aloin porailla ilmareikiä runkoon huomatakseni korjauspellitysten tehdyn “uutta peltiä vanhan päälle” menetelmällä, eli pora surahti läpi ensin uudesta pellistä ja kohta perään vanhasta alle jätetystä. Peltien väliin jäi siis mukava “tasku”, joten saatoin unohtaa sinkityskeikan sillä erää.
Runko jäi taas seisomaan ja minä miettimään mitä tehdä sen kanssa ? Mitoissa se toki oli, mutta ne tuplapellit, ei kiitos minun makuuni eikä minun pakuuni !!
Vaihtoehtona oli leikata auki kaikki uudet pellit, poistaa alta vanhat ja hitsata taas paikalleen uudet, Hmmmmm… pitää miettiä….
Mietintää riitti vuoden 2005 Citromobileen asti, jossa tuli puheeksi Salosen Kimmon kanssa Sitroselta uusien AK-runkojen ostomahdollisuus hollannista ja niinpä tilasin rungon Kimmolta, “kun ehtii niin ota mukaan suomeen” periaatteella. Aikanaan sitten Kimmo ilmoitti rungon olevan Virttaalla ja kesällä 2006 hain sen pois ja 2007 Raid Vehu reissun alla kävin viemässä massarille sisäpuolen massausta varten. Ulkopuolen käskin jättää massaamatta, on mukavampi käsitellä ja varastoida äiteen nurkissa.
Tässä asiassa kävi tuuri, sillä kysellessäni teknikkapalstalla uuden rungon käsittelyn perään oli selkeä vastaus: musta varastomaali pois ja uutta kaksikomponettimaalia tilalle, muuten musta maali alkaa kesiin muutaman vuoden muhittuaan ja kesineen maalin alla on sitten jo pelti ruosteessa. Tiedon jakamisessa kiitos taas kerran keskustelupalstan !!
Nyt uusi runko odotta kevättä ja innokasta maalinpoistajaa Tampereella.
Tässä vaiheessa ehkä lukijaa askarruttaa projektini päämäärä = haaveni pakun suhteen = tavoite.
Ostaessani pakun vuonna 1992 tai kolme oli minulla tavoite tehdä siitä reissupaku, entisöintiin se olisi ollut minulle liian kova haaste pilattuine takasisäosineen ja takaosan etuosasta madallettuine lattioineen, siis reissupaku. Yllättäen tämä tavoite on edelleen sama, nyt tosin pakun asemapaikka tulisi olemaan Tampereen sijasta Brysseli. Jaa miksikö reissupaku, no pitkä-matala AK 350, 602cm3 M4 tyypin kone, siis se työmyyrä suurimpine vääntöineen 2CV moottorisarjassa, mikä sopisi paremmin reissupakuksi ??
Välivuodet tekivät tehvänsä ajankulussa, mutta nyt projekti etenee taas pikkuhiljaa.
Joululomalla suomessa ollessa otin tavoitteksi käydä kone ja vaihdelaatikko läpi. Uudenvuoden juhlinnasta kun olin selvinnyt siirsimme siskonmiehen Riston kanssa kone-vaihteistopaketin heidän lämpimään tallinsa ja aloin purkamisen.Lähtökohta näytti tällaiselta:
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941649&imageType=thumb
Purkaminen sujui hyvin, lukuun ottamatta propellia ja sen siivapyörää, jota en meinannut saada irti normaalein konstein. Ei auttanut kuin pistää muovipropelli peltisaksilla palasiksi ja aukaista mutterit takakautta propellin jämän poistamiseksi ja sitten mahtui purkamaan moottorin etupellin pois ja saatiin tilaa painaa ruosteenirrotinta kampiakselille propellin takapuolelle, sitä ja lopuksi lämpöä siivapyörään koneen roikkuessa taljassa propellista ja näin omalla painollaan antoi “voimaa” irrotukseen, joka sitten onnistui lämmittämisen pienen kopistelun avulla. Oli vaan niin ruostunut kiinni 20 vuoden aikana. Tämä sama vaara vaanii muuten nykyään, kun 123-sytytys on nokalla ja propellia ei tarvi irrotella 10tkm välein, kuten ennen. Ottakaahan se propelli ihan huviksenne välillä pois ja uutta vaseliinia kammen ja propellin kartioon, näin saa propellin sitten irti, kun tarvii jotain tehdä takapuolella, esim. korjailla kajahtaneen laturinhihnan palasia.
Pakosarjan poisoton jälkeen paljastui se ruoste-pakokaasujäte määrä, joka oli pakopuolella venttiilin juureen kertynyt seisonnan aikana, asia josta Hantta kirjoitti ja suositteli avaamaan seisoneesta koneesta ainakin imu-pakosarjan kanavien puhdistusta varten. Todella tärkeä asia !! En tiedä miten olisi käynyt, jos olisi yrittänyt konetta “väkisin” käymään, todennäköisesti olisi venttiili palanut tai vääntynyt.
Osat näytti kaikki käyttökelpoisilta, ainoa murhe on pakosarja, johon aijan hammas on purrut reiän:
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941622&imageType=thumb
Onko kellään kokemusta onko reikä yleensä vain esilämmityskammiossa ja itse imusarjaputki ehjä ?? Millä tämän voisi korjata ?? Juottamalla ?? Hitsaus voi olla liian raju konsti ??Koneen lohkot, sylinterikannet, moottorin pellit ja öljynlauhduttimen vein sitten Ylöjärven Moottorikoneistamoon osienpesukoneeseen, aamulla sinne ja iltapäivällä takaisin ja pesutulos oli todella hyvä, aikaa itsellä olisi mennyt tuntikaupalla osien pesussa ja samalla ajalla ehdin putsata männät ja venttiilit karstasta, hinta pesulle oli 20 eur. Suosittelen !!
Kammen ja nokka-akselin pesu hellästi pensselillä ja puhtaaseen lohkoon pääsin sitten kasaamaan konetta takasin. Tältä näyttää oikeapuolisko, jossa kampi ja nokka jo paikallaan:
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941695&imageType=thumbKammen takalaakeri holkissa oli vähän äänilevypintaa ja uusi olisi ollut kiva vaihtaa, mutta eipä ollut käsillä ja Helgekin oli myynyt killa osissa olleen.
Venttiilien putsaus sujui hyvin, ensin lastalla karkeimmat pois ja sitten taas porakone-messinkiteräshaja käyttöön ja venttiilit puhtaaksi. Sliippaus hiontatahnalla kanteen sovitettuna ja venttiileistä tuli käypäset. Vasemman kannen pakoventtiilin ohjuri on liian väljä, niin että venttiilin lautanen vähän napsaa seetiin. Hmmm… mistähän saisi uuden ohjurin ?? Etsintä vielä kesken ja vaihtosysteemiäkin olen kavereilta kysellyt. Poisotto on kuulemma se kriittinen vaihe, jos ohjuri ei lähde sujuvasti luistamaan kannessa, on vaara, että syntyy naarmut kannen reikään ja tämä saattaa johtaa öljyvuotoon ohjurin ja kannen välissä, kun moottori on tältä osin hi-tec-kamaa öljyjäähdytettyine pakoventtiilin ohjureineen. No, katotaan löytyykö ohjuri jostain. Paikalleen laitto sujuu kuulemma hyvin, kun laittaa kannen uuniin kuumiaan ja ohjurin pakastimeen jäähtymään, niin kuulemma voi melkein sormin painaa paikoilleen.Mäntien puhdistu oli myös helppo homma em. Työvälineillä, ainoa vaikeus tuli vasemman männän ylimmän renkaan kanssa, joka oli kovin luutunut paikoilleen ja vaikka kuinka varovasti yritin liuotella ja pienellä ruuvimeisselillä liikutella napsahti se poikki 2cm ennen loppua. Mrrrrrrr… arvaa harmittiko ??
Moottorikoneistamosta osia hakiessa kysäisin löytyiskö irtokamana männänrenkaita ja myyjä sanoi heillä olevan hyllyn, jossa osia joista yrittävät päästä eroon ja aikansa siellä tönärin kanssa häärittyään hän löysi männänrenkaan, joka oli muuten oikean mittainen, mutta halkaisija75,2 mm, josta lyhentämällä saisi sopivan. Kokoero on hänen mukaansa niin pieni, ettei sylinteriin sopivuudessa ole ongelmaa. Siitä Risto sitten päästeli rälläkällä ylimääräiset päästä pois, viilasi vielä siistiksi ja niin oli uusi männän rengas syntynyt:
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941616&imageType=thumb
mittasovitus sylinteriin ennen välyksen tekoa:
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941645&imageType=thumb
Sylinterit hoonattiin tarvike hoonilla, joka poisti pinttymät sylintereiden seinämistä.
Kasattiin renkaat mäntään paikoilleen ja mäntä sylinteriin, ompahan uudella renkaalla aikaa kevät opetella paikalleen, enne kuin ehkä kesällä joutuu hommiin . Uudet männänrenkaat jos löytäisi, nekin kannattaisi vaihtaa.Kansien kasaamisen yhteydessä hiottiin vielä venttiilinkeinuvivun nokista polvet pois, joka aiheuttaa venttiilien napsumista, kun venttiilin pää hyppää kulman yli. Homma hoitui ihan 100:en hiomapaperilla hiomalla nokka muotoonsa:
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941600&imageType=thumbVenttiilejä ei kasattu paikoilleen, vaan jäin odottelemaan löytyisikö venttilinohjurin kuluneen tilalle. Kone on siis nyt kasattuna ilman sylintereitä ja kansia. Ihan hyvä tulos välipäivien puhteeksi !!
Uusi imu-pakosarjakin olis odottamassa, mutta pitäisi löytää se ostopalstalla kuuluttamani Solex 40 PICS kaasari !!
https://fotoalbum.web.de/alben/lasse.suhonen/Zeuspaku/printImage?imageId=87941636&imageType=thumbVaihteistolle en tietenkään kerinnyt mitään tekemään, katsoin vain jarrujen tyypin osien hankkimista varten.
Tästä homma siis jatkuu toukokuun loppupuolelle, kun taas pääsen kotosuomeen ja alkamaan korin lattiapeltien ja kynnysten, sekä petaalipellin vaihtoa.
Isompana kuvat löytyy kansiosta:
https://fotoalbum.web.de/gast/lasse.suhonen/ZeuspakuLasse
22.1.2008, 18:05 #143435Se on Lasse sinulla sitten viimeinen “virallisesti” maahantuotu AK350, noita tuotiin 1967 tasan 5 kpl numerot 9084001…9084005. Minulla on numero 2. Tietääkseni meillä on ainoat jäljellä olevat -67 malliset.
Hallussani olevien asiakirjojen perusteella waunut tulivat Suomeen 17.4.1967 Tritan nimisellä laivalla. Omani on tullattu 2.8.67 ja toimitettu asiakkaalle 4.8.67 (Sallan Hautjärvelle)
Aika hyvin muuten: 40 % po. vuoden isoista pakuista on edelleen, 41 vuoden jälkeen, olemassa ❗ ❗ 8) 8) 8)
… ja kyllähän se on niin että nimenomaan iso matala paku on se kaikkein parhaimman näköinen paku 😀
22.1.2008, 19:32 #143436Mistä noin tarkkoja tietoja on saanut kaivettua esiin? Itse olen saanut vasta ongittua kantakortit -56 ja -65 mallisilleni.
Mistä saisi tietää mahdollisesti, vaikkapa millä purrella kuljin on seilannut maahan? Milloin tullattu ja mistä liikkeestä myyty? Maahantulopäivät ja määrät olen löytänyt Nyytisistä. Kaikki muutkin tiedonpisarat olisivat kiinnostavaa kamaa. 😀22.1.2008, 19:50 #143437@Aakku wrote:
Mistä noin tarkkoja tietoja on saanut kaivettua esiin? Itse olen saanut vasta ongittua kantakortit -56 ja -65 mallisilleni.
Mistä saisi tietää mahdollisesti, vaikkapa millä purrella kuljin on seilannut maahan? Milloin tullattu ja mistä liikkeestä myyty? Maahantulopäivät ja määrät olen löytänyt Nyytisistä. Kaikki muutkin tiedonpisarat olisivat kiinnostavaa kamaa. 😀Minulla on erään entisen omistajan aikoinaan maahantuojalta (Korpivaara Oy) hankkima todistus tuon vaunun maahantuonnista. Wanhusten waalijoilla (Helge Inkiläinen) lienee myös aika paljon tietoja arkistoissaan. Lisäksi hommasin itse aikoinaan AKE:lta kaiken mitä sieltä löytyi kun halusin Roosalle mustan kilven; niitä löystyikin sitten pari joista valitsin sen jolla auto oli ollut kauemmin rekisterissä. Tuo omani ehti olla lapin läänin kilvissä vain noin 6 kuukautta ennen kuin palasi takaisin etelään ja rekisteröitiin Helsingissä. Silloinhan (-60 luvulla) kilpi vaihtui aina kun ajopelin lääni muuttui.
22.1.2008, 20:12 #143438AKE:lta olen saanut tiedot omistajista ja kilvistä, mutta tieto tyssää vuoteen 1966. 🙁
22.1.2008, 22:40 #143439Hyvä siitä Lasse tulee, tuohan on kuitenkin ihan ehjä paketti. Koetan katsella sitä kaasaria kunhan pääsen varastolle. On hyvä kone tuo AM-M, pikkupaku jätti AM:llä varustetun ami6:sen mennen tullen, ja kulutti melkein litran vähemmän satasella viime kesänä.
@Aakku wrote:
AKE:lta olen saanut tiedot omistajista ja kilvistä, mutta tieto tyssää vuoteen 1966. 🙁
Täh? AKEhan niomen omaan mainostaa ja myy kalliilla hinnalla palvelua jossa selvitetään museokatsastusta varten koko ajoneuvohistoria. Maahantuoja (nykyisin vissiin auto-bon) toimittaa veloituksetta maahantuontitiedot. Tosin sätkän osalta tiedot rajoittuvat rahtilaivan nimeen, tullauspäivämäärään, kulkimen väriin sekä mikä autoliike on vaunun vastaanottanut. Alkuperäisiä kilpiä varten taas tarvitsee AKE:lta tiedon ensirekisteröinnistä, josta taasen käy ilmi ensimmäinen rekisteriin merkitty omistaja. Kumpaankin sätkään (-64 ja -71) on tiedot löytynyt helposti.
23.1.2008, 05:25 #143440Hieno projekti, lykkyä rakenteluun!
Mitähän vm. mahtavat olla ex blåfiel ak 350 ja ex dago ak 350?
-jalppis-
23.1.2008, 06:34 #143441@Jalppis wrote:
Hieno projekti, lykkyä rakenteluun!
Mitähän vm. mahtavat olla ex blåfiel ak 350 ja ex dago ak 350?
-jalppis-
Blåfeldin (siis “paneeli/pellepaku”) on vm 1966, on ollut minulla vv 1980-1984, silloin siinä tosin ei ollut woody-kylkiä. 😆
23.1.2008, 11:29 #143442Pellepaku tuli heikiltä tänne Pohojanmaalle. Uuden omistajan piti liittyä kiltaankin.
24.1.2008, 08:30 #143443@Lasse1 wrote:
Uusi imu-pakosarjakin olis odottamassa, mutta pitäisi löytää se ostopalstalla kuuluttamani Solex 40 PICS kaasari !!
Sattuneesta syystä mulla olisi nyt ko. kaasari myytäväksi, ja vielä erittäin erittäin erittäin hyvä sellainen… Laitan sulle YV:tä. t. Juuso
25.1.2008, 19:44 #143444Sori kaverit,mutta nyt on niin notta Hukille täytyy huutaa notta: KYLLÄHÄN SE ON SELEVÄ ETTÄ SOON PIKKUPAKU JOKON KAIKISTA SÄTKIISTÄ SE PARAHIMMAN NÄKÖÖNEN ❗
Tuliko seleväksi?Pertsa
25.1.2008, 19:50 #143445Näinhän se on! Joutuivat suunnittelu vaiheessa jopa tekemään siitä
henkilömallia lyhemmän että saivat parhaat mittasuhteet ja sulavimman
ulkonäön! 😉 (henkilö mallia pienempi tavaran kuljetus auto ei ole niitä
tavallisimpia ratkaisuja)-Olli
26.1.2008, 02:27 #143446Niin, mutta kun Patonkimaassakin on autoja osattu verottaa 😯 ja hyötykulkimestakin on pitänyt tehdä hyötyajoneuvo.
Eikä se ole mitään siihen verrattuna, mitä täällä meillä on kehitetty veronkieron nimissä. 🙄26.1.2008, 06:09 #143447Tuo on totta. Pöntöt jne. Mutta Lasselle 10 pistettä tekstistä, kuvista ja projektista. Kaikki mikä elvytetään liikenteeseen tavalla tai toisella on 😀 .
26.1.2008, 07:18 #143448@kontio pertti wrote:
Sori kaverit,mutta nyt on niin notta Hukille täytyy huutaa notta: KYLLÄHÄN SE ON SELEVÄ ETTÄ SOON PIKKUPAKU JOKON KAIKISTA SÄTKIISTÄ SE PARAHIMMAN NÄKÖÖNEN ❗
Tuliko seleväksi?Pertsa
Tästä voisimme varmaan taittaa peistä maailman tappiin, mutta katsokaapa nyt veljet ihan aikuisten oikeesti näiden waunujen sivuprofiilia; pikkupaku, vaikka kaunis onkin, ikäänkuin loppuu kesken takapäästä, isossa sen sijaan peränylitys ikäänkuin viimeistelee kauniin ja oivallisesti muotoillun silhuetin.
m.o.t.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.