Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 211 - 225 (kaikkiaan 240)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Vanhat rekisteritunnukset #137945

    Kun mustat kilvet “vapautettiin” käytäntö ei ilmeisesti ollut aivan selvä, sillä ainakin alkuaikoina kilven kuin kilven sai myös mustana.
    Mobilistissa ainakin esilteltiin jotain jenkkirautaa johon oli hommattu 3+3 merkin mustat kilvet.
    Nykykäytännöstä en tiedä. Mikä tahansa tunnus, joka autossa on joskus ollut pitäisi saada kilpien hinnalla. Tietysti edellyttää, jotta numerot on vapaana.
    Ilmeisesti ei edes tarvitse kilpiä ostaa, jos vanhat on aikanaan jääneet palauttamatta.
    Jälkituontipeleistä en tiedä, niihinhän tulee EU-laput jos ei ole museoauto. Ilmeisesti ensirekisteröintikilpiä ei enää saa edes ilman EU-tunnusta.
    Mustat EU laatat olis tietysti komeat.
    Saako “ökykilpiä” mustana?

    vastauksena käyttäjälle: Sähköä kiitos #137863

    Tässähän oli potilaana kutonen, nelkun kaksiasentoiseen lukkoon verrattuna kutosen systeemi on surkea.

    Eihän ne sähköt kovin isot ole – lataus,sytytys,vilkut,pyyhkijät,mittarit ja mahdolliset lisäviritykset. Ei mieletäni muuta.
    Ennen remonttia kun laittoi vilkun päälle jännitemittari heilui yli 2volttia (tarvikemittari, joka näyttää voltit spesaalin taulussa kun ei org. mittaria ole)
    ja virtalukko lämpeni ihan havaittavasti.
    Nyt nitkahtaa juuri havaittavasti vilkuttaessa.

    Nelkkuja ainakin on ollut kahta versiota 3 ja 8 sulakkeella.
    Jälkimmäisessä on sulakkeet ajo valoille ja parkeille oik. ja vas. puoli erikseen. 3 sulakkeisessa ajovalot on vailla sulakkeita.

    vastauksena käyttäjälle: Sähköä kiitos #137854

    Sätkän laitaushäiriöissä kannattaa tarkistaa virtalukon pohjan kunto.
    Jos jännitehäviö on iso lataussäädin saa “väärän tiedon” jänitteestä.
    Omassa kutosessa lataus alkoi temppuilemaan ja lopulta diagnoosi oli virtalukon pohja.

    Korjaukseksi putsasin virtalukon ja kytkin releen “isoille sähköille”, jota virtalukko vain ohjaa.

    Toinen vikapaikka on akun ja tuulilasin lämpöputken välissä oleva johtosarjan maadoitus.
    Sen kautta kulkee mittariston ja lataussäätimen maadoitus. Ja valojen? En muista tarkkaan.
    Vaihdelootan kanteen menevää johtosarjan maadotusjohtoa ei taida uudemmissa johtosarjoissa olla ollenkaan?

    vastauksena käyttäjälle: Piikittelyjä #137847

    Ja taas mennään.

    Eikö olekin ihan eri äänensävy jos laittaa vastaukseksi esim.

    A-mallissa on neljä pyörää.

    tai

    Vuoden -52 korjaamokäsikirjan mukaan A-mallissa on neljä pyörää.

    tai

    Kesällä -86 Esson baarissa oltiiin porukalla sitä mieltä, että A-mallissa on neljä pyörää.

    Mitä tulee “absoluuttisiin totuuksiin” ja ketjujen pysymiseen aiheessaan laitan tähän lainauksen snorkkeli.net:stä, jota on tullut myös seurailtua.
    Jokainen voi kuvitella sukellustermien tilalle vaikka sätkään liittyvät sanat. Minusta teksti toi hyvin esille keskustelun todellisen tarkoituksen.

    Koska varsinainen aihe tuli selvitettyä voinen kommentoida keskustelua yleisemmin. Snorkkelin tekniikka-keskustelupalsta on tarkoitettu mielestäni jonkin tekniikkasukellukseen kuuluvan aiheen, tässä tapauksessa dekopullojen merkinnnöistä käytävää keskustelua varten. Se ei ole mikään viisastenkerho, jossa valitut viisaat antavat yksiselitteisen vastauksen esitettyyn kysymykseen. Sellaisen saisi paremmin lähettämällä kysymyksen sähköpostitse suoraan esim. etusivulla mainituille IANTD;n Board Of Advisors ryhmän jäsenille, jotka sitten julkaisisivat vastauksensa vaikka täällä Snorkkelissa.

    Ei, tämä on keskustelupalsta, jossa asioita käsitellään hieman eri näkökulmista riippuen sukellustaustasta, kokemuksesta, sukelluskoulutuksesta yms. Samalla tavalla tämän pitäisi palvella myös päinvastoin. Keskusteluun osallistuu lukijoita, jotka ovat kiinnostuneet samasta aiheesta omasta näkökulmasta lähtien.

    Ko palstalla on n.6000 käyttäjää, joista n.1200 kirjoittaa palstalle. Eli melkoisia ketjuja irtoaa melkein aiheesta kuin aiheesta. Lainaus on ketjusta, jossa on 54 viestiä ja välillä tarina kiertää aika kaukana alkuperäisestä aiheesta. Periaatteessahan yksi vastaus olisi riittänyt.

    Oma mielipiteeni on kokolailla sama, palstat on keskustelua ja kokemusten vaihtoa varten, eikä niihin pidä suhtautua “absoluuttisesti”.

    Tuollainen juupas – eipäs asemasota on aika lapsellista, ihan sama olisi hiekkalaatikolla väitellä siitä kumpi on kovempi jätkä Mustanaamio vai Bätmän.
    Välillä jotenkin tuntuu, että killan palstan porukka on liian pieni ja jutut menee sen takia helposti kahdenvälisiksi. Olen kuullut monen lukevan tätä palstaa muttei viitsi mitään kommentoida, kun heti tulee “täyslaidallinen” perään.
    Isommalla porukalla tuollaiset väittelyketjutkin kiertää isompaa kehää ja välillä lipeää kokonaan tontilta, ja lopputulos on usein melko hupaisaa luettavaa.
    Aktiivinen moderaattori oli killan palstallekin hyvä. Voisi jyrähtää Big Brotherin tyyliin aina väliin, että nyt pojat jäitä hattuun tai housuihin. Muuten joudutte hiekkalaatikolle.

    vastauksena käyttäjälle: visan kone #137775

    No ohoh! Jos sätkä kiihtyisi yhtä hyvin kuin nämä keskustelut, niin kyllähän kerkiäisi.

    Siinä taisi mennä herroilta vähän etuvasukset ja transistorit sekaisin.
    Minun kipinäpurkkini on tosiaan vain elektroninen kytkin, joka korvaa kärjet eikä “monista” tai “vahvista” kipinää mitenkään.

    Kokonaan kärjettömän systeemin rakentaminen (tai 123:en hankkiminen) on käynyt mielessä, jossain nurkissa olisi valmis aihiokin. On vaan toiminut näikin niin hyvin ettei ole tullut aiheeseen perehdyttyä.

    Visoista ei omakohtaisia kokemuksia ole, kutosella on kerennyt.
    Noin muitten kokemuksia punninneena ja vahvasti mutu tuntumalla väittäisin, että vaihteiston välityksillä on aika iso merkitys kokonaisuuden toimivuuteen ja polttoainetalouteen.

    Peräkärryn vedossa ja pakuissa visan pannu varmasti puoltaa paikkaansa. Aika monessa Akadyanessa taitaa visan kone ollakin.
    Syttysysteemiä on monet haukkuneet ilmeisesti Jasun jo esilletuomien seikkojen takia ja alkaahan ne boxitkin olla jo reilut parikymmentä vuotta vanhoja.

    Ellen väärin muista taloudellisuusajotkin on joskus voitettu Visa koneisella Tiinalla.

    vastauksena käyttäjälle: visan kone #137752

    Omaan sätkään tein vuosia sitten ihan uteliaisuudesta, joskus ammoin nyytisissä olleen ohjeen mukaan “puolikärjettömän”. Eli elektronisen vahvistimen, jota kärjet ohjaa.
    Systeemi on toiminut yli odotusten ei muistaakseni ole kertaakaan prakannut.
    Ei ole mitään muistikuvaa milloin nykyiset kärjet on asennettu. Ajoituksen joutuu kyllä tarkistamaan aina öljyvaihdon yhteydessa, kärjet kun kuluu mekaanisesti.
    Perstuntumalla tuli alussa sellainen fiilis, että alakierrosvääntöä olisi tullut lisää. 123:sista ovat sanoneet samaa, kärkiin verrattuna.

    vastauksena käyttäjälle: AK 400 jousitus #136961

    Eipä nuo henkilömallien varvat minusta kovin kovaa ainetta ainakaan ole. Mustaakseni aikanaan dyanen alle ainakin katkennut varpa hitsattiin vaan migillä päittäin, eikä se ainakaan minulta silloin katkennut. Syytä en kyllä muista miten se poikki oli mennyt. Ei tuolle nyt tietysti takuuta voi antaa.

    Eikös kierretangosta syntyisi tasan sen mittaiset varvat kun tarvitsee, uusi kierre vaan lenkkeihin. Alkuperäiskierre kun on niin eksoottinen, ettei taida sellaista tankoa mistään saada valmiina. Tosin ei sitä tankoa varmaan mistää yrjöystalosta kannata muutenkaan hakea.

    Ihan niinkuin olisin joskus kuullut, että pakun jousipöntöissä olisi esijännitystä. Eli jouset olisi puristettu pönttöön. Tämä voi kyllä olla ihan urbaanilegendaa.

    vastauksena käyttäjälle: VAIHDE PÄÄLLÄ, MITÄ TEHDÄ ?? #136993

    Aika hankala sanallisesti tuota on selostaa, täällä palstallakin on parin viestiketjun verran tuota puitu. Kyllä sen pystyy vaihdeloodan paikallaan ollenkin korjaamaan, itsekin olen moista kerran ronkkinut. Pallo on nyt sätkän sijaintipaikkakunnan kiltalaisilla.

    vastauksena käyttäjälle: ‘Akadyane’ made in Jugoslavia #136757

    Aika huiman näköinen on, onkohan kukaan koskaan edes yrittänyt laskea kuinka monta eri versiota 2CV:n pohjalta on tehty erilaisten tehtaiden toimesta ? ?
    Jos otetaan huomioon vain autoliikkeestä uutena myydyt tuotteet, ei rakennussarjamuutoksia yms.

    vastauksena käyttäjälle: Pakki päällä #134916

    Kun siirtorenkaan kierre aukeaa peruuttassa, irtoava rengas painaa siirtohaarukkaa kolmoselle päin, jolloin siirtäjätankojen välissä olevat kuulat estävät pakkia tulemasta pois, koska vain yksi siirtotako voi liikkua kerrallaan. Renkaan irrotessa menee siis kolmonen itsestään päälle.
    (jos pakin saa pois kolmosvaiteella voi varovasti ajaa)

    Itse ainakin jouduin irroittamaan yhden siirtohaarukan tagostaan, että tilanne laukesi.
    Oma loota juuttui kerran ykköselle johtuen siirtohaarukan (2/3 vaihde) väärästä säädöstä, sillon meni tämä ykkösvaihteen “synkrorengas” pois uristaan ja aiheutti pattitilanteen. Tovi piti pohtia miten ko. tilanne oli edes mahdollinen.

    vastauksena käyttäjälle: keskipakokytkin #136930

    Ymmärtääkseni keskipakokytkin käy vanhempiin kutosiin joissa on käpäläkytkin. Uudemmissa, joissa on tähtiasetelma kytkinakselissa ei ole paikkaa “huimapyörälle”. Kytkinkehä on kutosversiossa leveämpi kuin vanhuksessa, joten mitkään vanhuksen osat eivät käy.
    En tiedä onko AMI6 moottorissa ja uudemmissa kutosissa sama pulttijako kampiakselin päässä jolloin nämä kävisi ristiin.

    Keskipakokytkimen on saanut vallinnaisena varusteena nelkkuihin ja kutosiin johonkin vuoteen asti (-75?).
    Suomeen on ilmesesti tullut pari nelkkua joissa on ollut keskipakokytkin. Kutosia ei liene ainuttakaan ainakaan maahantuojan kautta.

    vastauksena käyttäjälle: Nyytisten 5/2006 pääkirjoitus herätti… #136854

    Tämän keskustelupalstan sisältö tuntuu saaneen valtavat mittasuhteet ja painoarvon kiltalaisten keskuudessa.
    Totta mielestäni on, ettei palstan sisältö anna välttämättä ihan oikeaa kuvaa killasta ja kiltalaisista.

    Vai miten on? Oikeat ihmiset näitä juttuja tänne kuitenkin rustaa eikä mikään roskapostipalvelin. Ihan höpöjutut on tietysti helppo jättää omaan arvoonsa.Ja ainakin osa palstan käyttäjistä käy kiltatapahtumissa ja on ilmeisesti myös killan jäseniä, koska tapahtumista ja nyytisistä tällä keskustellaan.
    Itse olen käynyt vuosia kiltatapahtumissa hymyssä suin ja ajatellut, että kilta on ihmisten yhteisö ja ihmiset ne siellä iltanuotiolla istuu olivat sitten tulleet paikalle vaikka panssarivaunulla.
    Nyt kun näitä (oikeiden ihmisten kirjoittamia) juttuja (siis ajatuksia) on lukenut täältä on alkanut jotenkin tökkiä koko hoito, ihan tosielämässä siis. Vai kirjoittavatko ihmiset tänne jotain ihan muuta mitä oikeasti ajattelevat esim. kovakatolla tapahtumaan tulosta ?

    Kannattaisiko kuitenkin vähän miettiä mitä ajatuksia saattaa julkisuuteen ja mitä ei. Eihän sitä tosielämässäkään kaikkea ihan päin naamaa lauota.Kaikki ei kuitenkaan voi olla kaikkien kavereita koskaan missään, aina joutuu vähän “sietämään” itselle epämieuisia asioita ja ihmisiä ja ajoneuvoja.

    Jotenkin on sellainen tunne, että tälläinen palsta toimii parhaiten silloin kun jäsenet on todella anonyymejä eivätkä tapaa toisiaan koskaan tosielämässä.

    Ja mitä näihin kovakattoihin tulee, niin sellaisen 500000km ajetun vanhan sähköhydraulisen sitikan omistaminen vaatii mielestäni yhtä suurta hulluutta kuin 2CV:nkin. Satoja hapettuvia sähköliitoksia ja metreittäin hydrauliputkia, ventiileitä . . . ja mukavaa kyytiä . . . Mutta hulluutta meillä Suomessa riittää.

    vastauksena käyttäjälle: PÄREPITSIKKKUPPI 2006 on… #134794

    Harmi juttu. Minusta yö-st on ollut yksi parhaista kisoista.
    Turnaus oli kyllä joskus aika rankka, kun yökisan palkintoja jaettiin n. klo 5.00 lauantai aamuna ja seuraava kisa taisi alkaa klo 12.00 samana päivänä ja sunnuntaina vielä lautapelit päälle.
    No täytyy pitää se kiertopalkinto tallessa, ehkä siitä kisataan vielä tulevaisuudessa.

    vastauksena käyttäjälle: MIHIN KILTAHENKI ON KADONNUT ??? #134645

    Vai vanhalle roinalle takuu.
    Muistaakseni samantapainen juttu on joskus ennenkin ollut Nyytisten sivuilla. Eihän ne Nyytiset ehkä ole paras paikka tämäntapaisille henkilökohtaisille välienselvittelyille. Asiahan olis aivan toinen jos tavara ei olis ollut sitä mitä myytiin. No ei kaivella tätä sen enempää.

    Itse ostin jokin aika sitten käyttökulkineeksi sähköhydromystisen sitikan keskisuomalaiselta “diileriltä”. “Takuuksi” kysyin ,että uskallatko tutulle myydä tämän vehkeen.
    Täytyy kai sitten haukkua “diileri” julkisesti jos se ei kestä 100tkm ilman remontteja.

    vastauksena käyttäjälle: Korinvaihto #134571

    En ole ainakaan kiltatapahtumissa viimevuosina yhtään tuontyyppistä rakennelmaa nähnyt.
    Suomessa on kyllä ainakin Dyane muutetttu Mehariksi.
    Rakentelusääntöjä en tarkemmin tunne, ilmeisesti 50prosentin vaatimus alkuperäisosista on edelleen voimassa ja tuo Lomax kori vaatinee tällä turvakaaren ja miten lie vaatimukset lokasuojista.
    Autojen rakennemuutokset on EU:ssa jotenkin “kansallisesti hyvksyttyjä”, joten valmiiksi rakennetun “kitcar” auton tuontikaan ei ilmesesti onnistu.
    Mutta AKE tietää lisää.

Esillä 15 viestiä, 211 - 225 (kaikkiaan 240)