Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tässä vielä yksi räjähdyskuva keskipakoiskytkimestä kiinnostuneille.
Niinpä. Ajattelin että reippaassa alamäessä voi kytkimen painaa alas, jolloin keskipakokytkin vapauttaa vedon ja kuljin rullaa vapaalla. Sitten kun mäki loppuu, niin kierroksia lisäämällä veto palautuu. Liikkeellelähdön jälkeen aina kytkin alas isommalle vaihdettaessa. Nyt jos vaihtaa isommalle hitaalla temmolla niin että kierrokset laskee, niin eikös sillon molemmat kytkimet ole pelissä mukana? Tällöin luulisi kytkimen käytön olevan pehmeää, vaikka jalka lipeäisi polkimelta. Onko näin? Minä kun en ole ikänäni ajanut minkäänlaisella Sätkällä…vielä. 🙄
Nyt ois kiva tietää, kuin toi toimii..siis käytännössä. Eli liikkeelle pääsee ilman kytkintä, mutta eiks vauhdissa pidä ensin painaa kytkintä, jotta kone saadaan tyhjäkäynnille ja sitten vasta veto vapautuu keskipakokytkimestä? Tää on vain olettamus.
No tällainen kuva ainakin löytyi
Mää joka olen ihan vihreä vielä, niin näin yhellä nettisivulla, jotta 70-79 olisi tällainen keskipakokytkin ollut kutosessa. En tiedä onko niitä Suomeen tuotu. Luulen et se Saabin vapaakytkin ei ole sama asia. Se sivu on tämmöinen
http://www.citroen.mb.ca/citroenet/passenger-cars/michelin/2cv/2cv-02.html
Taas lisää ihmettelemistä!! Onko se kutosen kone sitten niin dramaattisesti parempi? Mulla ei ole kummastakaan kokemusta, mutta asiantuntijat ovat sanoneet, jotta vanhat vanhuksen koneet ja kutosen koneet ovat miellyttävämpiä ajaa. Minkäs nyt sitten valitsisin. Jos museoi niin sitten ei enää konetta vaihdeta. Mulle kerrottiin että nelkun koneeseen kannattaa vaihtaa öljyt parin tonnin välein, kun ei ole suodatinta. Onko näin?
Näyttää näitä kulkimia nousevan esiin kuin sieniä sateella. Tarkennan mun toivelistaa vielä. Kulkimen pitää olla mun mielestä rekisterissä, katsastettu, käyttömaksut suoritettu. Sit jos sitä on kunnostettu niin ehdottomasti alkuperäiseen suuntaan. Siis mm. auton, katon ja istuinverhoilun väri alkuperäinen. Moottorimalli sellainen mikä siihen alunperin on kuulunut ja rengaskoko ym. Kyllä kaikkia rättäreitä arvostan sinänsä, mutta itse en pidä sellaisesta omasta modifioinnista. Ps. Tällä hetkellä entistän moottripyörää.
Näkyy olevan, mutta rättäreitä lienee ollut vain yksi. Nää viimeisen päälle laitetut on sitten taas harmittavaisia, kun niissä ei ole enää mitään tehtävissä. Ovat sivumennen aika arvokkaitakin.
Joo se olis varmaan ihan hyvä käyttökuljin, mutta kuten alussa kerroin, niin mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa olevaa haen.
Kiitti vinkeistä. Kyllä mulla olis tarkoitus purkaa se tuleva yksilö aikanaan, mutta ei tosiaan ihan kättelyssä. Kahtelin varaosahintoja niin totesin että vaihtomoottorikin maksaa suurinpiirtein yhtä paljon kuin nykyauton startti. Eikä se runkokaan mahdottomia maksa. No mulla on hyviä ammattiauttajia ympärillä tän tekniikan suhteen. Sen sijaan psyyke puolesta en niin tiedä, mutta kai sen puolen auttajat löytyy täältä 😉
-
JulkaisijaArtikkelit