Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Minkä ikäisestä Wanhuksesta on kyse?
Nyt on lataus taas kunnossa. Vein Sätkän hoitoon Wanhan liiton autosähköasentajalle.
Laturi oli kunnossa. Releen kärjet ja liitokset putsattiin ja säädettiin kohdalleen. Vika löytyi lopulta ampeerimittarista, joka oli paksussa ruosteessa. Se purettiin atomeiksi, putsattiin joka osa ja lopuksi liitokset ja kotelo lakattiin.
Nyt lataus pelaa ja mittari näyttää reippaampia lukemia ja viisarin väpätys väheni oleellisesti.
Tämä lienee Wanhuksen tyyppivika, eli mittari kannattanee huoltaa ainakin 50 vuoden välein.
Kiitos vinkeistä. Tuon mittarin ruostumisilmiönkin löysin täältä palstalta hakutoiminnolla.
Maajohto on mittausten mukaan kunnossa.
Ei lähtenyt lataamaan. Nyt on tuumaustauko. Joskus parin viikon päästä vien kulkimen vanhan liiton autosähköasentajalle. Alustava vastaus oli, että magnetointi on kunnossa, jos 3,5 volttiakin tuottaa.
Kokeilin toisella käytetyllä releellä yhtä laihoin tuloksin. Laturilta tulee DYN liittimelle 3,5 volttia. Elikä releen vaihto ei tuonut parannusta.
Mitäs tuosta laturista voisi tutkia. Hiilet näyttivät melko vähän kuluneilta. Hiilet liikkui hyvin ja jouset oli kunnossa. Käydessä ei kipinöintiä hiilissä.
Olen vanhoista viesteistä kopsannut pari erlaista ohjetta. Onko molemmat toimivia magnetointiin?
Korjausohje:
- ”Dynamo pitää tällöin ”magnetisoida”, ja se tapahtuu esim avaamalla latausreleen kansi ja painamalla takavirtarele kiinni moottorin käydessä, tai jos ei koppaa avaa niin oikosulkemalla BAT ja DYN -navat releeltä ”
2. ”Akun + navasta johdolla virta hetkeksi latassäätäjän EXC napaan”
Tuo takavirtarele ei vedä lainkaan auton käydessä. Nastoja viilailin, mutta joku muu ongelma siellä nyt on. Takavirtareleen painalluksessa ei myöskään mittarissa tapahdu mitään. Mittari kyllä reagoi kulutukseen, mutta vain miinuspuolella.
Löysin miljoonalaatikosta aivan samanlaisen Ducellierin releen, mutta se on käytetty, enkä kunnosta tiedä. Voisiko releen vaihto auttaa, vai pitäisikö mittailla virtoja jostain?
Edit: Mittailin virtoja. Akun ja releen välinen johto ok. Laturilta releelle tulee ainoastaan vajaa 3 volttia kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei juuri mitään. Johto ilmeisesti kunnossa, mutta laturissako vikaa? Mikä on sen kolmannen johdon tarkoitus, joka menee releen toiselle puolella olevaan liittimeen? Ilmeisesti EXC.
Otin pari kuvaa releestä.
Kumpi noista on takavirtarele? Mistä kohtaa pitää painaa ja miten kärjet putsataan. Katkojan kärkiä joskus olen viilaillut.
Kiitos avun tarjoamisesta. Koitan ensin etsiä täältä apua, kun Tampereelle tulisi kuitenkin matkaa liki 80 km. Ei oikein tohdi ilman latausta, vaikka kyllä se sen matkan varmaan kulkisi, mutta valojakin pitäisi käyttää.
Katsotaan miten tämä homma etenee. Palaan asiaan, jos täältä nurkista ei apuja löydy.
Wanhukset asustaa Loimaalla.
No siinähän se tuli syy. Kiitoksia.
Käyttäjälähtöinen vika kysymyksessä. Jostain syystä aloin tuikkimaan keppiä eteenpäin samalla, kun oli nelonen hakusessa. Vasta 14 vuotta tämä kuljin ollut käytössä, eikä tuollainen koskaan ole tullut mieleenkään.
Ehkä meni keskittyminen huonosti irroittavaan kytkimeen, tai jotain.Ei ole vararengasta tiellä. Kokeilin vaihdevipua liikuttaa konehuoneenkin puolelta, mutta tuloksetta.
Tarkennuksena vielä, että on Wanhus laatikko kyseessä.Uusi tieliikennelaki 1.6.2020 ei tunne enää tätä auton hinausapuvälinettä, eli dollya.
Sitä en tiedä, miten vanhoille dolleille käy. Etenkin niille, jotka ehdittiin vahingossa rekisteröidä.23.2.2019, 22:32 vastauksena käyttäjälle: O: rikkinäinen vaihdelaatikko 2cv6/dyane/ami8/acadiane #261366Sitruunapatongissa on jotain tarjolla juuri nyt.
Tuohon jukan aloituksessa mainittuun 20€ maksuun.
Vakuutuksen voi uusien pykälien mukaan kokonaan irtisanoa, ilman romutuspakkoa. Siis pitkäaikaisessa projektissa ei tarvitse olla mitään vakuutusta, ellei katso sitä tarpeelliseksi. Silloin loppuvat perusmaksutkin.
-
JulkaisijaArtikkelit