Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Säätöarvokirja sanoo että 5/62 alkaen SOLEX 26 CBI
Kurkku 19mm
Pääsuutin 110
Tasausilmasuutin 180 M (mikäs se on?)
Joutokäyntisuutin 42
Joutokäynnin ilmasuutin 100 (??)Elikä tarkistan tuon joutokäyntisuuttimen koon, jos oikein ymmärsin. Tai ehkä siellä on roskakin.
Minä kun en tunnista kuin pari noista suuttimista 🙁
Vanhasta Nyytisestä luin samantyyppisestä ongelmasta jossa tyhjäkäyntisuutinta vähän porattiin suuremmaksi. Oiskohan samasta asiasta kysymys?
Vappu lähestyy ja edelleen yskii 😥
Kaasua painettaessa veto päällä tuntuu ikäänkuin miettivän ens alkuun sitten köhii hetken ja vasta sitten “ampasee”??
Tähän mennessä:
Venttiilit säädetty
Kärjet vaihdettu ja sytytystä säädetty ennakkomerkin mukaan.
Pumpun pitäisi olla lähes uusi. Ilmeisesti toimii kun pitää kierrokset
Kaasaria puhdistettu. Kaasutin lähes tuliterä 500km ajettu
Tyhjäkäyntiseosta säädetty sinne ja tänne.Ajatuksia:
Pitäisikö sytytystä vielä jotenkin säätää.
Kantaakohan venttiilit (säädetty kylmänä 0,2mm)Tuossahan tuo on mainittu Killan Etusivulla kohdassa Historia.
Eikös se jos mikään ole varma tieto 😀No voihan….. Mää säätelin sitä sytytystä ihan vaan sen ajoitusmerkin mukaan. Apuna ei ollu kuin mittari. Riittääkös tämä nyt alkuunkaan? Ei se minusta kyllä ihan hyvin sen roplaamisen jälkeekään käynyt. Tai mikä nyt sit on hyvin ❓
Juuh.. Nyt olen vetänyt vähän henkeä välillä. Tuo säätökirjaohje edellytti nostamaan kierrokset niin ylös, että keskipakoiskytkin tarttuu kiinni.
Kokeilin sitä, mutta kyllä kierrokset on silloin jotain muuta kuin tyhjäkäyntiä, vaikka siitä sitten puoli kierrosta ottikin pakkia ruuvista. Asettelinkin sen sitten ihan siivosti käymään joutokäyntiä paikallaan.No sen tyhjäkäynnin seosruuvin laitoin siten, että kun alkoi tukehtua niin puoli kierrosta takaisin. Menee vähän kokeilumenetelmällä 🙂
No vastauksen tapaisen kaasuttimen säätöön löysin lopultakin.:D
Lainaus säätöarvokirjasta, tai mikä lie:
” SOLEX 26CBI: Lämmitä moottori normaaliin käyntilämpötilaansa ja säädä joutokäynnin kirrosluku niin suureksi, että keskipakoiskytkin juuri alkaa tarttua kiinni. Joutokäynnin kierrosluvun säätöruuvi nojaa joutokäyntivaimentimen vipuun. Tämän jälkeen avataan ruuvia puoli kierrosta.
Kierrä joutokäynnin seosruuvia kiinni kunnes moottori juuri alkaa käydä epäsäännöllisesti. Avaa ruuvia sitten puoli kierrosta.
Avaa kaasuläppä ja anna se sulkeutua joutokäyntiasentoonsa. Mittaa aika, joka kuluu nopeudensäätöruuvin kosketushetkestä vaimentimen vipuun tämän vivun ylimpään asentoon kääntymishetkeen saakka. Ajan tulee olla 1,4…2,5 sekuntia. Ellei aika ole annetuissa rajoissa, on vivun palautusjousen jännitystä muutettava. Jos jousta kiristetään siirtämällä päätä kauempana olevaan pykälään, aika lyhenee ja tietenkin päinvastoin.”
Vihkosesta löytyy säätöohjeet myös 26 BCI kaasuttimelle
No nyt on vaihdettu kärjet kokonaan uusiksi ja käynti tuntuis olevan aina vaan parempi.
Nyt jäin ihmettelemään sitä säätöruuvia kaasarin alareunassa. Mitenkähän sitä olis tarkoitus säätää ja mitä se ylipäätänsä säätää? Olisko kyseessä tyhjäkäynnin seosruuvi ❓ ❓No niin tänään pääsin tutkimaan asiaa.
Otin ilmanputsarin pois ja kokeilin käynnistää nähdäkseni tapahtuiko siellä kaasarin kurkussa mitään.
Ja kyllä vaan tapahtuiki. Löipi 20 cm lieskat ulos. hyvä ettei tukka palanut 😳Siitä päättelin, jotta sytytys täytyy olla väkisinkin pielessä. Kärjet oli ok. Kärkiväli ok. Ajoitus oli ehkä lievästi aikaisella. Säädin hiukan. Sitten laitoin kaikki tyytyväisenä pakettiin. Ja eikun starttaamaan. Ei lähtenyt enää lainkaan käymään.
Taas auki ja tutkimaan. Lopulta todennäköinen syy kaiketi selvisi. Katkojan kärjet eivät saaneet kontaktia, eli olivat ikäänkuin aina auki. Hiekkapaperilla kärkiä kiillottelemaan ja kontakti löytyi.
Elikä lopputulos oli se että pitkä seisotus oli hapettanut kärjet vähän toisaikaisiksi ja kipinä tuli milloin huvitti. Muutoin kärjet oli ok ja konkkakin oli ilmeisesti kunnossa.Kiitokset avusta vianetsinnässä. Kohta varmaantaas lisää kummia kysymyksiä 😀
Tankki on puhdistettu ja auto seisoo sisätiloissa kuivassa ja lämpimässä, mitä nyt kävin pihalla lenkin kiertämässä. Uudet bensat on tankissa ja tuskin siellä vettä on, mutta roskista en mene takuuseen.
Kyllä se kierroksia ottaa ja pitääkin ne, mutta kaasua painaessa ekaks paukuttaa imusarjaan muutaman pamauksen ja sitten vasta lähtee 😕
Taidan aloittaa siitä siirtopumpun tsekkauksesta.
Kaasuttimen “anatomiaan” en ole vielä perehtynyt, mutta eiköhän se siitä selkene.
Jos ei sillä tokene, niin sitten kärkien kimppuun. Sitä sytytysennakon merkkiä en noin tekstin perusteella vielä hahmottanut, mutta eikös se ns. reikä sieltä jostain vasemmalta vauhtipyörän kupeesta löydy.
Polttoainevikaa puoltais ainakin se että tankissa oli pari vuotta vanhaa bensaa puoli litraa pohjalla, millä tuli ekat käynnistykset tehtyä. Tyhjensin kyllä loput pohjapropusta ja oli suht puhdasta.
Oliskohan polttoainesuodattimessa mitään ideaa?
Oliskohan jossain netissä kuvaa/piirrosta siitä hanskahyllystä?
Vertailin sitä hylsyä ja mutteria joka on nyt pöydällä. Hylsy on onneksi kuusikulmainen ja näyttäs toimivan riittävän hyvin. 46mm varmastikin passaa, mutta tää mun 45mm on jo melko hyvä. Se vain tuntui siellä navan päässä löysemmältä.
Mun ulosvetokikka oli jo varmaan monen käyttämä: Pyörä takaisin rummulle ja sitten kevyttä rynkytystä, jolloin on rumpu pyörineen irtosi kivutta 😉
“Lähemmäksi sylinteriä tuleva hihna takapuolelle.”
Voikos sen enää yksinkertaisemmin selittää. No oli ne sitten ainakin oikein 🙂Suurkiitokset tähänastisista kaikille. Kohta tulee varmaan kummallisia kysymyksiä lisää.
Näin se homma etenee 🙂
En sitten tilaa sitä 44mm, vaan kahtelen tuumakokoja.
Seuraavaksi alkoi mietityttää noi jarrukengät. Elikä kumpi tulee etupuolelle? Nyt etupuolella on sellainen, jossa jarruhihna ei ulotu ihan ylös asti. Vastaavasti taaemmassa alareunasta puuttuu pätkä. Lieneekö ne oikein päin ❓
Rakennekuvassa ne näyttäis olevan ikäänkuin päinvastoin. Tai riippuu mistä kulmasta ja kummalta puolen se on hahmotettu.
Ilmankos en sitä löytänyt, kun se on mutterissa itsessään. Pittää kahtella sitä mutteria huomenna vähän tarkemmin.
Väliaikatietoja 😉
Mutteri ei tosiaankaan ollut huipputiukassa. Kopautin sitä hiukan taltalla muutaman kerran ja aukes. Mitään lukitusta siellä ei ollut.
Ne keskittimet siellä takana on ihan kunnossa ja liikkuukin hyvin.
Rummussa hieman heittoa ilmeisesti. Hihnat uudehkot (vaihdettu)
No tämä 44mm hylsy onkin sitten kiven takana. Ei sellaista ollut missään hyllysssä, joten pitänee tilata. Kai se sitten on varmaankin oikea koko. 45mm oli liian löysä.
Vähän jäi arvoitukseksi, millainen se lukitus siinä on ollut.
Kiitos kaikille. Tähän mennessä kaikki on mennyt ihan ohjeitten mukaan 😀
-
JulkaisijaArtikkelit