Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
No niin, se “leima” tuli, eikä ruuvaria tarvinnut ottaa asemalla käyttöön. Nyt HC arvo oli mitatessa 280 ja CO2 2,5.
Suuret kiitokset taas avusta! Olipas kumma säätöruuvi, koska kannan ura ei ollut keskellä. Kiersin aluksi sen kiinnipäin, kunnes tyhjäkäynti putosi niin alas että moottori sammui. Siihen riitti pari kierrosta. Tästä päätellen seosruuvi on ollut aivan liian vähän auki.
Nyt avasin sitä, ja löysin noin viiden kierroksen kohdalta hyvän ja tasaisen käynnin. Kierroslukumittausta en kotioloissa pysty tekemään, mutta korvakuulolta ollaan aika lailla oikeassa kohtaa.Syy korkeaan HC arvoon on ollut siis ollut kaasarin puolella, ei sytkyn. Joten väärästä päästä olin lähtenyt syytä hakemaan. Mutta nyt on myös elektroninen 123, jota ei ehkä olisi tullut muuten asennetua.
Nyt on myös pakoputken hitsausliitos tiivistetty, joten tässä ollaan valmiina (kolmannen kerran) katsastusmiehen tuomiolle. Mukaan myös sopiva ruuvimeisseli, jolla voi vielä hienosäätää kun kuljinta mitataan.
Nyt on sytky vaihtunut kärjettömäksi, ja käynti tasaantui. Tyhjäkäyntiin se ei vaikuttanut, se on edelleen yhtä matalalla kuin ennenkin. Kaasari on Solex 26/35. Etsin siitä nyt sitä tyhjäkäynnin CO säätöä, ja oletan että se on kuvassa ruuvarin osoittamassa paikassa.
Ai niin, öljynkulutuksesta ei ole tarkkaa tietoa, koska sain taannoin nuo öljyvuodot kuriin. Mutta sen tuhannen saattoi viime syksynä kilsoja tulla, eikä öljyä ole tarvinnut lisätä yhtään. On pysynyt mittatikun ylärajalla
Ok. Laitan ensin tuon sytkyn kohdilleen 123:n kanssa, kunhan se postissa saapuu. Seuraavaksi tyhjäkäynti ja seos kohdilleen.
CO2 lukema on viime mittauksessa 1,00. Raja-arvoista tai ihannearvoista ei tässä ole nyt tietoa
Ei se nyt kovin ontuvasi käy, mutta tyhjäkäynti on nyt viime säädön jälkeen alempana. Tsup-tsup ääntä päästää ilmanputsarin puolella, joka on mielestäni merkki edelleenkin liian aikaisesta sytytyshetkestä. Tämä tapahtuu vain kylmänä. Kone on aina käynnistynyt hyvin ilman pitkiä sahaamisia. Myös pidemmän seisokin jälkeen.
Pakoputkesta löytyi pieni vuoto. Lattiapeltiä hitsattiin männä viikolla, ja hitsari joutui katkaisemaan työn takia putken, mutta hitsasi sen taas kiinni. Sauma ei olekaan tiivis. Tuo nyt pitää tiivistää ilman muuta.
Viime syksynä vaihdoin tuohon huohottimen ja lauhduttimen öljyvuotojen takia. Koneessa on myös uudet öljyt ja suodatin. Tein myös sylintereiden puristusmittauksen (käsimittari) ja kummallakin puolella mittari näytti noin 8:n painetta.
Venttiilinvälyksiä en ole vielä tsekannut.
HC arvo. Ekalla katsastuksella se oli yli 1800 nyt ennakon asetuksen jälkeen 800. Raja-arvo taisi olla 400,ja siihen pääsi,kun laittoi ryyppyä neljänneksen päälle.
Kiitos, jo löytyi! Seuraava haaste olikin sitten keksiä siihen sopivan mittainen “tappi”, joka sinne mahtui laittamaan. Lopulta taivuttelin 90 asteen kulman 5mm paksuun alumiinitankgon, ja katkoin päät sopivan mittaan. Nyt tämmöinen isokätinenkin sai homman hoidettua purkamatta mitään asian ympäriltä.
Sain siirrettyä sytkyä hieman parempaan suuntaan (on ollut liian aikasella) mutta ei mennyt vieläkään katsastuksen päästömittauksessa läpi. Eli ennakkoa pitää vielä säätää.
Tulpat, johtimet ja kärjet on jo uusittu, puolakaan ei vanha ole.
Tilasin myös 123 kärjettömän, koska olin jo aikasemmin päättänyt ottaa askelen nykyaikaan…664 koneesta en ole ennen kuullutkaan. 602 tuolla ilmakotelossa kuitenkin lukee, kuten kuvassa näkyy. Onhan noita voitu kuitenkin vaihtaa.
Tuo Saksa kuitenkin sen verran osuu tähän ajatelmaan, koska kuljin on ensirekisteröity siellä.No voi hyvä tavaton ja suurkiitos! Kieltämättä nyt hiukan nolottaa, mutta samalla helpottaa. Mutta aiemmassa nelkkukoneisessa kulkimessa oli tosiaan reikä muistamassani kohdassa, ja sillä sai lukittua vauhtipyörän paikalleen. Sillä ei tainnut sitten olla ennakonsäädon kanssa mitään tekemistä. Nyt olen jotenkin vaan sotkenut asiat keskenään…
Kakkoskuvan otin ainakin sillä ajatuksella, että reijän paikka on siinä. Joko pystyvalu vahvikkeiden välissä tai niiden välittömässä läheisyydessä.
Tuossa kuvia.
Kuva 1. Tyyppikilpi löytyi. Se ei olekaan “korvassa” vaan niiden välissä. Mitähän tuo kertoo?Kuva 2. Startin oikealla puolella ei ole sitä 6 mm reikää, kuten pitäisi
Kuva 3. Vauhtipyörän merkkikolo. Merkkasin liidulla sen kohdalla olevan starttikehän hampaan. Pitäisiköhän sen nyt vastata yläpuolella (klo 11) olevaan isompaan koloon, kun ennakkoa säädetään?
Kuva 4. 602 ei taida rimmata Visaan?
Meneepä mielenkiintoiseksi. Käynpä huomenna sorvin äärestä vapauduttuani tutkimaan/kuvaamaan kohdetta. Reikää ei siis löydy vauhtipyörästäkään, vain kolo joka näkyy noin 20 mm hammaskehän alapuolella
Kiitokset! Hyviä rainoja aiheesta. Mutta mua edelleen hämää se, ettei tuota tappia voi pujottaa kuten esim. Karin linkittämässä videossa kohdalla 5:06 min.
Onkohan nämä viimeiset tuotannossa olleet kulkimet tarkoitettu asetettavaksi strobolla, kun reikää ei enää ole?Tyyppikilpeä ei tuosta löydy, minne lie joku hukannut. Nelkussa nuo merkit olivat edestä katsoen vasemmalla, joten tässäkin tapauksessa näin oletan olevan.
-
JulkaisijaArtikkelit