Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 240)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Laturi startiksi ? #171334

    Tuost dynastartista on toinenkin versio, joka näyttää ihan isokokoiselta tasavirtalaturilta. Ollen siis hihnavetoinen. Löytynee ainakin Fiat 500. Ja monista vene / pienmoottoreista.

    vastauksena käyttäjälle: Trafin tilastointia #170224

    Ei taida puuttua, mutta valitse merkiksi citroen ja selaa malleja. On mm. vain yksi 2cv6club ja 27kpl 2cv4:jää.
    Ja jollakin on azu2cw.

    vastauksena käyttäjälle: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon? #170088

    Tuos on omakehua jälleenmyyjän sivuilta :

    Red Line Synthetic Oil Corporation aloitti 1979 kehittämällä voiteluaineita kilpamoottoripyöriin. Johtoajatuksena on aina ollut valmistaa parhaita mahdollisia tuotteita, tekemättä kompromisseja kustannusten vuoksi. Moottoriurheilu on edelleen tärkeä painopistealue, mutta tänä päivänä Kalifoniassa sijaitsevalla yrityksellä on yli 100 huipputuotetta, joita käyttävät yhtä hyvin moottoriurheilun huiput Formula ykkösistä WRC ralliautoihin ja nitrodragstereihin, kuin myös merkkihuollot, teollisuus, kuljetusalan ja merenkulun ammattilaiset, sekä tietenkin valveutuneet harrastajat.

    Kaikki Red Line öljyt ovat täyssynteettisiä, polyolesteri-pohjaisia huiputuotteita. Myös kaikki kilpailevien öljymerkkien Formula-1 öljyt ovat polyolesteri-pohjaisia, mutta niitä ei myydä kuluttajille. Red Line on tässä poikkeus – kaikki huippuammattilaisten tuotteet ovat sinunkin saatavillasi. Polyolesterien filminjujuus, lämpöstabiilisuus, korkeiden lämpötilojen kesto ja kitkaominaisuudet ovat ylitse muiden, samoin hinta. Polyolesterit ovat yhteensopivia erilaisten tiivistemateriaalien kanssa, eivätkä kutista tiivisteitä kuten muut synteettiset. Red Line oljyt ovat sekoituskelpoisia keskenään, sekä muiden synteettisten ja mineraaliöljyjen kanssa. Esteripohjaisina ne ovat myös pitkälti biohajoavia.

    Red Line lisäaineet edustavat samaa tinkimätöntä linjaa – jokainen tuote edustaa alansa parasta ja viimeisimpää osaamista, ja on mahdollisimman tiivistetyssä muodossa. Siirtyessäsi käyttämään Red Line tuotteita, sinun ei tarvitse purkaa moottoria tai voimansiirtoa osiin huomataksesi eron, vaan huomaat sen muutenkin, kuten pienempänä polttoaineen kulutuksena, mekaanisten äänien vähentymisenä, jouhevana vaihteiston toimintana, matalampina lämpötiloina, suurempana tehona, parempina päästöarvoina.

    Omilla nettisivuilla näyttävät hehkuttavan menestystä monenmoisissa autokisoissa, lähinnä tuolla amerikanmaalla.

    vastauksena käyttäjälle: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon? #170079

    Ainesosa lienee rikki, jota käytetään lisäaineena(-ssa) lisäämään tuota öljykalvon paineenkestoa. Rikki sitten reagoi pronssin sisältämän kuparin kanssa. Tämä myös antaa vaihteistoöjylle se ominaisen hajun.
    Käsittäseni ei ole mitenkään uusi asia, mutta gl-5 öljyissä sitä on ilmeisesti senverran reilusti, että pitemmänpäälle vahinkoa voinee tulla.
    Esim. vanhoista peogeotesta löytyvä ns. ruuviperä, jossa lautaspyörä on kokonaan prossia, tuhoutuu helpostikin väärällä öjyllä.

    2CV:ssä en muista koskaan edes kulleeni, että vaihtestosta olisi vetopyörästö kulunut pilalle. Yleensä ensin loppuu sykronoinnit (ovat sitä pronssia), tai jokin laakeri hajoaa.
    Tai sitten sen siirtorenkaan irtoaminen jumittaa peruuttaessa koko keksinnön kerralla. . .

    vastauksena käyttäjälle: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon? #170074

    Red linen valmistaja taisi kehua, että tuon öljyn kitkakerroin on optimoitu juurikin käsivalintaisille vaihteistoille. GL-5 öljyt on “liian liukkaita” eli synkronointi ei toimi, vaikka olisi kunnossakin.

    Taannoin laitoin tuota Redlineä manuaali XM:n vaihteistoon. Se kun oli ollut ilmeisen huonolla huollolla, eikä kolmosta saanut kylmänä päälle oikein millään.
    Alkoi toimia oikein kauniisti, lisäksi vaihdekepistä ei erottanut lainkaan näyttikö lämpömittari -20 vai +20. . .

    vastauksena käyttäjälle: Huohottimen korjaussarja Burtonilta #170055

    Sitten mitä tulee tuohon kammen kunnostukseen niin siitä kuulisin mielelläni käyttäjäkokemuksia maailmalta. Kampeen liittyy monenmoista niksiä ja naksia ja niinkuin videolla näkyy

    Tarkoittaen tarkalleen mitä?
    Tuossahan kiertokankien kaulat hiottiin ohuemmiksi ja keskikappale oli kokonaan uusi, jossa pienemmät reijät kauloille. Kun kaulat hiotaan ohuemmiksi on vastapainolimpusta otettava myös, jotta tasapaino säilyy (?)

    vastauksena käyttäjälle: Rättärit Suviyössä 2014 #169638

    Tänäpäivänä taitaa olla aika monesti niin, että tapahtumapaikka on pakko varata jo kauan ennen tuota JP-kokousta.
    Lisäksi kuntien, yhdistysten yms. paikoissa “oma väki” saa monesti varata ensin, ja ulkopuoliset valkkaa sitten lopuista.
    Eli valinnanvaraa ei välttämättä ole paljoakaan.
    Kiltakalenteri pitäsi oikeastaan tuoda syyskokouksen asialistalle, voisi olla enemmän vaikutusmahdollisuuksia ajankohtiin.

    vastauksena käyttäjälle: peruutusvalo #170005

    Tuosta voi koittaa väijyä erilaisia määräyksiä ja voimaantulovuosia:
    http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Istuimille on näköjään tullut joku vaatimus myös -84 alkaen. . . Mistä tuon standardin sitten löytää. . .

    vastauksena käyttäjälle: Turvavyöt #169822

    1981 alusta piti olla takana vyöt. Edessä 1971 alusta. Eli seiskakakkosesta täytyisi löytyä edestä jonkinmoiset vyöt.
    Tosin museoautoon saa käsittääkseni laittaa vaikka ihan modernit vyöt.

    vastauksena käyttäjälle: Mistä oikeat korjauspalat vanhukseen? #169678

    Jaa, rintapelleissä taitaa olla erona vaihekepin reikä ja kiinnitys. Ja muitakin läpivientejä taitaa olla erikohdissa. Muttei mitään perustavanlaatusta eroa pitäisi kyllä olla.

    vastauksena käyttäjälle: Mistä oikeat korjauspalat vanhukseen? #169673

    Tuuletusluukussa taitaa olla erona pyyhkijöiden reijät. -63 tulee sähköpyyhkijät, isommat reijät ja eripaikassa.
    Rintapelti taitaa olla yläosa, siitä saumasta ylöspäin. Mahtisiko olla “etukotelo” nimellä tuo alaosa.
    2CV killan varaosakaupassa on myös peltiosia.

    vastauksena käyttäjälle: Öljyvuotoa ihmettelen #169387

    Voi, huohottimen toiminnan voi testa vesitestillä. Eli öljytikku pois paikaltaan. Tikun reikään läpinäkyvä letku, jonka toinen pää vesiastiaan. Moottori käyntiin.
    Veden pitäisi nousta letkussa muutaman sentin astian vedenpinnan yläpuolelle. Jolloin kampikammiossa oleilee pieni alipaine.
    Jollei, huohotin ei toimi ja/tai mottori on erittäin väljä. Ylipaine kampikammiossa tahtoo työntää öljyä ulos vähän kaikkialta.
    Jos alipaine on ok, vuotanee jostain painepuolelta, öljynjäähdytin, kansiin menevät putket.
    Jos laturikin on öljyssä, niin kampiakselin etustefa on epäiltyjen listalla. Potkurin ilmavirta tahtoo levittä öljyn ympäriinsä, tehden vuodon paikallstamisen hankalaksi.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 1100 cc (BMW) #169283

    Toiselta palstalta lainattua:

    Olin Trafin koulutuksessa, jossa puhujana oli liikenteestä ja ajoneuvon rakenteista vastaava Trafin edustaja.
    Kysyimme pätevätkö Trafin ohjeet ja määräykset oikeudessa. Vastaus oli, että eivät päde miltään osin. Trafi ei säädä lakeja, eikä vastaa omien ohjeiden ja määräysten lainvoimaisuudesta.

    Myös katsastajien Trafilta saadut määräykset eivät aina perustu lakiin ja asetukseen. Monet määräykset ovat tunteella ja mielivallalla toteutetut. Muutoksen määräyksiin saa vain riittävän monen kansalaisen virallinen vaatimus lain noudattamisesta. Tällöin Trafi kyllä muuttaa määräyksiään, mutta vasta pakon edessä. Näin asian ilmaisi erään katsastusaseman päällikkö.

    Tämä liittyi keskusteluun hinausapuvaunun eli “dollyn” liikennekelpoisuudesta, josta oli kovin eriäviä vastauksia saatu ko. laitoksesta.

    vastauksena käyttäjälle: Kierroslukumittari #130237

    Täs on taidettu ajatella “hukkakipinää”, räsyssähän tulppaan tulee kipinä joka kierrokselle. Kärjiltä vaan ei tule ylimääräisiä, vaan sama “jaetaan” molempiin pyttyihin.
    Jos kiekkamittari ottaisi tiedon yhden sylinterin tulpanjohdosta ei sylinteriluvulla olisi väliä, mutta rättärissä näyttäisi taas väärin. . .
    Tuli muuten mieleen, myyvät dieseliin yleismallista kierr. mittaria.
    Jos oikein ymmärsin ottaa laturista tiedon, järkeenkäypää (vaihtovirta) ,mutta onko laturin välitys aina sama.

    vastauksena käyttäjälle: Kierroslukumittari #130233

    Ryhdyin kevään kunniaksi tuunailemaan ja laitoin kierroslukumittarin, toimi hienosti. Kuljinta on kuitenkin vaivannut käyntihäiriöt, joten vaihdoin kokeeksi puolan.
    Ei vaikuttanut käyntiin, mutta kierr. mittari alkoi näyttää mitä sattuu.
    Kokeeksi laitoin 0,1uF kondensaattorin mittarille menevään piuhaan sarjaan, näyttämät palasivat.
    Mutta onko jompi kumpi puola kuitenkin viallinen ?

    Miten on semmoinen kuva, että kutosenkin kansissa olisi tuplajousia venttiileille ?
    Kahta jousta käytetään ilmeisesti siksi, että jousilla on eri ominais- eli resonassitaajuus.
    Jolloin venttiilikoneisto ei ala niin helposti värähtelemään “omia aikojaan”. Ei pelkästään jäykkyyden tähden.

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 240)