Muistan jossain ohjeessa nähneeni, että rättärin ajoviimasuoja tulisi asettaa paikalleen ulkoilman lämpötilan laskiessa alle +15 asteen. Näin ollen viimasuojan poistamiselle ei näillä leveysasteilla ole tarvetta kuin joskus harvoin pidemmillä matkoilla kun on aivan poikkeuksellisen lämmintä.
Omassa 280 tuhatta ajetussa rättärinkoneessani on lähes uudesta asti grillin lisäksi myös öljynlauhdutin ollut aina viimasuojattu. Öljynlämpömittarin anturi on pohjapropussa, ja mittarin lukemat normaaliajossa ovat siinä 60-80 astetta. Eli liian vähän sekin.
Öljyfirmat, uskoisin niin, valmistavat tuotteensa niin, että ne toimivat optimaalisesti noin 90 asteisena, eli nestejäähdytteisten moottorien termostaatin ohjaamassa käyntilämpötilassa.
Liian kylmän käyntilämpötilan kompensoimiseksi olen rättärissäni aina pitänyt voitelun varmistamiseksi mahdollisimman ohutta öljyä, nykyisin TB 0W30.
Joskus 80-luvulla muuan 2cv-harrastaja oli viritellyt Warren kaihtimen rättäriinsä, ja kertoi sen avulla pitävänsä koneen lämpötilan 115 asteessa, joka hänen mielestään oli juuri oikea ajolämpötila rättärin koneelle.
Terveisin Olli
Oppipoika ja Turun jaoksen hupimestari ja ex jp, ex patroona, ex vara-jp, ex skriba
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste