Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
BER-iin on olkatapit menossa paikalleen. Katsastaja ei tyytynyt selityksiin, kun etupyörät heiluivat pari senttiä vähän joka suuntaan. Onhan se aika finaalissa monestakin paikasta, ensi talvena olisi tavoite tehdä siihen isompaakin ehjäystä.
Amin käsikirjaa ihmeteltiin. Sen mitä ymmärrettiin (ranska), penkin käyttöohjeet olivat osiossa “options”. Eli lisä/valinnaisvaruste ollut.
Tiinoissa(6) on ollut kaatuvia penkkejä ihan alkuperäisenä ? Ja tietysti 2CV Mixte.Täähän on vähän semmoinen ikuisuuskysymys. Kilpaöljyjen pintapaineen- ja lämpötilan kesto-ominaisuudet ovat toki erittäin hyvät.
Mutta kilpamoottorien huoltovälit on todella lyhyet. Kuinka hyvin öljy toimii likaantuessaan, kun siihen liukenee vettä, öljy vanhenee/hapettuu ? Toiminta kylmänä, kuluneessa moottorissa jne. Arkimoottorissa ja kilpamoottorissa öljyltä vaaditaan aika erilaisia ominaisuuksia.Yhden tällä tavalla vikaantuneen GS:n laturin (joka on rakenteeltaan vastaava) purin uteliaisuuttani. Käämeissä oli melkoisesti hapettumia raudan sisällä kulkevassa osassa. Tässä yksilössä käämistystä ei ilmeisesti oltu lakattu/hartsattu lainkaan. Hiekka/suolavesi pääsee lankojen väleihin tekemään tuhoa.
Vianhan aiheuttaa käämikierrosten meneminen oikosulkuun. Jos lanka katkeaa kokonaan, loppuu latauskin kokonaan.
Onkohan “täyskorjatussa” vain pesty, vaihdettu laakerit, kollektori ja käsitelty silikonilla vanha käämitys ? Jolloin hapettuminen raudan sisällä jatkuu. . .
Diodin pimahtaminen vie tietysti osan tehosta, kylläkin useinmiten menevät oikosulkuun. Jolloin sulakelevy palaa/akku tyhjenee.Onnistuu, jos mitään ei ole rikki. Jousia voi olla poikki tai jouset kasattu väärin. Kannattaa tarkistaa varpojen päätylenkkien ja kiilatappien kuluneisuus.
Jos lenkit eivät suosiolla suostu kierteissään pyörimään, kannattaa ne suosiolla varovasti ohuella katkaisulaikalla halkaista. Jolloin selviää pelkkien lenkkien uusimisella.Eikös “tehtaan säädöt” ole menneisyyttä, polttoaineen erilaisuuden takia ?
Jossain alan lehdessä oli mainittu eroksi 10%.
Mainitsihan Helge Nyytisissäkin suurentaneensa 9-heppaisen alkuperäissuutinta saadakseen käynnin pätkimättömäksi. Itsekin lisäsin tuohon 18-heppaiseen juurikin n.10%, samasta syystä.Eikös killalla ole meneillään jonkinmoinen arkistojen inventoitiprojekti. Tämäpäivänä nuohan kannattaisi saattaa digitaalimuotoon. Vaatisi vain vaivaa ja välineet.
Toimiiko kiihdytyspumppu?
Vaihdoin suuremman tyhjäkäytisuuttimen, paransi jonkin verran toimintoja. Täytyy hommata suurempia pääsuuttimia lisätestejä varten.
Miul on ne Burtonin “paremmat” eli alkuperäiseen harmaaseen väriin maalatut. Eivät olleet hirveän pyöreät, eli heittoa aika pajon. Lisäksi saumahitsattuja vanteita väitetään hajenneen?
Mutta ei hajua onko valmistaja enää sama, ja montako valmistajaa on olemassa. Pulverimaaleja on valtava määrä erilaisia, kestävyys riippuu aineen tyypistä/laadusta. Käsittääkseni nuo Burton tuotteet ovat myös pulveroidut.Kepin liikeradasta tulee lähinnä mieleen, jo aiemmin mainittu sen pystykepin löystyminen. Mutta sen pitäisi vaikuttaa kaikkiin vaihteisiin.
Jaa tuos on monia mahdollisuuksia. Katso ensin ettei vahdekeppi ole irti laatikosta. Eli laatikossa on vain pieni nysä, johon on lemmarilla kiinnitetty se pystyosa. Se jos löystyy, eli keppi pyörii siinä lootan kannessa. Muuttuu vaihteensiirto aika epämääräiseksi.
Kolmosvahteessa voi olla se siirtorengas löysällä, jolloin kolmonen on “liian lähellä”. Je peruuttamalla saa koko homman lopullisesti jumiin. Ja tietysi kolmosen synkronoinnin kuluminen.
Kannen avaaminen ei saa vielä kuulia lentämään, vasta vaihteensiirtotankojen irrottamine. Keskimmäisen tangon etupäässä on kyllä kannen alla jousi ja kuula. Muutta jos kannen poistaa nätisti jää jousi reikäänsä. Se kuula kannattaa sieltä kolostaan poistaa, jos kokeilee vaihteensiirtoa ilman kantta. Helposti hyppää sinne lootan pohjalle.
Kansihan tuosta kannattanee auki ottaa, ja katsoa että vaihteensiirrossa on kaikki paikallaan. Tuo vapaan epämääräisyys on lievästi erikoista. Ja tarkastaa sen kolmosen, eli keskimmäisen siirtohaarukkaan vastaavan rinkulan lukitus.Eikös ne B-osilla paljon korjaa ihan “oikeitakin” autoja. Käsittäkseni vakuutusyhtiö määrittää jotenkin autolle arvon, ja sen mukaan päättää korjataanko vai lunastetaanko. Mun C4:n taisivet kattoa ihan nettiautosta mitä moisista pyydetään ja sen mukaan lunastivat. Ensin tietysti piti käydä korjaamolla pyytämässä tarjous remontista, joka ylitti arvon.
Voitelin tiivisteen kotelosuojalla reilusti, ja naruna käytin taipuisaa (muovi) sähköjohtoa. Siis samalaista jota johtosarjasta löytyy. Vieläpä melko paksua taisi olla 2,5mm2.
Johto on liukas ei tarraa tiivisteeseen. Piukoissa kohdissa voi edetä “pyörittämällä”, eli vetää ensin eteenpäin. Ja sitten poispäin reunasta, jolloin tiiviste nousee pätkä kerrallaan reunan yli.Aika kehnosti on mitään syntynyt viime aikoina. Vanhus tuli taas käyntikuntoon joulukuun alkupuolella. Etuakseliremppaa tullut vähän tehtyä, ikääkuin varastoon. Olkatapit on asennettuna. Hammastanko osoittautui jälkeen -83 tehdyksi, on paksumpi kuin vanhat. Joten perus “rinkula” ei sovi. Muuten mekaniikka osoittautui erittäin hyväkuntoiseksi.
-
JulkaisijaArtikkelit