Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Poljin pohjassa startatessa, muuten ei starttauksesta tule mitään. Saa kirnuta hamaan tappiin.
Suuttimet on arkistosta löytyvän taulukon (Kaasutin, Mallit, huolto, halkaisukuvat, säätö) mukaiset.
Moottori mallia 435cc AYA2 ja kaasutin 34 PICS 6
Mutta ei tässä vielä heitetä kirvestä kaivoon(vaikka ne tuossa vieressä ovatkin,kaivo ja kirves)
Pitänee kaivella omat ja vieraat varastot ja alkaa tuo suuttimien vaihto/testaus rumba.
Raportoidaan taas kun jotain on raportoitavaa .Eiköhän tuo nelkku tuosta saada pelittämään.No nyt on pähkäilty ja tutustuttu kaasuttimen sielunelämään mutta ei se vaan vieläkään tahdo aueta(sielunelämä). 😕
Bensapumppu on vaihdettu pienempi tehoiseksi, (0.1-0.15bar.) jonka jälkeen tulviminen loppui. 🙂
Sen jälkeen kaasutin on vielä puhdistettu, ensin liottamalla pesunesteessä ja sitten paineilmaa perään kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.
Sen jäkeen vielä CRC:n kaasuttimen puhdistusainetta kaikkiin mahdollisiin kanaviin yms.paikkoihin.
Suuttimet ja suodatinverkko puhdistettu CRC:llä ja paineilmalla.
Tulihan kaasutin käytettyä vielä ultraäänipesurissakin.
Bensaletkuun vaihdettu myös uusi bensansuodatin pumpun ja kaasuttimen väliin.
Ilmanpuhdistin on myös uusittu. Kaasuttimen läpän akselikin on OK.
Sitten etsitty sopivaa seossuhdetta/tyhjäkäyntiä. Nyt tuntuisi kaikki olevan melko kohdallaan .
Mutta mutta, kylmänä lähtee käyntiin kuin palmun alta mutta kuumana ei.
Saa sahata jonkun aikaa ja käyntiin se sitten lähtee aivan kuin se olisi kastellut tulpat.
Bensa ei kyllä haise.
Ensin vähän pörähtää startin mukana ja sitten kun vaan jaksaa startata niin siitä se pikkuhiljaa käynnistyy.
Seuraavaksi pitäneen vaihtaa vielä sytytystulpat.(kaikki keinot pitää kokeilla)
Jos mikään muu ei enään auta niin täytyy kait alkaa metsästä uutta kaasutinta jostakin.
Tai sitten vastaanotetaan hyviä neuvoja.Tuollainen punainen tuli pari viikkoa sitten ostettua Mikkelin Kenkäverosta.
Samalla ostin myös Keniassa tehdyn peltisen sätkän pienoismallin.
Tuossa ne nyt olohuoneen TV-tasolla köllöttelee.Bensan pinnankorkeus pitäisi olla suht oikea.
Neulaventtiilin alla on kaksi prikkaa niin kuin ennen sähköpumppuakin.
Koho ja neulavettiili ovat uusia.Tosin ei tullut mitattua itse neulaventtiilin korkeutta.
Josko se olisi erilainen kuin vanhassa?Mikä on paras,helpoin ja ennenkaikkea oikea tapa tarkistaa ko. kaasuttimen bensan pinnan korkeus?
Jostakin olin lukevinani, että korkeus tulisi olla 25mm mitattuna kohon keskikohdasta.
Mahtaako olla oikea?Pumppua ostaessa pyysin kyllä mahdollisimman matalapaineisen mallin.
Tosin muistelen että myyjä sanoi paineen olevan 0.3 – 0.5 baaria.
Mahtaako tuo olla liikaan? Taidan joka tapauksessa etsiä uuden pumpun pienemmällä paineella.Kyllä ne rättärit oli harvassa tuolla euroopankin puolella. Kesäkuun alussa tehtiin seitsemään maan vaellus.
Viro,Latvia, Liettua, Puola, Saksa , Tanska ja Ruotsi.
Aikaa meni kaksi viikkoa ja kilometrejä tuli reilu 4000km.
Häpeäkseni täytyy myöntään että ei oltu 2CV:lla liikenteessä. 🙁
No joka tapauksessa matkan aikana ei nähty kuin 2kpl. sätkiä. Ne bongattiin Varsovassa ja olivat kumpikin kuin pakasta vedettyjä. Eli vähissä tuntuu olevan kulkimet.Vai kummallista lentokoneen moottoria. 😯
Kotkassa Kyminkentällä Karhulan ilmailukerhon lentomuseosta löytyy ainakin yksi.
http://users.kymp.net/mode0449/fin_moothar.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kyseessä on moottoriharakka.
Museosta löytyy paljon muutakin mielenkiintoista.Kannattaa käydä jos liikkuu
Kotkan suunnalla.Löytyisikö tuolta jotain sopivaa joka korvaisi tuon alkuperäisen klipsun
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=3907&editmode=showmain&s=1&p_id=125″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ilmailukerhon tietojen mukaan koneella on lennetty n.50 tuntia 1990-luvun alkupuolella.
Sen jälkeen kone luovutettiin museokäyttöön,eikä sitä ole pidetty enää lentokunnossa.
http://users.kymp.net/mode0449/moothar.htm
Tuossa on linkki museon sivuille jossa on moottoriharakasta jotakin tietoa.Itse olen sotkeutunut tuohon ilmailuun lähinnä autonkuljettajan roolissa,kun poika harrasti radio-ohjattavia lennokkeja,
niin kuljetin häntä useamman kerran viikossa Kymin kentälle lennättämään lennokkeja.
Sitten hän sai kipinän purjelentämiseen ja täytettyään 15v. hankki purjelentolupakirjan ja taas oltiin siellä kentällä
melkein joka päivä(autokuskina).
Ja kentällä kun oltiin niin tuli tutustuttua tuohon museoon useamman kerran.
Nykyisin poika lentää purjekoneita,moottoripurjekoneita,pienkoneita aina kun kerkeää ja
leipänsä hän hankkii huoltamalla helikoptereita.
Joten tuosta ilmailu harrastuksesta tuli hänelle ammatti.Nyt vasta heräsin 💡 itsekin tähän keskusteluketjun aiheeseen.
Kyllä sitä tuli joskus kyseltyä noita välyksiä kun vanhin poikani teki ammattikoulun lopputyönä moottoriharakan moottorin peruskorjauksen.
Kone tuli korjattua ja savutkin taidettiin siitä jossain vaiheessa ottaa.
Kyseinen härveli on näytillä Kotkassa,Karhulan ilmailukerhon lentomuseossa Kymin kentällä.
http://users.kymp.net/mode0449/etumus.htm
Museossa on muutakin mielenkiintoista nähtävää.
Jos Kotkassa päin liikkuu niin kannattaa käydä katsomassa.Käy katsomassa Voimakoneen sivuilta josko löytyisi sopivaa.
http://www.elisanet.fi/voimakone/index.htmKotkasta,Kymin lentokentältä,Karhulan ilmailukerhon lentomuseosta http://users.kymp.net/mode0449/etumus.htm
löytyy moottori harakka jossa on kutosen kone hiukan modifioituna.Muutama kuva Harakasta.
http://i100.photobucket.com/albums/m19/citroen_2cv6/Moottoriharakka.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m19/citroen_2cv6/HPIM0441.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m19/citroen_2cv6/HPIM0040.jpg
Vanhoja maalattuja alumiinivanteita ja mopon runkoa(zyndapp vm.-59)puhaltelin painepesuri/hiekka systeemillä pari kesää sitten.
Kyllähän sillä puhtaaksi lähtee jos jaksaa tarpeeksi tuhertaa.
Homma oli märkää ja hiekkaista.Sadepuku ja kunnon kasvosuojus on tarpeen.
Oma kokemus vaan oli että osat vaan pitää saada kuivaksi ja kuivaan tilaan mahdollisimman nopeasti,ainakin mopon lokasuojiin alkoi ilmestyä pintaruostetta melko nopeasti (aamulla puhallettu,ei kuivattu,illalla kevyttä pintaruostetta)
Sätkän osien puhdistamista en ole vielä kerennyt testata mutta pitänee ensikesänä kokeilla jahka Zyndapp on kunnossa.Säännöllisesti kyllä luen palstaa vaikka tosi harvoin kirjoittelen.
Terv. Kymensuun JP
On se vaan komia.
16.8.2006, 07:38 vastauksena käyttäjälle: Saako noihin varaosia? Niill’ on vissiin joku kerhokin #136300Jokunen vuosi sitten kaksi poikaa,arviolta 10-12 vuotiaita katseli rättäreiden rivistöä takaa päin ja kun saapuivat 2cv6:n kohdalle niin totesivat että tuo on varmaan aika kova tykki kun tuossa on kutoskone.
-
JulkaisijaArtikkelit